spot_img
spot_img
4.6 C
Vaslui
05-mart.-2025

Piața de ride-sharing din Vaslui se cutremură: “un domeniu cu risc ridicat în ceea ce privește evaziunea fiscală”

- Advertisement -

SEMNAL DE ALARMĂ… Șoferii din județul Vaslui care prestează servicii de ride-sharing vor trebui să se gândească de două ori înainte să aleagă firma cu care colaborează. Și asta pentru că în ultima perioadă, instituțiile statului au descoperit tot mai multe cazuri de evaziune fiscală în acest domeniu, motiv pentru care au anunțat controale drastice în toată țara. Un prim astfel de control a avut loc la Timișoara, iar rezultatele au arătat că firmele respective nu plătiseră aproximativ 10 milioane de lei la bugetul de stat.

De când marile companii de ride-sharing din străinătate au decis să lucreze doar cu firme, nu direct cu șoferii, s-a creat un mecanism extrem de păgubaș pentru bugetul de stat, prin care unii deschid zeci de firme, apoi le închid, pe bandă rulantă, pentru a se pierde urma banilor. Așa s-a ajuns ca evaziunea fiscală să înflorească în ultimii ani. Practic, companiile “mamă” absorb toate încasările de pe urma prestării acestui serviciu, banii sunt transferați în străinătate, apoi se reîntorc în proporție de 75% la firmele din țară, bani din care se fac plăți către șoferi fără a se plăti taxe și impozite la stat.

Ministrul Tanczos Barna: “Ridesharing-ul se află pe radarul ANAF”

În ultimele luni, instituțiile de control ale statului au început să miște și în acest domeniu. La Timișoara, de exemplu, o acțiune de control a ANAF-ului, a stabilit că firmele de ride-sharing au omis să plătească contribuțiile la stat, în valoare de peste 10 milioane de lei. Ministrul Finanțelor a dat asigurări că în perioada următoare, astfel de controale vor avea loc în toată țara. “Ride-sharing este pe radarul ANAF, este un domeniu cu risc ridicat, există deja sisteme de comunicații prin care tot ce înseamnă ride-sharing, tot ce înseamnă persoane angajate pentru a presta acest serviciu, ajung în bazele de date al ANAF. Același lucru se întâmplă și în domeniul vânzărilor online de bunuri. Și acolo au fost efectuate controale de către ANAF, au fost identificate persoanele care desfășoară astfel de activități comerciale și care fără nicio autorizație vând bunuri la scară largă pe diferite site-uri de anunțuri. Revenind la ride-sharing, este un domeniu greu și relativ nou pentru că identificarea acelor companii care sunt în relații directe cu companiile de afară care organizează la nivel mondial astfel de activități trebuie urmărită, monitorizată și lună de luna trebuie să avem informații cu privire la sumele și persoanele care participă la această activitate de ride-sharing. Până s-a ajuns la o bună operare a bazelor de date au trecut multe luni de zile, dar ce vă pot spune este ce s-a întâmplat la Timișoara, controlul care a avut loc, se va repeta în toate orașele pentru ca acele companii care primesc bani de la compania mamă, din străinătate, trebuie să își plătească impozitele. Dacă aceste controale se întâmplă lună de lună, companiile din țară nu vor mai avea timp să acumuleze datorii semnificative. Odată curațat acest sistem, persoanele care vor presta astfel de servicii se vor orienta către firmele stabile, serioase, care-și plătesc impozitele și care sunt pe piață de mai mulți ani”, a declarat ministrul Finanțelor . Potrivit acestuia, șoferul care se cuplează la acest domeniu de activitate prin intermediul unei firme trebuie să știe că firma respectivă are obligația să plătească taxe și impozite în România. Dacă acest lucru nu se întâmplă, organele de control vor întocmi dosar penal pentru evaziune fiscală.

Un caz ajuns în atenția DNA

La sfârșitul anului trecut, procurorii Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore a trei persoane din Capitală care coordonau societăți comerciale cu activitate de transport alternativ de persoane, pentru săvârșirea a două infracțiuni de evaziune fiscală în formă continuată. În ordonanță, procurorii anticorupție au notat că, în perioada februarie 2023 – martie 2024, persoanele ar fi coordonat activitatea unor societăți comerciale de transport alternativ de persoane, prin care ar fi produs bugetului de stat un prejudiciu total de peste 49 milioane de lei, ca urmare a sustragerii de la plata obligațiilor fiscale. “Concret, prejudiciul ar fi fost produs prin omisiunea înregistrării în evidența contabilă a 10 (zece) societăți comerciale și prin nedeclararea veniturilor impozabile către organele fiscale, pe de o parte, iar de pe altă parte, prin ascunderea sursei impozabile ca efect al neîncheierii unor contracte individuale de muncă și astfel al plății la negru a salariilor către proprii angajați”, menționează anchetatorii. Conform DNA, în perioada menționată, ar fi fost înființate mai multe societăți de transport alternativ de persoane care, sub controlul și coordonarea inculpaților, ar fi ajuns să colaboreze cu peste 1.000 de șoferi. După ce șoferii erau recrutați, acestora li se solicita încheierea cu societățile controlate de inculpați a unor contracte de comodat prin care transmiteau cu titlu gratuit autoturismul lor către societate – operator de transport. Societatea obținea autorizația de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), precum și înscrierea pe platformele de ride-sharing. “După începerea activității, din sumele pe care le încasau de la companiile deținătoare ale platformelor de ride-sharing, inculpații, care coordonau societățile de transport, opreau un comision între 8 și 12%, iar restul sumelor erau virate șoferilor. În acest fel, având în vedere că nu erau plătite contribuții salariale, șoferii primeau o indemnizație mai mare decât în mod legal. După ce erau plătite sumele cuvenite șoferilor, inculpații – coordonatori sau administratori de drept ai societăților comerciale – retrăgeau sumele rămase de la bancomat, însușindu-și aceste sume de bani”, au explicat procurorii, care au adăugat că activitatea se desfășura în această modalitate până când societatea intra în atenția organelor fiscale, după care activitatea era mutată pe altă societate.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.