STRANIERI în anul scolar 2012 – 2013 au pãrãsit sistemul de învãtãmânt scolar 423 de elevi care au cerut transferul la scoli din alte tãri, pãrintii fiind acolo la muncã de ani buni. în acelasi timp, peste 150 de elevi au revenit la scolile din judet pentru a-si continua studiile dupã ce au urmat, în unele cazuri ani buni, cursurile unor scoli din tãrile adoptive. Atât cei care pleacã, cât si cei care revin, se confruntã cu situatii deosebit de grele.
Anual, mii de români aleg sã pãrãseascã tara pentru a lucra în strãinãtate în speranta unui viitor mai bun atât pentru ei, dar mai ales pentru copiii lor. Multi pãrinti, pentru a evita eventualele traume în rândul celor mici, îi iau cu ei, înscriindu-i la scolile din tara adoptivã. De cele mai multe ori, elevii care au început scoala în România pleacã cu un bagaj de cunostinte care depãseste nivelul elevilor de aceeasi vârstã din tãrile adoptive. Astfel cã, elevi care nu aveau rezultate deosebite ajung sã aibã rezultate bune si foarte bune în scolile din strãinãtate. Procedura pentru transferul la o institutie de învãtãmânt din strãinãtate, la scoli din tãri din Uniunea Europeanã, dar nu numai, este destul de simplã. Este nevoie doar de o simplã cerere adresatã Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Vaslui, si de foaia matricolã a elevului, eliberatã de unitatea de învãtãmânt la care a fost înscris elevul respectiv, foaie matricolã care trebuie autentificatã tot la ISJ. Mai urmeazã doar înscrierea la scoala nouã, pentru care se solicitã transferul, iar elevul va trebui sã învete limba de predare a tãrii respective, fiind nevoit sã facã un an pregãtitor suplimentar, sau chiar mai putin, în functie de abilitãtile lingvistice ale copilului. Nu sunt însã putine cazurile în care, din proprie initiativã sau fortati de împrejurãri, românii se reîntorc acasã, fiind nevoiti sã îsi reînscrie copiii la vechile scoli. în alte cazuri, copiii se aflã în imposibilitatea de a se adapta, fiind nevoiti de asemenea sã revinã în tarã fãrã pãrinti. Drama celor mici abia acum începe, pentru cã de multe ori cunostintele acumulate pe parcursul timpului în care au fost plecati sunt precare comparativ cu ale fostilor colegi, astfel încât, în urma evaluãrilor, acestia ajung sã repete inclusiv anii scolari pe care i-au urmat în strãinãtate. Alternative Sociale a elaborat o serie de recomandãri pentru pãrintii aflati, împreunã cu copiii lor, la muncã în strãinãtate, care decid sã revinã, în aceastã perioadã de vacantã, cu familia în România. Recomandãrile au scopul de a diminua posibilele efectele negative ale emigratiei asupra copilului. Este necesar ca pãrintii sã se informeze si sã pregãteascã reînscrierea copilului în sistemul de învãtãmânt înainte de reîntoarcerea efectivã în România (sã cunoascã traseul birocratic cu privire la echivalarea studiilor si reînscrierea în sistemul de educatie românesc) si sã apeleze la serviciile profesionistilor din institutiile de suport din România (diriginte, consilier scolar, psiholog, asistent social etc.). De asemenea, specialistii Alternative Sociale recomandã pãrintilor sã discute cu copilul despre posibilele dificultãti de adaptare, sã îi asculte opinia cu privire la dificultãtile reclamate si sã îl ajute în recuperarea lacunelor, în special cele lingvistice si culturale, necesare reintegrãrii în România. Este esential ca pãrintii sã supravegheze copilul pentru a identifica manifestãrile neadaptãrii sociale si scolare a acestuia si sã intervinã direct pentru a facilita adaptarea copilului la diversele medii cu care acesta interactioneazã (colectivul de colegi, grupul de prieteni, vecini, etc.).