– situatia scolara pentru trei elevi de la Scoala nr. 9 din Bacau nu a putut fi incheiata in ciuda calificativelor “bine” si “foarte bine” pe care acestia le-au obtinut pe tot parcursul anului – copiii au ajuns in aceasta postura dupa ce au urmat cursuri la distanta, in limba engleza, in sistemul de invatamint american, iar inscrierea la scoala romaneasca la clasele aferente virstei lor a fost conditionata de Ministerul Educatiei de prezentarea de catre parinti a unor acte de studii, practic inexistente – problema s-ar putea rezolva simplu, insa Inspectoratul se face ca nu stie de existenta unui act normativ care le-ar permite copiilor sa dea un examen la româna si matematica
Irini, Johanatan si Angelina Katz Rigoudi sint trei copii de origine greco-americana stabiliti impreuna cu parintii lor in Bacau de mai multi ani. Ei ar fi trebuit sa promoveze, potrivit virstei lor, in anul scolar 2010 – 2011, clasele a II-a, a VI-a si a VII-a, pe care le-au urmat la Scoala nr.9 din Bacau, unde au fost inscrisi de parinti dupa ce, pina acum ei au urmat o forma de scolarizare la distanta, in sistemul de invatamint american.
Copiii nu au putut promova anul insa, intrucit Ministerul Educatiei nu a recunoscut nici pina la aceasta ora forma de invatamint urmata de copii. Potrivit parintilor, adresele numeroase catre Ministerul Educatiei prin care ei au solicitat recunoasterea formei de invatamint precum si constituirea unei comisii de evaluare in vederea echivalarii unor materii, respectiv organizarea de teste in acest sens pentru alte materii au ramas fara un raspuns favorabil.
“Avem drept de sedere in Romania. In august 2010 am depus dosarele de inscriere pentru copii, la clasele a II-a, a VI-a si a VII-a la Scoala nr. 9. In octombrie am repus din nou documentatia in vederea echivalarii materiilor urmate de copii pina acum in sistemul de invatamint american. Am asteptat raspuns de la Minister, un raspuns care a venit abia in ianuarie si prin care ni se solicita foaia matricola a elevilor. Problema este ca noi nu dispunem de aceste acte pentru ca, practic, foile matricole nu exista in sistemul acesta”, a povestit Paul Katz, tatal copiilor, cel care s-a ocupat de educatia lor.
De celalata parte, conducerea Inspectoratului Scolar Judetean Bacau spune ca legea este cea care nu permite recunoasterea studiilor facute de copii pina in 2010.
“Domnul Katz trebuie sa depuna copii xerox dupa originalul acestor foi matricole pentru ca Ministerul trebuie sa stie ce au studiat copii acolo unde au studiat. Este imposibil ca scoala respectiva, daca este recunoscuta de invatamintul american, sa nu poata spune ce anume au studiat. Copiilor le lipsesc aceste documente. Fara ele de unde sa stim ce examene de echivalare trebuie organizate? Noi nu putem trece peste decizia Ministerului”, a spus Teodora Craus, inspector scolar general adjunct, Inspectoratul Scolar Judetean Bacau.
Paul Katz, tatal celor trei copii, spune ca exista o incompatibilitate intre sistemele de invatamint, dar dincolo de aceasta, exista rea vointa din partea Ministerului Educatiei din Romania care ingradeste dreptul copilului la scolartizare. “Am depus toate eforturile pentru a rezolva situatia si am fost sustinuti si ajutati de conducerea scolii, dar in zadar. Problema poate fi rezolvata, dar simt ca cei de la Minister sint pur si simplu dezinteresati”, a spus Katz.
Conducerea Scolii nr.9, alaturi de copii
De partea familiei Katz sint si reprezentantii unitatii de invatamint ale caror cursuri le-au urmat copiii in anul scolar 2010 – 2011.
“Nu credem ca se poate refuza scolarizarea acestor copii. Ei sint foarte bine pregatiti si au demonstrat ca sint printre cei mai buni in clasa. In caietele profesorilor -din pacate in catalog nu a putut fi incheiata situatia – acesti copii au calificative de bine si foarte bine la toate materiile” a spus prof. Nicoleta Olaru, coordonator Scoala nr.9 Bacau.
Potrivit acesteia si directorului adjunct al Scolii “Mihai Dragan” Bacau – in subordinea careia este Scoala nr.9 – in prezent se asteapta un nou raspuns din partea Minsiterului Educatiei, dupa ce s-au invocat intr-o adresa trimisa catre acesta prevederile Ordinului “Ordin nr. 5925/12.11.2009 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea si desfasurarea cursului de initiere in limba romana si scolarizarea copiilor strainilor care au dobindit o forma de protectie sau un drept de sedere in Romania, precum si ai cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European”.
Potrivit actului legislativ, familiile copiilor minori straini care au dobindit drept de sedere in Romania au dreptul sa solicite inspectoratelor scolare judetene inscrierea in invatamintul preuniversitar. Pentru aceasta, este nevoie de urmarea cursurilor de limba romana pentru cei care nu cunosc limba si sustinerea unui examen in acest sens. Actul normativ prevede insa, la articolul 17 ca “In cazul in care copiii straini pentru care se solicita inscrierea in invatamintul preuniversitar vorbesc limba romana, acestia pot participa direct la testul de limba romana si, dupa caz, la testul de verificare a cunostintelor de matematica, fara urmarea cursului de initiere in limba romana”.
De asemenea, Ordinul prevede, printre altele, la articolul 16 ca “pentru elevii care nu au acte de studii, in functie de rezultatele obtinute la testul de limba si testul de matematica, avind in vedere virsta si studiile anterioare declarate de canditat, comisia recomanda parintilor inscrierea in anul de studiu corespunzator”.
“In baza acestui Ordin credem ca problema copiilor se poate rezolva. Am trimis catre Minister adresa prin care solicitam constituirea comisiei de evaluare in fata careia copiii sa se prezinte pentru sustinerea testelor la matematica si limba romana”, a spus prof. Magdalena Toma, director adjunct Scoala “Mihai Dragan” Bacau.
Pe de alta parte, parintii par a-si fi pierdut orice urma de speranta ca situatia copiilor se va lamuri.
Paradoxal, tatal copiilor, vechi colaborator al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Bacau, se ocupa printre aletele, tocmai de ajutorarea copiilor dezavantajati pentru a avea acces la educatie.