În plină criză financiară, Guvernul PDL-ist condus de Emil Boc va aloca peste 9 milioane de lei pentru achiziţionarea de păpuşi cu handicap. Vor fi achiziţionate nu mai puţin de 12.577 de păpuşi, la nivel naţional, dar şi truse medicale, vehicule, jucării adecvate activităţilor de tip casnic, respectiv aragazuri, frigidere, maşini de spălat rufe ori aspiratoare, toate de jucărie. Această risipă uriaşă pe bani publici se produce într-un moment nepotrivit, când sistemul financiar este în colaps.
Majoritatea grădiniţelor din Focşani nu este pregătită pentru noul an şcolar. Nu au fonduri suficiente pentru reparaţii ori reabilitări, în timp ce numeroase şcoli sunt încă în paragină, tot din lipsă de bani. Ministerul a găsit totuşi resursele necesare pentru a face o achiziţie pe cât de ridicolă, pe atât de revoltătoare: păpuşi cu handicap. Directoarele de grădiniţă sunt revoltate şi spun că nu de jucării duc lipsă, ci de mate-riale didactice. În plus, susţin că ar avea nevoie de fonduri pentru reabilitarea punctelor sanitare. De pildă, la Grădiniţa 16 din Focşani ar fi mare nevoie de cărţi de poveşti. Iar reparaţii capitale la clădire nu s-au mai făcut de 20 de ani. Ministerul Educaţiei a decis să nu ajute în mod real învăţământul, ci să subvenţioneze o achiziţie deloc necesară. „Chiar m-am supărat când am auzit ceea ce se întâmplă. Păpuşile ar fi eficiente dacă grădiniţele ar fi dotate, reabilitate şi nu ar mai trebui să cârpim pe ici pe colo. Ne trebuiesc materiale didactice individuale cu care copiii să asambleze, nu păpuşa este importantă. La bibliotecă ne trebuiesc cărţi de poveşti, jetoane. Dacă se gândesc că vor să mai aducă şi păpuşi cu deficienţe, acelea sunt stresante şi nu fac bine copiilor. Banii care se bagă aici ar trebui distribuiţi la extinderi, pentru că ducem lipsă de spaţii. Grădiniţele sunt foarte aglomerate, eu de 20 de ani încerc să renovez grădiniţa şi nu reuşesc deoarece nu sunt bani. Spre exemplu, în grupurile sa-nitare am luat din alte părţi gresie, unde copiii nu merg, şi am lipit acolo unde a fost nevoie şi nouă ne dau păpuşi ? Chiar nu ne sunt eficiente“, a spus revoltată Lenuţa Cosma, directorul Grădiniţei 16. Directorii de grădiniţe spun că educatoarele au fost cele care au avut grijă ca din cei o sută de euro acordaţi de stat pentru achi-ziţionarea de material didactic, să contribuie la îmbunătăţirea sistemului didactic. Semn că în grădiniţe sărăcia este lucie şi chiar nu se pune problema de achiziţionarea de păpuşi. „În general, colegele şi-au luat materiale didactice din cei 100 de euro şi prin inventivitate au realizat şi la sala de clasă diferite obiecte. Avem nevoie de investiţii pentru extinderi, să vină bani pentru aparate de joacă! Chiar nu ne sunt necesare aceste păpuşi. Mai întâi, Ministerul să termine unităţile mari. S-au mai alocat bani pentru şcoli din mediul rural şi au fost dotate după standarde europene, dar acum au rămas de izbelişte deoarece nu mai sunt copii. Dar unde este nevoie stringentă, nu se dau bani“, a adăugat Mariana Călin, directoarea Grădiniţei 1 din Focşani.
Bani aruncaţi pe fereastră
Părinţii sunt revoltaţi de idee. Ei spun că din banii alocaţi pentru achiziţionarea păpuşilor s-ar fi putut procura lucruri cu adevărat necesare copiilor. În opinia lor, în grădiniţe nu este nevoie de jucării, ci de mate-rial didactic corespunzător, de spaţii co-respunzătoare, dar mai ales de personal didactic care să se ocupe de educaţia celor mici. „Achiziţionarea de păpuşi nu constituie o prioritate. Copiii au nevoie de material didactic după care să înveţe. În plus, ar mai trebui făcute moder-nizări în clase. Nu sunt bani pentru lucruri cu adevărat importante însă se găsesc fonduri pentru achiziţionarea de păpuşi. Oricum, copiii au acasă păpuşi frumoase şi au cu ce se juca, iar dacă vine vorba de păpuşi cu deficienţe, pentru ce să se cumpere? Copiii oricum rup mâinile sau picioarele jucăriilor“, a spus Cristina Bănică, mama unei fetiţe. Deşi recunosc beneficiile jocului pentru cei mici, psihologii susţin că în această perioadă de criză, banii ar fi trebuit să fie folosiţi cu mai multă înţelepciune. „Cu cât un copil este mai mic, cu atât este mai bine să fie fami-liarizat cu astfel de lucruri. Cred că cei de la Minister au pornit de la premisa că jocul este activitatea fundamentală, prin joc învaţă, îşi formează şi desfăşoară activităţi de formare şi comunicare. Oficialii din Minister consideră că prin astfel de achiziţii, implicând copilul în joc, se familiarizează cu persoane ce au diferite dizabilităţi sau rase diferite. Cu cât este mai mic, cu atât mai bine îi poţi forma copilului o părere clară adecvată. Educatoarele sunt împotriva acestei noutăţi, deoarece nu este asta musai prioritatea. Eficient ar putea fi folosiţi banii în alte părţi“, a precizat Liliana Mihai, psiholog şcolar.
Forţaţi să strângem cureaua…
Liderii de sindicat sunt profund nemulţumiţi de modul aberant în care se cheltuiesc banii publici în vremuri de criză, deşi guvernanţii portocalii strigă în toate părţile că este nevoie de economie. Democrat – liberalii sunt însă cei care fac rabat de la această re-gulă. În vreme ce po-pulaţia este tot mai sărăcită, guvernanţii au uitat de problemele reale ale oamenilor, mai cu seamă ale sistemului educaţional. Achiziţionează jucării pentru a le distribui în grădiniţe vechi, ne-reabilitate şi care ar avea mare nevoie de materiale didactice necesare lucrului cu copiii. „Sunt şcoli care au nevoie de bugete pentru a se termina curăţenia, deoarece nu au unde să intre elevii la început de an şcolar, însă cei de la Minister se gândesc la dotarea cu păpuşi. Şi grădiniţele au alte prio-rităţi, însă probabil este afacerea cuiva şi are de câştigat venituri grase“, este de părere Constantin Grigore, li-derul de sindicat al Federaţiei Sindicatului Liber din Învăţământ – filiala Vrancea. De altfel, achiziţia de păpuşi cu handicap demonstrează că democrat – liberalii habar nu au care sunt problemele reale cu care se confruntă învăţământul românesc.
mnitorulvn.ro