spot_img
spot_img
1.4 C
Vaslui
24-nov.-2024
spot_img
spot_img

Olimpicul Cosmin Dulgheru susține petiția privind păstrarea admiterii la facultăți a elevilor care obțin premiile II, III și mențiune la olimpiade

- Advertisement -

REACȚIE… Olimpicul bârlădean Cosmin Dulgheru susține petiția privind păstrarea admiterii la facultăți pentru eleviii cu premiile II, III și mențiune la olimpiadele naționale. Acesta este de părere că Ministerul Educației a greșit atunci când a hotărât ca doar olimpicii cu premiul I să se mai poată înscrie la facultate fără a mai susține admiterea: “această prevedere nu își are rostul deoarece descurajează performanța în rândul elevilor dornici să exceleze prin studiu. Pentru a ajunge pe podiumul unei olimpiade naționale necesită multă muncă și ambiție, iar diferențele din fruntea clasamentului sunt foarte mici.

Ar fi o nedreptate pentru cei clasați pe locurile II sau III să nu mai profite de o șansă din cauza unei diferențe de câteva sutimi. Acești elevi sunt la cel mai înalt nivel pe care îl poate oferi sistemul educațional din România, un nivel foarte ridicat, dacă analizăm rezultatele elevilor români la competițiile internaționale”, a declarat Cosmin Dulgheru, medaliat cu aur și argint la Olimpiada Europeană de Geografie. Chiar dacă are oricum un loc asigurat la Facultatea de Geografie, deoarece este olimpic internațional, Cosmin este de partea celor care cer Ministerului Educației să revină asupra deciziei care îi privește pe olimpici: “această prevedere (n.r. doar olimpicii cu premiu I pe țară intră la facultate fără admitere) îi încurjează pe elevi să se îndrepte spre facultățile din străinătate și, eventual, să rămână acolo după studii. Sper ca ministerul să anuleze această măsură, să recunoască efortul depus de elevi și să îi sprijine să rămână în țară”.

Petiția privind păstrarea admiterii la facultăți pentru eleviii cu premiile II, III și mențiune a fost inițiată pe platforma Declic și a fost semnată, până la publicarea articolului, de 3500 de persoane. Semnatarii acesteia cer

reintroducerea posibilității ca și absolvenții de liceu cu premiile II, III și mențiune la olimpiade – etapele pe țară să poată beneficia de acces direct la universități. “Considerăm că această decizie este nejustificată și are urmări negative atât asupra elevilor cu performanțe deosebite, cât și asupra sistemului de învățământ românesc, în ansamblu; este esențială pentru viitorul educațional al acestor elevi de excepție”, se arată în textul petiției.

“Se pierde un stimulent important pentru participarea la concursuri”

Semnatarii petiției prezintă șase argumente pentru care Ministerul Educației trebuie să reintroducă posibilitatea ca și absolvenții de liceu cu premiile II, III și mențiune la olimpiade – etapele pe țară să poată beneficia de acces direct la universități. Primul argument este “recunoașterea meritului academic și motivația pentru excelență”: “Elevii care obțin premiile II, III și mențiuni la olimpiadele naționale demonstrează un nivel înalt de cunoștințe și competențe într-un domeniu specific. Eliminarea posibilității lor de a intra la facultăți fără examen afectează motivația de a continua să investească timp și efort în dezvoltarea lor academică, descurajând excelența în rândul tinerilor talentați”. Al doilea argument este “accesul echitabil la oportunități educaționale”: “diferența între premiul I și premiile II, III sau mențiune este adesea extrem de mică și depinde de factori care nu reflectă neapărat întregul potențial al elevului. Privarea acestora de oportunitatea de a intra la facultate ar crea o inechitate în accesul la educație, în condițiile în care acești elevi au dovedit performanțe remarcabile, de multe ori echivalente cu cele ale cîștigătorilor premiului I”. Un alt argument invocat de inițiatorii petiției este “stimularea participării la olimpiade și competiții naționale”: “introducerea unui criteriu restrictiv pentru admiterea la facultate va reduce atractivitatea participării la olimpiade și competiții naționale, mai ales pentru elevii care știu că o mică diferență de punctaj i-ar putea împiedica să beneficieze de acest avantaj. Astfel, se pierde un stimulent important pentru participarea la concursuri, care contribuie la îmbogățirea experienței educaționale și personale a tinerilor”.

“Neglijarea premiilor II, III și mențiunilor înseamnă pierderea unor tineri cu potențial imens”

De asemenea, inițiatorii petiției consideră că, oferindu-le olimpicilor cu premiile II, III și mențiune, câte un loc la facultate, Ministerul Educației “valorifică capitalul uman înalt calificat”: “Elevii olimpici reprezintă un segment valoros al societății, care poate aduce o contribuție semnificativă în viitorul economic și tehnologic al țării. Asigurarea accesului lor la facultăți este o investiție în capitalul uman înalt calificat. Neglijarea premiilor II, III și mențiunilor înseamnă pierderea unor tineri cu potențial imens, care ar putea aduce beneficii majore în diverse domenii”. Nu în ultimul rând, vechea metodologie de admitere la facultate asigura “continuitate tradiției de sprijinire a olimpicilor” și oferea un “beneficiu pentru universități”: “Până la această schimbare, de cel puțin opt ani, metodologia de admitere a recunoscut meritul tuturor premianților olimpiadelor naționale, indiferent de locul pe podium. Această tradiție a oferit un cadru în care toți elevii cu performanțe deosebite erau sprijiniți să-și continue parcursul academic în condiții optime. Revizuirea acestei practici contravine eforturilor constante de a încuraja performanța educațională și de a promova egalitatea de șanse pentru toți olimpicii. Admiterea olimpicilor cu premiile II, III și mențiune aduce un plus de valoare universităților, prin diversitatea de perspective și experiențe pe care aceștia o aduc. Acești elevi sunt, de obicei, curioși, motivați și dornici să învețe, reprezentând un potențial uriaș pentru dezvoltarea cercetării și a inovării”, se arată în textul petiției privind păstrarea admiterii la facultăți a elevilor care obțin premiile II, III și mențiune la olimpiade.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

7 COMENTARII

  1. As fi de acord ca premiile II, III si mentiunile sa aiba parte de o asemenea premiere, atata timp cat este vorba de olimpiade la materii care au legatura cu facultatea unde vrea elevul sa intre…atat. (ex. Olimpiada de chimie sau biologie pentru facultatea de medicina)

    • Exact așa și este. Un premiu la olimpiada națională nu asigură admiterea la oricare facultate dorită. Depinde de fiecare facultate în parte, de concursurile agreate pe baza cărora pot fi admiși elevii premiați. Fiul meu, olimpic la geografie, (fără legătură cu elevul din titlul articolului), fiind premiat de 3 ori din tot atâtea participări la etapa națională a olimpiadei, ar fi fost admis probabil la Facultatea de Geografie. Însă el și-a dorit să urmeze Facultatea de Automatică și Calculatoare, unde într-adevăr a intrat fără să susțină concursul de admitere, dar pe baza unui concurs de informatică organizat chiar de facultatea respectivă. La Automatică și Calculatoare concursurile agreate sunt la matematică, informatică și fizică, deci geografia nu l-a ajutat pe partea aceasta în niciun fel.

      • Performanta se răsplătește cu bani sau scutiri de cheltuieli, nu cu admiteri, la cele mai prestigioase universități nu se intra niciodata cu așa ceva, daca ești bun ești sponsorizat si nu plătești dar nu ca nu dai evaluări sau teste

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.