FRAUDĂ… O femeie din municipiul Vaslui a trecut prin clipe grele după ce s-a trezit fără banii agonisiți în cont. Practic, tot ce a strâns aceasta în ultimii ani a dispărut dintr-un foc. Banii, aproximativ 5.000 de euro, erau destinați unor servicii medicale urgente. În ultima perioadă, mai mulți vasluieni au rămas fără bani în conturi. Se pare că de vină ar fi o grupare infracțională specializată în săvârșirea de infracțiuni informatice prin atacuri asupra sistemelor informatice și folosirea frauduloasă a datelor informatice în scopul obținerii de bani. Astfel de lovituri au fost date în mai multe județe din țară, nu doar în Vaslui. Inclusiv vedete naționale s-au plâns recent că le-au dispărut sume mari din conturi, fără a primi niciun fel de explicații. În loc să-și rezolve problemele, reprezentanții acestor bănci ridică din umeri și acuză clienții de neglijență. Am încercat să-i contactăm telefonic pe reprezentanții Raiffeisen Bank Vaslui, pentru a oferi punctul lor de vedere cu privire la cazul din Vaslui. Aceștia nu au răspuns la telefon.
Fraudele cibernetice sunt încă de actualitate printre români, care cad victime ale atacurilor hackerilor, în urma cărora bani cu greu economisiți dispar din conturi. Este și cazul unui cadru didactic din municipiul Vaslui, care la sfârșitul lunii trecute s-a trezit că a rămas fără 5.000 de euro în cont. “Din păcate, mă număr printre clienții cărora li s-a furat o suma mare din contul personal de la Raiffesein Bank, aproximativ 5.000 de euro. Banii pe care îi aveam erau destinați unor servicii medicale urgente. În data de 26 ianuarie, anul acesta, m-am trezit cu un cont devalizat și sigur că primul lucru pe care l-am făcut a fost să mă adresez băncii. Am fost foarte surprinsă de comunicarea superficială în care mi-au dat ei răspunsul, fără să îmi prezinte un document oficial, fără antet, fără o semnătură a băncii. Suma fiind destul de consistentă, am considerat că trebuie să vorbesc cu managerul băncii, să stabilim niște contexte în care s-ar fi putut produce frauda. Am discutat, în schimb, cu o angajată. Dumneaei mi-a înaintat sesizarea. Eu am cerut să fie semnată, nu mi-a dat să semnez nimic și nu știu dacă asta e politica băncii. În consecință, am făcut două sesizări succesive, iar a treia a fost un memoriu adresat directorului băncii. Cei de la bancă mi-au comunicat că e posibil ca eu să fi dezvăluit datele cardului bancar unei persoane fraudulente sau să fi înstrăinat telefonul, sau să fi dat cardul membrilor familiei. Prin natura profesiei mele, eu știu că nu trebuie să divulg datele personale, iar în acel memoriu am anexat și câteva dovezi care anulau toate acele supoziții ale lor. Dumnealor m-au sfătuit să mă adresez poliției, ceea ce am și făcut. Am înaintat plângere și în prezent este întocmit un dosar penal. Știu că nu sunt singura care a trecut printr-o situație de acest fel. Nu îmi doresc ca cineva să mai treacă prin experiența mea, care m-a costat destul de mulți nervi, drumuri la poliție, documente, ori eu nu cred că asta ar trebui să fie relația cu o bancă. Având în vedere că se preconizează folosirea cardurilor bancare din ce în ce mai mult, și dispariția banilor fizici, noi trebuie să avem încredere în aceste instituții, iar ele, la rândul lor, trebuie să ne protejeze identitatea și datele persoanale. Eu consider că în cazul meu, aceste lucruri au fost viciate, și că undeva la nivelul băncii a fost un viciu de procedură și în ceea ce privește relația cu clienții, probabil și o breșă în securitatea băncii. Știu că acum dosarul este la Parchet, iar eu am încredere în instituțiile statului că vor descoperi ce s-a întâmplat. Nu știu cât va trebui să treacă până la momentul respectiv și nu știu nici de ce nu am primit niciun fel de răspuns. Am primit de la București o încercare a cuiva de a-și exprima regretul că nu sunt mulțumită de serviciile băncii. O formulare vagă, generală, fără niciun fel de discuție pentru clarificarea situației mele. Revin și spun că noi, clienții, trebuie să avem siguranța că putem folosi aceste carduri, că aceste conturi nu se pot sparge de către oricine și oricând, altfel oamenii vor începe să-și retragă banii de la bănci”, a declarat femeia din Vaslui. Aceasta a făcut plângere la Poliție și urmează să se adreseze și Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.
Tot mai multe cazuri la nivel național
Tot la începutul acestui an, o altă clientă a Raiffeisen Bank, din județul Gorj, a pierdut 4.000 de euro din cont, prin tranzacții suspecte pe care le-a semnalat reprezentanților băncii, dar cu toate acestea nu a reușit nici până în prezent să își recupereze banii. În luna iulie a anului trecut, unei alte cliente a aceleiași bănci, din județul Tulcea, i s-au furat, prin zece tranzacții neautorizate, suma de 9.300 de euro. Fiica femeii păgubite a declarat pentru site-ul Gândul.ro, că a respectat pașii pentru prevenirea dispariției banilor, dar aceștia au dispărut fără urmă din contul mamei ei. “În noaptea de sâmbătă 23.07.2022, mamei mele, originară din Tulcea, i-au fost retrași de pe card, în cuantum de 10 tranzacții, echivalentul unei sume de 9.300 Euro, de pe contul de euro, cu descrierea de fb.me/ads, de pe contul de Raiffeisen. Mama nu are cont de publicitate pe Facebook și niciun alt cont care să justifice aceste retrageri”, a explicat femeia. “Deși am informat serviciul de call center și implicit banca, luni, 25.07. 2022, și tranzacțiile apăreau ca nedecontate, în data de 26.07.2022, acestea s-au procesat. Am informat banca încă din data de 23.07.2022 ca acestea să fie blocate, însă reprezentații băncii nu au fost capabili să ofere un răspuns și să acționeze, în conformitate cu gravitatea cazului. De la momentul în care am informat banca despre faptul că există o breșă de securitate gravă, nimeni nu a reacționat sau să o informeze despre modul în care vor proceda. Menționez că pentru fiecare tranzacție, toate cele 10, realizate în aceeași zi, nu a primit niciun cod de securitate, de a aproba tranzacțiile”, susține femeia. Aceasta spune că a decis să facă publică situația mamei sale pentru că vrea să prevină, pe cât posibil, alte cazuri similare. În răspunsul pentru Gândul, reprezentanții băncii au transmis că au aflat, în urma verificărilor, că sesizarea transmisă a fost rezolvată în cursul zilei de 27 iulie. “Situația a fost rezolvată, Banca a vorbit cu clienta vineri și i-am explicat ce s-a întâmplat și i-am dat niște sfaturi referitoare la activarea notificărilor în Smart Mobile și utilizarea cardurilor online pentru prevenirea fraudelor”, au transmis reprezentanții instituției financiare. Datele cardului clientei au fost compromise (probabil în urma unei tranzacții online) și a fost victima unei fraude, cardul fiind utilizat pentru mai multe tranzacții neautorizate SCA (Strong Customer Authentification). “Așa cum se procedează în astfel de cazuri, banca a inițiat disputa pentru tranzacțiile contestate și sumele contestate au fost repuse în contul doamnei, în 27 iulie, înainte de finalizarea investigațiilor. Banca urmează să recupereze pe parcursul finalizării disputelor”, se arată în răspunsul băncii.
Manelistul Jador a căzut și el victimă acestui tip de fraudă
ȘI LA CASE MARI… Victime ale acestor grupări infracționale au căzut și vedetele tv, nu doar oamenii de rând. Cântărețul de manele Jador susținea, la începutul acestui an, că i-a dispărut o sumă mare de bani din contul pe care îl avea deschis la banca austriacă Raiffeisen. Manelistul a povestit, într-un clip publicat pe TikTok, că hoțul care i-a spart contul a făcut cumpărături și chiar a mers în vacanță pe banii lui. “Astăzi vreau să vorbesc cu voi, să vă spun ce mi s-a întâmplat. Am fost furat de o sumă destul de mare pentru mine, o sumă pe care am acumulat-o într-un an de zile. Am fost furat din contul meu personal. Persoana respectivă și-a făcut cumpărături și a fost vacanțe cu cardul meu. Nu știu cum s-a întamplat asta, eu am făcut cumparaturi online si cineva mi-a spart contul de Raiffeisen. Eu credeam că e o bancă sigură, mai sunt și austrieci. Mi-am făcut contul la ei acum patru ani de zile.
Pași pentru prevenirea fraudelor online
SECURITATE… Am încercat să-i contactăm telefonic pe reprezentanții Raiffeisen Bank Vaslui, pentru a oferi punctul lor de vedere cu privire la cazul cadrului didactic din Vaslui. Aceștia nu au răspuns la telefon, prin urmare am intrat pe site-ul băncii unde am găsit mai multe instrucțiuni cu privire la prevenirea acestui tip de fraudă. Cea mai sigură măsură de prevenire este să nu dați curs niciunor recomandări/solicitări dintr-un mesaj “suspicios”. “De asemenea, te rugăm să ne contactezi urgent la numărul de telefon: 004021 306 3002 (număr cu tarif normal, apelabil non-stop din orice rețea, din țară și din străinătate). În cazul în care sesizarea se face sub formă de e-mail, te rugăm să ne trimiți la adresa online@raiffeisen.ro mesajul suspect primit, ca atașament, pentru a se putea vedea și header-ul acestuia. Avem sesizări privind astfel de mesaje atât de la clienții Raiffeisen Bank, cât și de la persoane care nu sunt clienți ai băncii”, potrivit instrucțiunilor băncii. “Dacă însă ai răspuns deja unui mesaj de tip phishing, îți recomandăm să ne contactezi urgent, ca noi să îți comunicăm măsurile care se impun pentru a evita orice risc”, se arată în mesajul pentru clienți.
Profund dezamăgită și eu de colaborarea pe același tip de problema.Nu asigura nici un fel de protecție.Vinovat e tot cel care tine banii în banca lor.Indiferent ce oraș este, politica băncii e aceeași.Ei nu au niciodată nici o vina.Am facut o plata către un comerciant catre care nu s-au trimis banii ( era o perioadă de valabilitate a tranzacției de 14zile), dar după cele 14 zile s-au virat banii către comerciantul respectiv – fara să fiu anunțata – din alt cont decât contul curent(aici aveam câțiva lei care nu acopereau costul)și am plătit și dobanda la banii aceia.Nu am înțeles nici acum cum s-au virat din contul meu deși nu am autorizat tranzacția. Vechea tranzactie expirase.Am facut si reclamatie.Oare nu ne aude nimeni? Toti fac ce vor ei? Plus faptul ca autorizez o tranzacție, iar după aceea dacă descoperi ca beneficiarul nu e de încredere ei nu pot bloca ca banii mei sa ajungă la escroci…deși semnalizez asta….NEPLACUT ca să nu folosesc alte apelative.
Am pățit și eu aceiași treabă,am ajuns până la tribunal și au închis dosarul pentru că suma era prea mică 2500 lei.Banii au fost retrași de la un bancomat din Spania.In urma anchetei Raiffeisen Bank dl. Oprea a dat un răspuns care era mai mult un copy paste la regulamentul băncii.In concluzie sunt niște mari tepari.
Pun pariu ca in austria lor banca ar da banii inapoi imediat la pagubit
Cardurile VISA/MASTERCARD au o garantie de 2 ani pt tranzactii fraudulente, deci cacatul de banca nare scuze sa nu faca un ordin de refuz la plata si sa dea banii inapoi, alfel insusi banca trebuie data in judecata ca nu respecta regulile europene
Banca Raiffeisen are grave probleme in comunicarea cu clientii, in asumarea unor raspunderi si in rezolvarea problemelor de phishing bancar ! Au cea mai slaba protectie de securitate si nu intreprind nimic pentru a-si rezolva aceste probleme ! In curand vor ramane fara clienti !
Cu ocazia asta învățăm și noi restul, că banii fizici sunt de valoare și așa trebuie să rămână.
Nu doar digitali în cont și care dispar într-o secundă! Așa că mare grijă, mai ușor cu digitalizarea banilor!
In toata Europa e la fel, dupa ce a fost invadata de „eroii” ucraineni. Nu va faceti iluzii ca autoritatile vor face ceva, ei au imunitate. Pe langa ei, profita de situatie si unii angajati hoti ai bancilor. Ca, daca veti citi definitia crimei prganizate, veti afla ca e „cercul infractional care se inchide cu un functionar [public, bancar etc.]”.
E un nivel fara precedent al fraudelor, cele mai multe prin „reclame” postate pe Facebook. Mai bine, invatati combinatia de taste Alt+F4 si, de fiecare data cand va apare ceva suspect pe ecranul calculatorului, folositi-o ca sa inchideti respectiva fereastra, daca X-ul din colt nu se mai afiseaza. Si tineti-va banii in buzunar, nu in banci.