Tragedia de alaltaieri din Fundatia nu a fost elucidata nici ieri, iar misterul pare a se lasa greu de deslusit. Membrii comisiei de ancheta a accidentului par totusi sa incline usor spre varianta unei erori umane. Pina la finalizarea anchetei insa, varianta unei probleme tehnice ramine in calcule. Testele de ieri au confirmat ca frinele erau functionale. Un membru al comisiei spune ca acestea au fost actionate de catre vatman. „Poate cu 10-12 metri prea tirziu”, admite insa acesta. In datele din teren si in conditiile de acolo, aceasta ar insemna, practic, o ezitare de doar 75 sutimi de secunda din partea vatmanului. Ce spun oficialii? Ce cred colegii cei mai experimentati ai vatmanului? Care sint opiniile de pina acum ale specialistilor?
Nici vatmanii cei mai experimentati nu-si pot da seama ce s-a intimplat in Copou. Angajatii cu experienta sustin ca un tramvai poate fi frinat in panta fara probleme. Acestia vorbesc despre Cristian Diaconu, vatmanul vinovat, ca nu era un adept al vitezei. „N-a mers niciodata cu viteza. I-am zis o data «sa o piste» si a zis ca nu are cum. Noi, cind il vedeam, ne spuneam unii la altii ca iar e Cristi in fata si mergem incet. Nu-mi imaginez ce s-a intimplat”, a declarat Tincuta Chirica, vatman. Femeia lucreaza pe acest post de 34 de ani.
Alti vatmani sustin ipoteza ca vatmanul nu a fost atent, s-a pierdut cu firea si a frinat prea tirziu ca sa mai poata evita impactul. „N-am mers niciodata cu acest model. Am mers cu mai multe modele de GT si pot spune ca sint tramvaie foarte bune si se pot frina. Poti sa frinezi electrodinamic si-l incetinesti. Maneta prin care incepi sa-l frinezi poate fi dusa pina la capat. In caz de ceva, tramvaiul se poate brusca, iar daca e maxima urgenta, pui si patinele pe sina si tot il opresti. Faza e ca la patinele pe sina nu poti sa le tii foarte mult, ca au niste sigurante care se pot arde. Le poti tine cam 8 secunde. Dar, ca sa nu ai probleme, pui patinele de mai multe ori ca sa frinezi”, a explicat un alt vatman.
Conform vatmanilor, sistemele de frinare ale vagoanelor GT si ale celor de tip Be 8/8 sint practic similare, cele din urma fiind insa chiar mai performante.
„Toate sistemele de frinare erau functionale”
Mai multi specialisti ai regiei, dar si membri independenti ai comisiei care cerceteaza cazul par sa ia in calcul mai mult o eroare umana decit o defectiune tehnica. Principalul motiv pentru care se ia in calcul eroarea umana tine de faptul ca frinele tramvaiului implicat in accident au fost verificate fara a fi sesizate probleme.
Ieri la amiaza, vagonul 721 a fost scos din hala unde se afla sigilat, pus in functiune si frinat. Membri din cadrul comisiei de ancheta au afirmat ca, la 15 km/h, tramvaiul a fost frinat cu toate sistemele in numai 3-4 metri.
In cursul noptii de luni spre marti, mai multe tramvaie de tip Be 8/8 au fost scoase la strada pentru a fi verificate. S-au facut probe de la miezul noptii pina spre ora 2.30. Probele s-au facut in zona Canta, pe teren plan, dar si in panta, pe Copou. Au fost scoase patru vagoane, dintre care doua au fost rulate pe Canta si doua pe Copou. „S-au facut probe la viteze de 30-35 km/h. S-au folosit sistemele de frinare atit in mod independent, cit si toate odata”, a declarat Constantin Aiftimie, sef Serviciu Management Calitate din cadrul RATP.
Specialistii regiei au afirmat ca, pe Copou, la frinarea cu sistemele de frinare actionate in mod independent, distanta de frinare a fost de circa 40 de metri. La folosirea celor trei sisteme de frinare odata, distanta s-a micsorat la 17-19 metri. Probele au fost facute cu vagoanele goale, care au greutate de 35 de tone. Se presupune ca, in momentul producerii accidentului, cind vagonul era plin cu calatori, greutatea sa fi ajuns la 42-45 de tone, ceea ce ar mari distanta de frinare.
„In mod cert, toate sistemele de frinare erau functionale la momentul accidentului. Parerea mea este ca vatmanul a frinat. Poate cu 10-12 metri prea tirziu”, a concluzionat un membru al comisiei. Practic, din calculele facute la o viteza maxima evaluata la 50 km/h, se poate aprecia ca vatmanul a actionat frinele cu trei sferturi de secunda prea tirziu. A fost acest interval cel fatal?
Vatmanul: „Credeti ca n-as fi facut tot posibilul?”
Tot in cursul probelor de luni noaptea s-a mai facut un experiment. Astfel, un BE8/8 a fost lasat pe liber de la semaforul de la Universitate. Cu 15 metri inainte de semaforul de la Biblioteca Centrala, vagonul a atins viteza de 35 kilometri de ora.
Inginerii RATP sint de parere ca, in conditiile de greutate mai mare a tramvaiului, din cauza calatorilor si eventual usor accelerat, viteza ar fi ajuns la 50 km/h. Distanta dintre semaforul de la Universitate si cel de Biblioteca este de aproximativ 550 metri. La 50 km/h, distanta este parcursa in 40 de secunde, timp suficient pentru a opri vagonul. Aceasta, daca frinele au fost actionate la timp. „Posibil sa fi fortat semaforul. Poate a intors apoi capul dupa ceva sau a vorbit cu cineva si cind si-a dat seama ca trebuie sa frineze era prea tirziu. Frina electromecanica iti reduce viteza la 5 km/h. Trebuie verificate sistemele de frinare, daca sabotii de la roti au urme de arsura si se poate demonstra ca a frinat prea tirziu. Eu cred ca este eroare umana”, a declarat un inginer din cadrul RATP, unul dintre cei mai vechi angajati ai regiei.
Vatmanul Cristian Diaconu nu a vrut sa faca ieri nici o declaratie. „Vreau sa uit de tot. Vreau sa termin cu tot. Credeti ca n-as fi facut tot posibilul, daca as fi putut? Nu vreau sa-mi mai amintesc”, a declarat Diaconu.
Oficialii RATP nu cred in problemele tehnice
In cazul accidentului de luni, a fost vehiculata si ipoteza unor probleme tehnice. Astfel, s-a vehiculat o posibila pana de curent care ar fi dus la functionarea necorespunzatoare a vagonului. Prefectul Dragomir Tomaseschi a declarat ca ar fi aparut o problema la calculatorul de bord al tramvaiului care s-ar fi resetat.
Reprezentantii regiei au exclus in mod clar ambele supozitii. „Din registrul de evidenta a dispeceratului energetic, in intervalul orar 13.00-15.00 nu figureaza nici o intrerupere de tensiune”, se arata intr-un comunicat remis de RATP.
Oficialii regiei au specificat ca si in cazul in care ar fi cazut tensiunea sau ar fi fost probleme la calculatorul de bord, sistemele de frinare ramineau functionale. „Este un calculator care gestioneaza si coordoneaza accelerarea si frinarea pe baza unor parametri. Nu stiu cine a lansat ipoteza ca ar fi fost o problema la calculator. La ora producerii accidentului nu a fost inregistrata nici o problema, deci se exclude posibilitatea unei probleme la calculator. Dar chiar daca apare o problema la alimentarea din retea, calculatorul are o baterie interna, independenta, care ii asigura functionarea si oricum sistemele de frinare ramin functionale. Eu pot sa va zic ca, daca tramvaiul are o usa deschisa, tramvaiul nu porneste orice i-ai face. Chiar daca pica curentul, toate sistemele de frinare ar fi functionat”, a declarat Cristi Stoica, directorul tehnic al RATP.
O intrebare aparent banala, la care anchetatorii nu gasesc inca un raspuns: Aveau voie masinile sa stea la semafor pe linia de tramvai?
* procurorii asteapta expertiza tehnica pentru a putea demara cercetarile in cazul accidentului din Copou * ei spun ca, daca aceasta nu va fi lamuritoare, vor solicita si o expertiza criminalistica * se ia in calcul atit o eroare umana a vatmanului, dar si o defectiune tehnica
Dosarul tragediei din Fundatie a fost inregistrat la Parchetul de pe linga Tribunal. Procurorii de aici vor coordona ancheta desfasurata de ofiterii Biroului Rutier. „Dosarul a fost inregistrat si are ca obiect uciderea din culpa si vatamarea corporala din culpa. S-a facut astazi (ieri – n.r.) o prima expertiza tehnica si urmeaza sa mai fie efectuate o serie de alte verificari. La acest moment nu ne putem pronunta daca a existat o eroare umana, o culpa a vatmanului, sau daca a fost vorba despre o defectiune tehnica de moment ori o defectiune tehnica de uzura”, a spus Cornelia Prisacariu, prim-procuror al Parchetului de pe linga Tribunal.
Acesta nu a exclus nici efecturea unei expertize criminalistice care sa fie anexata la dosar. „Daca expertiza tehnica si celelalte verificari nu ne vor lamuri, atunci vom solicita efectuarea unei expertize criminalistice”, a adaugat prim-procurorul Prisacariu. Anchetatorii spun ca verificarile efectuate pina acum la vagonul implicat in accident au aratat ca starea tehnica a acestuia era buna. Urmeaza insa ca raportul sa fie trimis anchetatorilor dupa ce vor fi efectuate toate verificarile.
Nimeni nu isi aminteste ordinea masinilor in coloana inainte de carambol
Potrivit politistilor, la acest moment nu se stie cu exactitate pozitia autoturismelor inainte de impact. Soferii masinilor avariate in urma accidentului au declarat ca nu isi aduc aminte ce masini erau in fata lor sau in spate.
Singurul lucru sigur la acest moment este faptul ca impactul initial al tramvaiului cu coloana de masini s-a facut cu autoturismul Mercedes. Dupa coliziunea dintre acesta si tramvai in impact au mai fost acrosate celelalte autoturisme: Dacia 1310, Dacia Logan, Chevrolet, BMW si Volkswagen si autobuzul MAZ.
„Dinamica accidentului va putea fi stabilita de expert pe baza urmelor de impact de pe autoturisme si a celor de vopsea ramase in urma coliziunilor”, a precizat inspectorul principal Dragos Moisuc, sef interimar al Biroului Rutier.
Dilema politistilor: aveau voie soferii pe linia de tramvai?
Anchetatorii vor solicita si opinia unui expert judiciar care sa concluzioneze daca vatmanul a procedat corect din punct de vedere al respectarii normelor rutiere, la apropierea de o intersectie semaforizata. Pe de alta parte, normele de aplicare ale ordonantei de urgenta nu stipuleaza in mod clar daca soferii au sau nu voie sa stationeze pe linia de tramvai la semafor.
In actul amintit exista doua articole care fac referire la modul de comportament al soferilor vizavi de tramvaie, insa in ambele ramin chestiuni neclare. Intr-unul dintre acestea (regulamentul de aplicare, art. 103) se mentioneaza: „Pe drumul public cu cel mult doua benzi pe sens si cu o a treia banda pe care este amplasata linia tramvaiului linga axul drumului, conducatorii de vehicule pot folosi aceasta banda, cu obligatia sa lase libera calea tramvaiului, la apropierea acestuia”. Anchetatorii au precizat ca in aceasta situatie, avind in vedere configuratia strazii in zona accidentului, soferii care se aflau pe banda cu liniile de tramvai nu aveau cum sa elibereze banda, desi ar fi trebuit, pentru ca pe banda de linga trotuar erau deja masini stationate. In plus, chiar daca linia ar fi fost libera sau eliberata, tramvaiul nu si-ar fi putut continua drumul pentru ca semaforul era rosu.
Un alt articol al aceluiasi document (art. 106) mentioneaza: „Daca in intersectie circula si tramvaie, iar spatiul dintre sina din dreapta si trotuar nu permite circulatia pe doua sau mai multe rinduri, toti conducatorii de vehicule, indiferent de directia de deplasare, vor circula pe un singur rind, lasind liber traseul tramvaiului”. In acest caz, au sustinut anchetatorii, acest articol nu se aplica, pentru ca accidentul nu a avut loc in intersectie.
Vatmanul avea 7 sanctiuni
Vatmanul care conducea „tramvaiul-ghiulea”, Cristian Diaconu, a fost sanctionat de sapte ori de politistii de la Rutiera. Prima amenda i-a fost data in 1998 pentru neacordare de prioritate. In mai 2007 si aprilie 2008 a fost amendat pentru depasirea vitezei regulamentare cu 10 – 20 de kilometri pe ora. In septembrie 2008 a fost implicat intr-un accident rutier soldat cu pagube materiale din cauza nerespectarii distantei in mers. O luna mai tirziu, la sfirsitul lunii octombrie, a fost din nou amendat pentru ca depasise viteza legala cu 10 – 20 de kilometri. Tot in 2008, la inceputul lunii decembrie, a fost implicat din nou intr-un accident din cauza nepastrarii distantei regulamentare in mers, iar anul trecut in martie a fost sanctionat pentru neacordare de prioritate.
––-
Colegii agentului decedat i-au adus un ultim omagiu
Mai multi colegi de la Penitenciarul Iasi ai lui Danut Condurache (43 ani) i-au adus un omagiu acestuia. Pe linga colegi, la locul tragicului accident au venit ieri si rudele celui care a decedat. Sotia agentului-sef adjunct a fost insotita de cei doi copii, dar si de parintii lui Danut Condurache. Pentru citeva minute, preotul din Penitenciar a tinut o slujba religioasa linga statuia din apropierea Bibliotecii Centrale Universitare (BCU), timp in care agentii din Penitenciar au aprins luminari.
Linga statuie a fost adusa si o fotografie a lui Danut Condurache, acolo rugindu-se si rudele barbatului. „Aproximativ 30 dintre agentii nostri au mers la locul accidentului, pentru a-i aduce un omagiu colegului care a decedat. Unii dintre agenti si-au exprimat dorinta sa mearga si la cimitir, acolo unde se afla trupul neinsufletit al colegului lor, si vor face acest lucru”, a declarat ieri Marius Vulpe, directorul Penitenciarului Iasi.
Acesta a adaugat ca, din cauza personalului insuficient, unii dintre agentii care au permis de conducere categoria B mai efectueaza curse cu masina si in interesul unitatii de detentie. „S-a vehiculat ca, in locul agentului-sef adjunct, «ar fi trebuit» sa fie altcineva. Noi avem sapte agenti incadrati pe postul de sofer, insa legislatia ne permite sa utilizam si alti agenti pentru transportul de personal sau de marfuri, cum a fost cazul colegului nostru, care mergea cu doamna asistenta medicala pentru a aduce medicamente. Cei care sint incadrati in munca pe posturile de soferi transporta detinuti. Nu exista o regula, ca cineva sau altcineva trebuie sa plece la o anumita ora din Penitenciar intr-o anumita cursa. Acea tragedie se putea intimpla oricui. Cum colegul nostru a facut de multe ori astfel de curse, a fost destinul sau sa fie in masina, la acea ora, in acel loc”, a incheiat Marius Vulpe.
––-
Supravietuitoarea a fost transportata cu elicopterul la Bucuresti
* „A ramas sa mai fie rezolvata fractura de bazin”, spun medicii * internata in spital se mai afla inca o femeie, care se afla in autobuzul izbit de tramvai
Asistenta medicala Mirela Dragusanu, supravietuitoare din masina taiata de tramvai, a fost transportata in cursul zilei de ieri la Spitalul „Floreasca” din Bucuresti. Transportul a fost efectuat de elicopterul cu echipaj SMURD de la Iasi in dimineata zilei de ieri. „Medicii care au fost de garda au redus luxatia de sold pe care a avut-o pacienta si a ramas sa mai fie rezolvata fractura de bazin”, a declarat dr. Paul Sirbu, medic
in cadrul Clinicii de Ortopedie din Sectia Exterioara Copou a Spitalului „Sf. Spiridon”.
Primarul Gheorghe Nichita: „La siguranta in trafic avem o problema”
* primarul spune insa ca transportul cu tramvaiul este sigur * „Peste tot in tara se folosesc tramvaie second hand”, a afirmat Nichita
Primarul Gheorghe Nichita a facut ieri o pledoarie pentru transportul cu tramvaiul. Edilul a anuntat si demararea unor verificari ample in ceea ce priveste activitatea regiei de transport. In functie de rezultatele anchetei privind accidentul, dar si de cele ale anchetei interne, vor fi luate si o serie de masuri. „Am asistat si eu la o prima etapa a verificarilor facute la tramvai. Dupa ancheta vom vedea cine are raspunderea pentru fiecare actiune in parte. Chiar daca se va decide ca a fost eroare umana, sint persoane care trebuiau sa il verifice pe vatman. La siguranta in trafic avem o problema”, a explicat Nichita.
Chiar si asa, primarul sustine ca iesenii ar trebui sa foloseasca in continuare tramvaiele pentru a se deplasa in municipiu. „Transportul cu tramvaiul este unul sigur. Asiguram calatorii ca nu trebuie sa desconsidere transportul public din cauza unei erori umane. Toti vrem ca tramvaiele si autobuzele sa fie noi. Nu avem insa nici liniile modernizate pentru tramvaie noi. Strategia de la RATP nu e unica in Romania. Peste tot in tara se folosesc tramvaie second hand. Exceptie face Oradea, unde au luat zece tramvaie noi”, a completat Nichita.
Conform oficialilor din Primarie, vagoanele de tipul celui implicat in accident au circulat pina in 2008 in orasul Berna si apoi, pina in 2010, la Basel. Apoi, tramvaiele au fost donate Iasului. La fel s-a intimplat si cu tramvaiele folosite acum de RATP. „Tramvaiele sint in stare buna de functionare. Nici eu, si nici elvetienii nu ne jucam cu vietile oamenilor. Am facut apel si la CFR pentru a trimite specialisti care sa participe la verificari. Am trimis o adresa si Ambasadei Elvetiei pentru a trimite la Iasi o echipa de specialisti care sa faca verificari la toate vagoanele din Iasi”, a afirmat Nichita.
El a mai adaugat ca in perioada urmatoare vor fi verificate toate compartimentele regiei de transport, inclusiv modul in care se fac reviziile si cit de pregatiti sint vatmanii pentru a reactiona in situatii de urgenta. La nivelul regiei de transport sint 190 de vatmani, acestia avind salarii cuprinse intre 1.000 lei si 1.200 lei pe luna, net.
––-
Paruiala politica la capatiiul victimei din Fundatie
* prefectul si deputatul PDL Paduraru l-au atacat pe primar, cerindu-i demisia * „Nu raspund celor care sint populisti prin excelenta si demagogi”, replica Nichita
Prefectul Dragomir Tomaseschi a cerut demisia primarului Gheorghe Nichita si a directorului RATP, Maricel Gherca. Prefectul ii considera a fi principalii vinovati pentru accidentul produs luni. „Cineva trebuie sa raspunda. E o situatie clara de management defectuos. Aceste tramvaie le avem, cu ele mergem, dar ele trebuie verificate. Gherca si Nichita sint principalii raspunzatori. E regretabil ca a murit un om, iar altii sint la spital. Acelasi vatman care a fost implicat in accidentul de ieri (luni – n.r.) a stins un incendiu izbucnit la pantograf, in zona Baza 3, in urma cu citeva saptamini. Atunci a fost premiat, acum vad ca e criticat”, a declarat Dragomir Tomaseschi.
Acesta a avansat citeva probleme care ar fi putut cauza accidentul de la Fundatie, fara a preciza daca sint asumate de un expert tehnic. „Tramvaiele ar trebui verificate la fiecare iesire din depou. Vatmanul spune ca a frinat. Din ce am inteles, modelul acela de tramvai are un computer din 1970. Resetarea dureaza 15-20 de secunde. Se pare ca din cauza asta s-a produs accidentul. Multe din tramvaie ies la strada fara a li se face verificarea tehnica. RATP nu mai are tehnicieni, iar vatmanii sint suprasolicitati. Aseara (ieri seara – n.r.) s-au facut probe cu tramvaiele din Elvetia pina la 3 noaptea, iar vatmanii au fost dimineata la munca ca intr-o zi normala”, a spus Dragomir Tomaseschi.
Deputatul PDL Nicusor Paduraru sustine ca, in anul 2007, in timpul mandatului sau de prefect, i-a propus primarului Gheorghe Nichita sa colaboreze cu uzinele Skoda din Cehia prin intermediul ambasadorului Republicii Cehe de atunci, Petr Dokladal. „Iasul achizitioneaza de ani mijloace de transport second hand. Cred ca am devenit campioni la acest gen de afacere-muzeu care este prezentata ca solutie pentru rezolvarea problemelor de transport public. Despre detaliile privind modul de achizitie sau preturi imense vehiculate, sugerez doar verificarea preturilor tramvaielor Skoda din Cehia, pentru versiunile 14T, 15T, KT8D5 sau KT8D5R.N2. Deschiderea spre o relatie directa cu producatorul a fost avansata de ambasadorul Cehiei in anul 2007. O mina intinsa corect, care nu a fost respectata suficient de primarul Iasului”, a declarat Nicusor Paduraru.
Primarul Gheorghe Nichita a refuzat sa comenteze acuzele aduse de cei doi. „Nu vreau sa politizam aceasta situatie. Nu raspund celor care sint populisti prin excelenta si demagogi”, a precizat primarul.
Deputatul PDL Cristina Dobre a anuntat ca va acorda asistenta juridica si consiliere psihologica gratuita celor care au avut de suferit in urma accidentului. Persoanele interesate pot solicita detalii la 0232/222.330, cabinet@cristinadobre.ro sau direct la cabinetul parlamentar din strada Frumoasa, nr. 6, bl. 918, parter.