spot_img
spot_img
0.7 C
Vaslui
25-nov.-2024
spot_img
spot_img

Navele vechi, „eşuate” în instanţă

- Advertisement -

* Licitaţia privind vânzarea a 17 nave scoase din uz, blocată în instanţă de un offshore din Insulele Marshall * Ambarcaţiunile, vechi de zeci de ani, uzate moral, valorează doar greutatea lor… în fier * În total este vorba de aproape 2 milioane de euro, sumă din care AFDJ Galaţi dorea să dea comenzi pentru echipamente noi *

De mai bine de 2 ani, AFDJ Galaţi încearcă să scape de 17 nave atât de vechi încât sunt fie inutilizabile, fie au costuri de utilizare uriaşe. Pe lista vechilor nave scoase la vânzare, majoritatea aflate în Parcul Rece de la Sulina, se află simple bărci, pilotine ruginite sau pontoane plutitoare, dar şi două remorchere şi o dragă, ce-i drept vechi de vreo 40 – 50 de ani.

„Este vorba de o serie de ambarcaţiuni la care, în urma analizelor făcute în anii din urmă, s-a ajuns la concluzia că, prin costurile de întreţinere, costurile de reparaţii şi costurile de exploatare, produceau pierderi şi prin urmare nu se mai justifica menţinerea lor. Problema a fost analizată şi la nivelul Ministerului Transporturilor şi aceste nave au fost scoase la vânzare, unele la preţ de fier vechi, altele la un preţ stabilit de un evaluator autorizat”, ne-a declarat Florin Uzumtoma, directorul general AFDJ Galaţi.

„Lista neagră”

În total, cele 17 nave scoase la vânzare prin licitaţie au fost evaluate la 1,9 milioane euro. Cea mai scumpă navă scoasă la vânzare este remorcherul multifuncţional „Trident”, evaluat la 375.000 euro.

Nava a avut o istorie pe cât de încâlcită, pe atât de tristă. Ea a fost o comandă guvernamentală la Şantierul Naval din Tulcea de dinainte de 1989, dar s-a lucrat efectiv la ea doar până prin 1992, an în care, pe fondul tulbure al privatizării şantierului, lucrările au fost abandonate, iar nava a rămas nefinalizată. În prezent, „Tridentul” zace undeva la Sulina, uzată moral încă înainte de a fi pus în funcţiune…

Printre navele care mai valorează cât de cât ceva se mai numără motonavele „Iglicioara 2” (evaluată la 209.368 euro) şi „Iglicioara 6” (237.088 euro), nave care au fost însă scoase din uz din 2006. Din aceeaşi perioadă mai datează o dragă cu cupe construită în 1970, ce încă mai acţiona acum vreo 6 ani pe canalele Dunării, evaluată în prezent la 187.500 euro.

Cele mai ieftine sunt nişte nave din care n-au rămas decât carcasa şi care aduc mai degrabă cu epavele, precum „Pescăruşul” (3.200 euro) şi „Munteni 1” (2.800 euro).

Instanţa, „ultimul port”

La licitaţia organizată de AFDJ Galaţi s-au prezentat 3 ofertanţi, dar lucrurile s-au împotmolit în momentul în care s-a verificat eligibilitatea unuia dintre ofertanţi.

„Este vorba de un offshore înregistrat în Insulele Marshall care nu a prezentat acele documente de ˝good standing˝ (bună practică) aşa cum erau stabilite în caietul de sarcini şi prin urmare a fost descalificat. Ei au contestat decizia AFDJ Galaţi şi s-a ajuns la proces”.

„Instanţa ne-a dat nouă câştig de cauză, dar compania a mai utilizat o ultimă cale extraordinară de atac – cererea de ordonanţă preşedinţială – la care aşteptăm sperăm să obţinem un răspuns chiar în această lună”, a precizat directorul AFDJ Galaţi.

„Cu banii pe care îi obţineam din vânzarea vechilor ambarcaţiuni am fi dorit să dăm comenzi pentru noi echipamente: nişte pilotine de iarnă şi pilotine de vară, nave de semnalizare sau să remotorizăm nişte nave care mai pot fi încă utilizate. Suma de două milioane de euro nu e chiar de ici, de colo, şi ne-ar fi permis aceste investiţii, dar iată că lucrurile sunt mult întârziate”, a arătat directorul AFDJ Galaţi, acesta precizând că, în prezent, administraţia fluvială are o flotilă de aproximativ 50 de ambarcaţiuni.

Florin Uzumtoma s-a arătat ferm convinsă că administraţia fluvială va avea câştig de cauză şi în etapa cu ordonanţa preşedinţială, dar trebuie aşteptată decizia oficială.

„După ce ni se va comunica punctul de vedere al justiţiei vom face paşii următori: ori vom relua licitaţia de unde a rămas sau redeschidem o licitaţie nou, astfel încât să evităm apariţia unor noi contestaţii. În funcţie şi de cum va fi formulată hotărârea judecătorească Serviciul Juridic va decide care este cea mai bună soluţie”, a mai arătat Uzumtoma.

Desigur, dacă verdictul instanţei va scoate vechea flotilă a AFDJ Galaţi din apele tulburi, rămâne de văzut.

www.viata-libera.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.