spot_img
spot_img
2.3 C
Vaslui
14-nov.-2024
spot_img

Nasterea Sf. Ioan Botezãtorul, cel care l-a descoperit lumii pe Mesia!

- Advertisement -

ZI SFÂNTÃ Nasterea Sfântului Ioan Botezãtorul este prãznuitã pe 24 iunie. Aceasta sãrbãtoare este cunoscutã în popor si sub denumirea de Sânziene sau Drãgaica. Cel care L-a botezat pe Iisus Hristos este considerat omul nãscut din femeie care a avut cele mai putine pãcate. Nasterea, moartea si modul în care a trãit Sfântul Ioan Botezãtorul reprezintã un exemplu de urmat pentru toti credinciosii.

Sfântul Ioan Botezãtorul s-a nãscut în cetatea Orini, în familia preotului Zaharia. Elisabeta, mama sa, era descendentã a semintiei lui Aaron. Nasterea prorocului Ioan s-a petrecut cu sase luni înaintea nasterii lui Iisus. Nasterea sa a fost vestitã de cãtre îngerul Gavriil lui Zaharia, în timp ce acesta slujea la templu. Pentru cã nu va da crezare celor vestite de îngerul Gavriil, Zaharia va rãmâne mut pânã la punerea numelui fiului sau. Existã o lungã perioadã din viata Sfântului Ioan Botezãtorul despre care nu se cunosc informatii. Se stie cã s-a retras în pustiu, unde a dus o viatã de aspre nevointe, pânã în momentul în care a primit porunca sã înceapã sã predice. Rolul lui Ioan nu a fost numai acela de a pregãti poporul pentru venirea lui Hristos, ci si acela de a-L descoperi lumii ca Mesia si Fiul lui Dumnezeu. Ioan este nume iudaic – „Iohanan” prescurtare din Iehohanan si înseamnã „Dumnezeu s-a milostivit”.

Nasterea Sfântului Ioan Botezãtorul – data sãrbãtorii

Data de 24 iunie nu a fost fixatã într-un mod întâmplãtor ca zi a nasterii Sfântului Ioan Botezãtorul. Potrivit Sfintei Scripturi, zãmislirea Sfântului Ioan Botezãtorul a avut loc dupã ce Zaharia, tatãl sãu, a tãmâiat în sfântul altar – loc în care numai arhiereul intra o singurã datã pe an, în luna a saptea, ziua a zecea. Aceastã lunã din calendarul iudaic cuprindea o parte din septembrie si alta din octombrie. Având în vedere cele descoperite în Sfânta Scripturã, Sfintii Pãrinti au rânduit ca ziua zãmislirii Sfântului Ioan sã fie pe 23 septembrie, iar ziua de 24 iunie ca zi de nastere.

Ioan Botezãtorul – „cel mai mare între cei nãscuti, cel mai mic în împãrãtia cerurilor”

Textul din Evanghelia de la Matei 11. 11: „Adevãrat zic vouã: nu s-a ridicat între cei nãscuti din femei unul mai mare decât Ioan Botezãtorul; totusi, cel mai mic în împãrãtia cerurilor este mai mare decât el” (Matei 11, 11), este mãrturisirea lui Hristos despre Ioan. Nu existã contradictie în cele afirmate de Hristos. Ca sã întelegem cã Ioan Botezãtorul este „cel mai mare între cei nãscuti din femei”, ne este de ajuns sã stim cã a sãltat în pântecele maicii sale, în momentul în care Elisabeta se întâlneste cu Fecioara Maria atunci când aceasta Îl purta în pântece pe Domnul, cã a vietuit în pustie precum un înger, cã L-a botezat pe Hristos la râul Iordan, etc. Iar sã întelegem ce înseamnã cuvintele „cel mai mic în împãrãtia cerurilor este mai mare decât el”, ne vom opri asupra tâlcuirii pe care o dau Sfintii Pãrinti. Sfântul Maxim Mãrturisitorul spune cã „teologul cel mai înalt e mai mic decât cel de pe urmã dintre îngeri”. El face aceastã afirmatie pentru cã rezuma „împãrãtia cerurilor” la lumea îngerilor, cãci Împãrãtia cerurilor nu era încã deschisã oamenilor în vremea lui Ioan. Astfel, Sfântul Ioan este mai mic decât orice înger.

Întelesul duhovnicesc al îmbrãcãmintei si hranei Sfântului Ioan Botezãtorul

Din Evanghelia dupã Marcu, aflãm cã Sfântul Ioan Botezãtorul era îmbrãcat în haina din par de cãmilã, încins cu o curea de piele si cã se hrãnea cu lãcuste si miere sãlbaticã. Cãmila poate simboliza atât curãtia, cât si necurãtia. Dacã în Vechiul Testament ea putea fi privitã ca un animal curat pentru cã era rumegãtor, ea putea fi vãzutã si ca necuratã, dacã tinem seama cã avea copita despicatã. Daca rãmânem la prima semnificatie, cea de animal curat, cãmila simbolizeazã poporul ales, în timp ce necurãtia prefigura neamurile pãgâne. Faptul cã Ioan purta o haina din pãr de cãmilã, simbolizeazã chemarea evreilor si a pãgânilor la Hristos. Cureaua, provenitã de la un animal mort semnificã, prin încingerea cu ea, omorârea patimilor. Cât priveste hrana sa, trebuie sã stim cã albinele si lãcustele erau considerate a fi curate în Vechiul Testament, semn cã Ioan se hrãnea doar cu cele plãcute Domnului.

Moartea Sfântului Ioan Botezãtorul

Din Evanghelie cunoastem cã Irod, la un ospãt prilejuit de sãrbãtorirea zilei de nastere, a tãiat capul Sfântului Ioan Botezãtorul, la cererea Irodiadei. În acea vreme, Sfântul Ioan era întemnitat în castelul lui Irod de la Maherus. Ioan îl mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sãu. În ura ei de moarte, Irodiada a sfãtuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si plãcuse oaspetilor si îndeosebi lui Irod, sã cearã de la acesta capul Botezãtorului ca rãsplatã.

Sãrbãtorile închinate Sfântului Ioan Botezãtorul

Biserica a închinat lui Ioan sase sãrbãtori: zãmislirea lui (23 septembrie), nasterea (24 iunie), soborul lui (7 ianuarie), tãierea capului (29 august), prima si a doua aflare a capului lui (24 februarie) si a treia aflare a capului sãu (25 mai).

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.