spot_img
3.7 C
Vaslui
30-nov.-2024
spot_img

Miruna Scultenicu, Andra Parfene, Bianca Herghelegiu și Alexandra Drestaru, careul de ași la Limba și Literatura Română din Vaslui

- Advertisement -

INTELIGENTE… Ce cadou frumos puteau să-și facă de 8 Martie, amazoanele olimpice care au participat la etapa județeană a Olimpiadei de Limba și Literatura Română, decât o calificare în grup la Națională. De la clasa a V-a, până la a XII-a, pe primul loc au ieșit doar fete, niciun băiat nu a reușit performanța de a intra în clubul select al celor mai fini cunoscători ai Limbii și Literaturii Române din județ. Astfel, elevele de gimnaziu care s-au calificat la etapa națională sunt: Ana Aciobăniței (clasa a V-a) de la Școala Gimnazială “Constantin Motaș“ Vaslui (prof. Mihaela Doniga), Luana-Măriuca Tiron (clasa a VI-a) de la Colegiul Național “Cuza Vodă” Huși (prof. Carmen Hodea), Ioana-Alexandra Vartolomei (clasa a VII-a) de la Școala Gimnazială “Mihail Sadoveanu” Vaslui (prof. Maria-Milica Sofroni) și Miruna Ciocan (clasa a VIII-a) de la Colegiul Național “Cuza Vodă” Huși (prof. Carmen Hodea). La liceu, s-au calificat la etapa națională alte patru fete: Miruna Scutelnicu (clasa a IX-a) de la Liceul Teoretic “Mihail Kogălniceanu” (prof. Irina Popa), Andra-Ștefania Parfene (clasa a X-a) de la Liceul Teoretic “Mihail Kogălniceanu” (prof. Mihaela Doroftei), Bianca Herghelegiu (clasa a XI-a) de la Colegiul Național “Gh. R. Codreanu” Bârlad (prof. Daniela Stoica) și Alexandra Drestaru (clasa a XII-a) de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” Bârlad (prof. Daniela Stoica).

Etapa județeană a Olimpiadei de Limba și Literatura română a avut loc sâmbătă, 4 martie, la Liceul “Ion Mincu” Vaslui, atât pentru elevii de gimnaziu, cât și pentru cei de liceu. În schimb, etapa națională se va desfășura separat: în perioada 10-13 aprilie, la Arad, pentru elevii de gimnaziu, și în perioada 19-23 aprilie, la Sibiu, pentru elevii de liceu. Vă prezentăm în rândurile următoare lista elevelor de liceu care vor reprezenta județul la Olimpiada Națională de Limba și Literatura română – liceu:

Miruna Scutelnicu: “subiectul al II-lea a fost partea mea preferată tocmai pentru că pot să-mi las liberă creativitatea” 

Miruna Scutelnicu a obținut cel mai mare punctaj la clasa a IX-a: 94 puncte. Eleva a obținut, de-a lungul timpului, numeroase premii la olimpiade și concursuri. Anul trecut, împreună cu încă trei colege, a primit Premiul III și medalia de bronz la Olimpiada Națională “Universul cunoașterii prin lectură”, dedicată elevilor din mediul rural. De asemenea, aceasta a lansat, în urmă cu cîțiva ani, și o carte denumită sugestiv “Pot zbura… visând”. Întrebată cum i s-au părut subiectele de la etapa județeană, aceasta a răspuns că au fost “destul de abordabile”: “Anul acesta, subiectul I, care se bazează pe teoria literară și comentarea unor pasaje din textele suport, nu mi-a ridicat probleme și a fost destul de ușor de rezolvat. După aceea, am avut de realizat o scrisoare, subiectul al II-lea fiind partea mea preferată tocmai pentru că pot să-mi las liberă creativitatea. În final, a trebuit să scriem un eseu despre devenirea umană prin experiența lecturii, iar tema mi s-a părut aparte, astfel că a fost o plăcere pentru mine să rezolv ultimul subiect. Emoțiile mele cresc în intensitate pe măsură ce zilele trec, căci realizez din ce în ce mai clar responsabilitatea pe care o am, dar și clipele frumoase pe care le voi petrece. Momentan nu mi-am stabilit un program de învățat, mă concentrez pe aprofundarea experiențelor culturale care îmi vor fi necesare la următoarea etapă, dar curând o sa-mi organizez timpul ca să pot începe pregătirea”, a povestit eleva. De asemenea, aceasta a povestit că romanele “Bucuria vieții” de Irving Stone, “Vara în care mama a avut ochii verzi” de Tatiana Tibuleac și “Vin de păpădie” de Ray Bradbury reprezintă pilonii caracterului și mentalității ei: “m-am regăsit în totalitate în aceste cărți, pe măsură ce le citeam mă simțeam de parcă au fost scrise special ca acele cuvinte să-mi completeze sufletul. O serie de care sunt, de asemenea, atașată și care m-a marcat profund este tetralogia “Cimitirul cărților uitate” de Carlos Ruiz Zafon. Stilul autorului este unic, până la momentul citirii romanelor sale nu mai întâlnisem un scriitor care să-mi trezească asemenea trăiri doar prin cuvinte. Cartea cu care începe seria este, de fapt, prima operă literară care mi-a pătruns cu adevărat în suflet, dându-mi o anumită stare de déjà-vu, de parcă citind, îmi retrăiam o viață anterioară”, a povestit eleva.

Andra Parfene: “Limba și literatura română și Biologia au un loc important în sufletul meu”

Andra Parfene a obținut cel mai mai mare punctaj la clasa a X-a: 94 puncte. Eleva este pasionată de literatură încă de când era mică și a mai participat de câteva ori la Olimpiada de Limba și Literatura română, inclusiv la etapa națională. Anul trecut s-a clasat pe locul VI la Olimpiada Națională de Limba și Literatura română și a obținut o Mențiune. De asemenea, Andra este șefa de promoție a Școlii Gimnaziale “Alexandra Nechita” Vaslui din anul 2021, iar de-a lungul timpului a participat, de asemenea, la olimpiadele disciplinelor de Biologie și Limba Franceză. Subiectele de la etapa județeană a Olimpiadei de Limba și Literatura română de anul acesta i s-au părut ofertante: “la ultimul subiect, la eseu, am avut ca temă libertatea exprimării sentimentelor. Practic, fiecare participant la olimpiadă a avut libertatea de a scrie despre orice. Din punctul meu de vedere, a fost un subiect foarte ofertant, dar trebuia să fii pregătit, să vii cu niște lecturi, cu alte experiențe culturale – muzică, pictură, dans, orice. Pe lângă valorificarea textelor suport, erau importante și cunoștințele proprii, extra-școlare. La cel de-al doilea subiect, cel de creație liberă, am avut de făcut o pagină de jurnal despre relația dintre mamă și fiică. Mi s-a părut interesant că, pe lângă relația dintre mamă și fiică, trebuia valorificat și contextul oferit de textul suport, și anume că protagonista, adică fiica, era o fată din perioada de sfârșit a secolului al XIX-a – începutul secolului al XX-lea, care își dorea să devină scriitoare, își dorea să-și câștige independența, însă mama ei avea o viziune mult mai conservatoare asupra vieții”, a povestit Andra. Eleva urmează să participe, la sfârșitul acestei săptămâni, la o altă olimpiadă, cea de Biologie. “Limba și literatura română și Biologia au un loc important în sufletul meu. Chiar dacă sunt două materii diametral opuse, foarte diferite, eu le studiez pe fiecare cu drag. Sunt pasionată de om în general, atât de ceea ce ține de fizicul lui, de modul în care funcționează omul, cât și de psihicul uman. Anul trecut, la etapa județeană a Olimpiadei de Biologie, am avut primul punctaj, la egalitate cu o colegă, însă s-a făcut departajarea la al doilea subiect. Nu știu dacă îmi pare rău că nu am trecut mai departe, pentru eu mă calificasem la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română și era programată în aceeași zi cu Olimpiada Națională de Biologie. Dacă aș fi trecut și la Biologie, aș fi fost pusă în fața unei decizii pe care nu știu dacă eram pregătită la acel moment să o iau. Nu știu dacă aș mai fost același om de astăzi. Am fost la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română, am obținut locul VI pe țară și sunt recunoscătoare pentru acea experiență”, a povestit Andra.

Bianca Herghelegiu: “Am destul de multe emoții pentru etapa următoare, dar încerc să le diminuez prin respectarea unui program de studiu” 

O altă șefă de promoție, calificată la etapa națională a Olimpiadei de Limba și Literatura română, este Bianca Herghelegiu de la Liceul “Gh. R. Codreanu” Bârlad. Aceasta ne-a mărturisit că s-a bucurat când a văzut subiectele: “surprinzător, m-am bucurat când le-am văzut. Ambele texte suport abordau mitul zburătorului. Întotdeauna mi-a plăcut mitologia, cu precădere cea greacă și cea românească și consider că, din acest punct de vedere, am avut un ușor avantaj. Nu aș folosi termenul “dificil” pentru a descrie sarcinile de lucru. Fiecare dintre ele a fost o provocare și o oportunitate de a-mi testa ori dovedi cunoștințele și creativitatea. Cel mai mult mi-a plăcut al treilea subiect, care impunea realizarea unui eseu abordând problematica necesității miturilor în literatură. Tematica a fost interesantă, permițîndu-mi să pătrund în profunzimea celor două fragmente propuse, extrase din “Zburătorul” (Ion Heliade-Rădulescu) și “Theodoros” (Mircea Cărtărescu), dar și să valorific propria experiență culturală. Am destul de multe emoții pentru etapa următoare, dar încerc să le diminuez prin respectarea unui program de studiu. Sunt o persoană organizată, căreia îi place foarte mult să învețe, să citească”, a spus Bianca. Pe parcursul gimnaziului, aceasta a reușit să obțină rezultate destul de bune la unele olimpiade și concursuri, printre care premiul al II-lea la Concursul Național Transcurricular de Lectură și Interpretare „Ionel Teodoreanu”, premiul al II-lea la Olimpiada de Limba și Literatura Răromână (etapa județeană), premiul I la Olimpiada de istorie (etapa județeană, sub îndrumarea prof. Grajdeanu Cristi).

Alexandra Drestaru: “Iubesc să scriu, să împletesc ideile”

La clasa a XII-a, s-a calificat Alexandra Drestaru, o tânără scriitoare. Aceasta a debutat anul trecut cu romanul “Haiducul din Cetate”, apărut la Editura Petale Scrise. Alexandra ne-a mărturisit că iubește să lucreze pentru olimpiade: “subiectele pe care le rezolv îmi obligă mintea să găsească noi moduri de a mă exprima și de a transmite ceea ce gândesc. Anul acesta la etapa județeană pot spune că am adorat subiectul III, unde am avut de scris despre simbolistica apei. Întotdeauna ultimul subiect, cel al eseului, este preferatul meu. Iubesc să scriu, să împletesc ideile. În ultima perioadă am descoperit pasiunea pentru cărțile scriitorilor români contemporani, iar printre preferații mei sunt Monica Ramirez (Seria Alina Marinescu este seria mea de suflet), Andréa Fowler, Ionela Bartoli, Raluca Sferle, M.K.Lynn și mulți alții. Dintre cei străini, însă, recomand Dan Brown, Maria Pastourmadzis, Martha Hall Kelly și Sarah J Maas”, a spus Alexandra. În perioada următoare, aceasta va mai participa la două competiții: “Particip la Olimpiada de Religie, care este olimpiada mea de suflet, și la Olimpiada Interdisciplinară de Limba Română și Religie “Cultură și Spiritualitate Românească”. Am emoții la fiecare etapă a unei olimpiade, fie că este locală sau națională, dar dacă îmi pun nădejdea în Dumnezeu, eu fac cât pot, și Îl las pe El să completeze ceea ce eu nu am putut. Am început să particip la Olimpiade din clasa a VIII-a, când am ajuns la prima mea națională, la Religie, unde am obținut mențiune. Acela a fost startul. Mi-am promis că mă voi strădui să repet experiența avută ca membru al lotului olimpic. Anul trecut am obținut premiul special la Olimpiada Națională de Religie și mențiune la OCSR, dar și două trofee la concursul “Luceafărul” aflat sub patronajul Comisiei Naționale UNESCO”, a mai povestit Alexandra.

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.