Edilii locali au vazut acum cinci ani un Focsani Metropola cu oameni zimbitori si fericiti u proiectul strategiei de dezvoltare a orasului creat de firma AM2Consulting Ltd a costat focsanenii 32.000 euro u in 2006 consilierii locali au reclamat ca strategia este universala, dar pina in final au adoptat-o u potrivit strategiei pina in 2011 Focsaniul trebuia sa devina metropola adunind sub umbrela lui 13 comune si doua orase: Odobestiul si Marasestiul u astazi Decebal Bacinschi sustine ca de fapt strategia are doar linii directoare, nu termene care trebuiau duse la indeplinire u conform strategiei Focsaniul trebuia sa mai aiba o “Bursa a vinurilor” si un “Parc Tematic al Cutremurului”
La cinci ani de la elaborarea ei se dovedeste ca «Strategia de dezvoltare a Municipiului Focsani 2007-2013» nu are nici un punct comun cu realitatea prezenta sau viitoare a municipiului Focsani. Este o fabulatie mai mare decit o poveste stiintifico-fantastica. Strategia de Dezvoltare a orasului a fost prezentata pentru prima data focsanenilor pe 6 iulie 2006. Purtind un titlu pompos «Traim si lucram impreuna pentru un nou Focsani Metropolitan sustenabil», strategia care se afla si pe site-ul Primariei Focsani s-a dovedit o mare gogorita. Ea are in vedere, pina in 2013, numeroase directii de dezvoltare generale.
Potrivit autorilor, asemenea celor de literatura SF, in 2013 Focsaniul va fi «un oras european modern si un centru comercial inter-regional de prim rang in Regiunea de Sud-Est, unde cetatenii ospitalieri, comertul si serviciile cu o dezvoltare rapida vor contribui la transformarea orasului intr-un loc atractiv, sigur, sanatos, in care sa traiesti, sa muncesti, sa investesti sau sa vii ca turist». Realizatorii ne-au vorbit despre minuni, care se vor petrece in orasul nostru in 7 ani, dar au trecut cinci dintre ei si nimic nu s-a intimplat.
In opinia administratiei Bacinschi insa, strategia a reprezentat de fapt o jalonare a realizarilor ultimilor ani, iar daca totusi acestea nu s-au implinit in totalitate de vina e numai recesiunea economica si actualul guvern. La vremea respectiva alesii PDL si PNL au considerat-o «nerealista, stufoasa, lipsita de personalitate si fara elemente sau exemple specifice locului». Cu alte cuvinte municipalitatea a cumparat un model de strategie generalizat, adaptabil oricarui orasel de categoria Focsaniului. Mai mult, la vremea respectiva s-a dovedit ca aceeasi strategie a fost adaptata din mers si pentru orasul Panciu. Aceasta lasind la o parte suspiciunea ca o parte din banii obtinuti pe strategie s-au dus si in conturile firmei fostului consilier PSD George Mateescu, Success Consulting, in asociere cu fostul deputat PSD George Baesu. Acum cinci ani edilii erau de parere ca strategia ar trebui sa fie mai mult decit un document consultativ. Astazi, seful executivului local Decebal Bacinschi sustine contrariul.
Focsanenii fericiti trebuiau sa aiba un “Parc al Cutremurului”
Intemeietorii strategiei vorbesc cu generozitate despre fericirea si mindria de a fi focsanean. «Noul Focsani Metropolitan va fi caracterizat de un sentiment de mindrie, larg impartasit de calitatea vietii si de oameni fericiti, optimisti si dedicati » (?!). Nu stim cit de dedicati vor fi fost miile de focsaneni care si-au luat lumea-n cap de a ajuns Focsaniul sa aiba sub 100.000 de locuitori, dar nici cum in doar sapte ani, autorii strategiei se gindeau ca municipiul nostru va fi al cincilea oras din Romania ca dezvoltare si nivel de trai. In conditiile in care rata natalitatii este in scadere si emigratia in floare. Primarul Decebal Bacinschi sustine ca strategia nu are termeni stabilitii, ci ca da doar citeva linii directoare. «Strategia nu are niste termene clare, ea traseaza doar citeva linii directoare. Pe baza strategiei exista si un studiu de trafic», a sustinut primarul Decebal Bacinschi. Afirmatie contrazisa chiar de continutul strategiei. Aceasta cuprinde in cadrul activitatilor din perioada 2007-2013 prevederi legate de intocmirea de studii de pre-fezabilitate pentru infiintarea zonei metropolitane, iar pina in 2011 toate parteneriatele sa fie semnate de catre consiliile locale din administratiile care vor face parte din zona metropolitana. Strategia anunta deja existenta unui Plan Urbanistic General (PUG) in conditiile in care edilii focsaneni stau de un an cu PUG-ul nou numai la avizat. In conditiile in care pina in 2008 trebuia sa fie gata inclusiv PUG-ul Metropolei Focsani. Pina la finele anului trecut orasul Focsani trebuia sa aiba o «harta digitala a mobilarii orasului». Tot conform aceleiasi strategii pina in 2009 trebuia sa fie elaborat un studiu de fezabilitate si un Program Operational pentru «Poarta Focsaniului – un loc de distractie, pentru persoanele care sint în tranzit pe drumul E85, iar in 2009 trebuia infiintata o Bursa a vinurilor. De asemenea, in anul 2010 trebuia inceputa la intrarea in Focsani constructia unui complex care sa includa restaurante, cafenele, parcari, magazine si un Parc Tematic al Cutremurului.
Focsaniul trebuia sa cuprinda doua orase si 13 comune
O fantasmagorie marca «Strategia Focsaniului» este cea legata de constituirea unei metropole care sa cuprinda orase ca Odobestiul si Marasestiul: «Zona Metropolitana Focsani, în aceasta viziune, ar include pe linga Focsani, înca doua orase: Odobesti, spre Est si Marasesti, spre Nord, precum si înca alte treisprezece comune cu satele aferente. Asa cum arata harta si tabelul de mai jos, Zona Metropolitana Focsani ar însuma o suprafata totala de 749.73 km2, însemnind mai mult de 15% din suprafata Judetului Vrancea. «Conform Institutului National de Statistica, populatia acestei zone a atins în Iulie 2003 numarul de 169,730 de persoane, reprezentind aproape 43% din populatia Judetului Vrancea. Tabelul de mai jos prezinta lista localitatilor care trebuiau sa faca parte din Zona Metropolitana Focsani, conform viziunii, cu date complete despre numarul de persoane existente in Iulie 2003. Odobesti – 8.160 locuitori, Marasesti – 12.342, Garoafa – 4.610, Vinatori – 5.672, Suraia – 5.496, Biliesti – 2.309, Milcovul – 3.270, Rastoaca – 2.210, Gologanu – 3.311, Slobozia Ciorasti – 2.089, Golesti – 3.716, Cimpineanca – 3.266, Virtescoiu – 3.383, Cirligele – 2.913, Cotesti – 4.786 si Focsani – 102.197. In total – 169.730 de persoane. Timpul a dovedit ca aceste paragrafenu au legatura cu realitatea si nici cu posibilitatile din ultimii ani, sau cei doi care au mai ramas din punerea in aplicare a strategiei, oricit de optimisti am fi. Scritptic se poate face orice, putem si de pe acum sa declaram ca Golestiul, Cimpineanca sau Rastoaca ca facind deja parte din Focsani. De altfel, declaratiile primarului Bacinschi nici nu sint prea departe de aceste afirmatii. “Pai, noi am dat autorizatii de constructie
si am aprobat PUZ-uri pina la Petresti. Golestiul, Cimpineanca sint localitati care putem spune ca fac parte din comunitatea noastra. Strategia nu este chiar asa de departe de adevar”, a incercat sa ne convinga edilul sef al Focsaniului.
Metropola Focsani este de fapt o asociatie
Tot in privinta realismului ideii de «zona metropolitana» oficialii ne-au mai spus ca trebuie evitata confuzia posibila ca fiind o aglomerare urbana, ci ca se se propune crearea acestei zone ca fiind de fapt o asociere in vederea derularii de proiecte comune, nu ca o pierdere a identitatii si modificare a structurii administrative. «Nu se propune inglobarea acestor localitati ci, de exemplu, dezvoltarea unui serviciu de transport in comun, utilizat impreuna de toate aceste localitati. Daca luam in calcul ca puterea financiara nu permite fiecarei localitati sa dezvolte un astfel de serviciu singura, este logic pasul urmator si anume asocierea. De altfel toate Fondurile Structurale europene au in vedere incurajarea proiectelor regionale. Cel mai bun exemplu este dat de aceste proiecte de salubritate si de modernizare a retelelor de apa care se deruleaza la nivelul mai multor localitati», a spus primarul Decebal Bacinschi. Ulterior a fost schimbata denumirea din «zona metropolitana» in «zona de dezvoltare urbana». In concluzie oficialii isi sustin in continuare viziunile stiintifico-fantastice ale strategiei, desi ea se dovedeste a fi depasita. Asa cum afirmam in urma cu cinci ani, pentru iubitorii de literatura SF, Strategia Focsaniului este o lectura interesanta. Pentru realisti nu este decit o «contabilitate creativa» de 32.750 de euro.