AMÂNÃRI…Cadrele didactice nu vor mai primi mãririle salariale de 25% începând cu 1 ianuarie 2018. Acestia vor trebui sã mai astepte douã luni de zile, majorarea fiind reprogramatã pentru data de 1 martie 2018. Mai mult, acestea, care în primele discutii trebuiau sã nu fie impozitate, vor avea totusi un impozit. Acest lucru i-a înfuriat pe sindicalisti care promit cã vor fi organizate proteste dacã aceste mãsuri nu vor fi modificate. Tot în cadrul acestei sedinte s-a discutat despre o nouã Lege a Învãtãmântului, una care sã punã elevul în rol central si sã îl pregãteascã pentru a reusi singur în viatã. Iar un alt punct de discutie a fost problema pensiilor din sistemul de învãtãmânt, acestea fiind cu douã treimi mai mici decât în alte domenii bugetare.
Sindicatele din învãtãmânt s-au întâlnit, ieri, cu premierul Mihai Tudose, dar din pãcate nu au ajuns la un comun acord. Mai mult, profesorii vor fi nevoiti sã mai astepte mãririle salariale promise. Anton Hadãr, liderul Federatiei Nationale Sindicale Alma Mater, a declarat, dupã discutiile de la Guvern, cã ministrul Finantelor a transmis cã salariile minime, care trebuiau sã fie neimpozitate, vor avea totusi un impozit, de la anul. De asemenea, data majorãrilor salariale se va muta pe 1 martie 2018, dupã ce au fost promise în data de 1 ianuarie 2018. Sindicalistii si prim-ministrul au mai discutat despre necesitatea elaborãrii unei noi Legi a educatiei nationale care sã acorde elevului rolul central în ceea ce înseamnã educatia din România, programele scolare învechite, subfinantarea sistemului. În ceea ce priveste legea educatiei, sindicalistii considerã cã un act normativ realizat cu responsabilitate si supus dezbaterii publice va rezolva cea mai mare parte a problemelor cu care se confruntã de mai bine de 20 de ani sistemul de educatie din România. Acestia au cerut Guvernului sã le comunice care este graficul elaborãrii, dezbaterii publice si adoptãrii acestei legi. Opinia sindicatelor din învãtãmânt referitoare la programele scolare este cã acestea sunt învechite si neadaptate cerintelor de pe piata muncii. „Elevii nu sunt pregãtiti sã facã fatã provocãrilor din plan profesional si nici mãcar pentru a-si gestiona singuri viata. Din cauza programelor, sistemul de educatie este axat pe partea teoreticã, mai putin practicã, iar programul elevilor este sufocant, încetinind dezvoltarea acestora. În opinia noastrã, programele scolare trebuie sã fie regândite din temelii; ele trebuie adaptate la cerintele reale ale pietei muncii”, sunt de pãrere profesorii. Ei considerã cã „subfinantarea educatiei plaseazã scolile din România într-un alt secol” si cã lipsa dotãrilor în cele mai multe dintre unitãtile de învãtãmânt accentueazã si mai mult starea precarã a sistemului de educatie. Sindicalistii sunt nemultumiti si de faptul cã banii cîstigati în instantã ajung în buzunarele cadrelor didactice dupã lungi amânãri, dar si de faptul cã, desi salariile brute ar urma sã fie majorate cu 50%, cresterea salariilor nete în educatie va fi de 25% în anul 2018. În plus, profesorii spun cã în sistemul de educatie pensia medie este de sub 1.000 de lei, comparativ cu alte sisteme, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. „Desi salariile de bazã s-au majorat, de la data de 1 ianuarie 2017, în medie, cu 15%, calcularea sporurilor, indemnizatiilor prevãzute de art. 3 3 alin. (4) din O.U.G. nr. 57/2015, cu modificãrile si completãrile ulterioare, nu se face la salariile de bazã majorate de la 1 ianuarie 2017, ci aceste sporuri si indemnizatii sunt calculate prin raportare la salariul de bazã din luna decembrie 2016, ceea ce conduce la o diminuare a drepturilor salariale care se cuvin personalului didactic”, sustin sindicalistii. În situatia în care Guvernul României nu va face efortul de a gãsi solutii la problemele expuse mai sus, Executivul trebuie sã ia în calcul faptul cã existã riscul major sã se declaseze un conflict de amploare, în sistemul de învãtãmânt, în toamna acestui an, avertizeazã sindicalistii.
Andrei Manolachi