REACȚII… Neînțelegerile dintre companiile de asigurări și service-urile auto se acutizează și în județul Vaslui. Daniel Oatu, managerul SC Rodav SRL, vorbește despre abuzurile pe care le fac firmele de asigurări și spune că propunerile făcute, zilele trecute, de Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) sunt absolut necesare. POSA cere stabilirea unui mecanism de calcul al tarifelor de reparație bazat pe costurile reale ale materialelor, tehnologiilor și manoperei, precum și introducerea unor criterii clare de evaluare a calității reparațiilor și obligativitatea respectării standardelor producătorilor auto. “Aceste lucruri sunt necesare. Asiguratorii impun valoarea orei de manoperă, impun unde să te duci să-ți repari mașina, chiar dacă legislația nu prevede asta. Sunt niște abuzuri la care legiuitorul a închis ochii pentru că sunt companii mari, sunt multinaționale”, a declarat Daniel Oatu, managerul SC Rodav SRL.
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) propune, de asemenea, crearea unui cadru legislativ care să protejeze asiguratul de practicile abuzive ale asigurătorilor și să ofere garanția unor reparații sigure, dar și implementarea unor programe comune de educație și informare privind siguranța rutieră și impactul reparațiilor de calitate scăzută asupra participanților la trafic. Totodată, patronatul cere anularea tuturor contractelor de service impuse de asigurători, astfel încât prețul orei de manoperă să fie stabilit liber, pe principiile pieței economice și garantat prin Constituție, cu supravegherea și intervenția directă a Consiliului Concurenței pentru a preveni orice formă de monopol sau cartelare a pieței de reparații auto. “Într-un sector esențial pentru mobilitatea și siguranța cetățenilor, relația dintre companiile de asigurări și service-urile auto din România continuă să fie marcată de divergențe majore. În loc să colaboreze în interesul asiguratului, cele două părți se află într-o permanentă dispută, alimentată de politici comerciale care prioritizează costurile minime în detrimentul calității reparațiilor și al siguranței rutiere”, consideră POSA.
În fața unei realități periculoase: “asiguratorii sunt interesați doar de minimizarea costurilor, iar acest lucru afectează direct calitatea reparațiilor”
Potrivit prim-vicepreședintelui POSA, Marian Lazar, principala sursă a acestui conflict este încercarea asigurătorilor de a impune tarife de reparație nerealiste, care nu reflectă costurile reale ale pieselor, manoperei și tehnologiilor moderne de reparație. “Ne aflăm în fața unei realități periculoase: asiguratorii sunt interesați doar de minimizarea costurilor, iar acest lucru afectează direct calitatea reparațiilor. Există o tendință de a forța service-urile să accepte prețuri sub nivelul sustenabil, ceea ce duce la compromisuri tehnice și, implicit, la periclitarea siguranței rutiere. În timp ce asiguratorii au reușit să își externalizeze o mare parte a serviciilor de daune, în multe situații gratuit către unitățile reparatoare, aceleași optimizări nu pot fi aplicate de service-uri, deoarece procesul de reparație implică un flux tehnologic dependent în proporție de 90% de factorul uman”, a declarat Marian Lazar. El spune că, deși părțile ar trebui să colaboreze pentru îmbunătățirea procesului de reparație și pentru creșterea transparenței în instrumentarea daunelor, interesele comerciale ale asiguratorilor prevalează în fața unei viziuni sustenabile. “Patronatul Operatorilor de Service Auto a propus de nenumărate ori soluții de echilibru, însă de fiecare dată am întâmpinat opoziție din partea asiguratorilor, care au ca obiectiv exclusiv reducerea costurilor. Nu se discută despre calitatea reparațiilor, nu se pun bazele unui sistem care să asigure respectarea standardelor producătorilor auto, nu se ia în considerarea soluția tehnică dată de unitatea reparatoare. În schimb, se impun soluții rapide și ieftine, de angajați sau colaboratori ai asiguratorului (în baza unor circulare interne) fără nicio analiză a impactului pe termen lung”, a adăugat Marian Lazar.
Cât de mare e diferența între prețul manoperei impus de asiguratori și prețul manoperei stabilit de service-uri auto
CALCULE…Daniel Oatu, managerul SC Rodav SRL, este de părere că propunerile Patronatului Operatorilor de Service Auto sunt necesare deoarece există o diferență foarte mare între prețurile practicate de service-urile auto și cele impuse de asiguratori. Potrivit acestuia, prețul corect pentru o oră de manoperă este de 400 lei, în timp ce asiguratorii plătesc între 70 lei și 150 lei. “Asiguratorii impun valoarea orei de manoperă, impun unde să te duci să-ți repari mașina, chiar dacă legislația nu prevede asta. Sunt niște abuzuri la care legiutorul a închis ochii pentru că sunt companii mari, sunt multinaționale. Prețurile pentru o oră de manoperă diferă de la asigurator la asigurator, dar, în general, sunt foarte mici. Ca să înțelegeți, ei dau undeva la 70 lei/oră, 80 lei/oră, 100 lei/oră, 150 lei/oră este deja prea mult. La noi, costul unei ore de manoperă se ridică la 400 lei, este un preț calculat cu absolut toate costurile de la nivelul societății. Dar asiguratorii nu vor să înțeleagă. E mult de vorbit pe acest subiect, dar ceea ce ați văzut că a transmis Patronatul este adevărat. Este exact pulsul pieței. Un alt lucru ce trebuie menționat este că unii asiguratori nu acceptă să deschidă dosarele online, deși suntem în era tehnologiei. Își trimit oamenii lor. Ce e mai deranjant la aceștia este că unii dintre ei ne iau clienții din curte și îi cheamă unde își deschid dosarele de daune, la un anumit sediu, unde au ei colaborări. Este urât. Și am avut discuții cu ei de-a lungul timpului, dar uite că nu se rezolvă nimic”, a spus Daniel Oatu. Întrebat dacă nu cumva liberalizarea pieței va duce la o mărire de prețuri pentru clienți, acesta a spus că nu se poate pronunța: “eu nu pot să spun că ei își externalizează profitul, dar haideți să ne uităm în presa centrală și să vedem ce se întâmplă cu profiturile multinaționalelor. Haideți să vedem câte taxe, impozite, TVA, inclusiv impozite locale, plătesc service-urile din țară și cât plătesc multinaționalele. O să vedeți că este infimă suma pe care o dau asiguratorii în comparație cu cea a service-urilor. Și, totuși, ei îi asupresc în continuare”, a declarat managerul SC Rodav SRL.
Ouatj a rămas fără clienți, ha ha. La el adaosul este de 250 la suta. Lumea nu mai este proastă cu Kia voastră.