Surse guvernamentale sustin ca Iasul ar putea beneficia de un sprijin financiar consistent pentru Aeroport. Aceasta insa daca ar fi adoptata solutia de prelungire a actualei piste, de la 1.800 la 2.400 de metri, iar documentatiile necesare ar fi redactate rapid. Prefectul a cerut convocarea unei noi sedinte extraordinare a Consiliului Judetean pentru dezbaterea proiectului. Reprezentantii PNL si PSD isi mentin insa punctul de vedere: pista noua, de 3.000 de metri, in mandatul viitor. „Faceti acum de 2.400 de metri. Nu vor mai fi bani”, ar fi avertizat premierul.
La indemnul sefilor Executivului, autoritatile locale vor sa reia proiectul de modernizare a Aeroportului. Solutia propusa de Ministerul Transporturilor este extinderea actualei piste de la 1.800 la 2.400 de metri, proiectul fiind insa respins de consilierii judeteni, prin votul USL, la ultima sedinta in plen. Prefectul Dragomir Tomaseschi a declarat ieri ca va solicita conducerii judetului sa repuna in discutie proiectul cit mai curind. De partea cealalta, deputatul Relu Fenechiu, presedintele PNL Iasi, partid care, alaturi de PSD, s-a abtinut de la vot la proiectul mentionat, sustine ca varianta propusa de Guvern nu ar fi fezabila.
„Nu trebuie sa visam”
Premierul Mihai Razvan Ungureanu a solicitat autoritatilor locale reluarea proiectului de extindere a actualei piste de la Aeroport. Anuntul a fost facut ieri, de catre prefectul Dragomir Tomaseschi, care a anuntat ca va solicita consilierilor judeteni sa reia dezbaterile privind acest proiect. „Am primit solicitarea de la premierul Ungureanu. Voi solicita organizarea unei noi sedinte extraordinare in care sa fie votat proiectul Ministerului Transporturilor. Am solicitarea domnului prim-ministru si acceptul domnului Nazare (ministrul Transporturilor – n.r.) in acest sens. In acest moment, este unica varianta. La pista actuala se vor face reparatii capitale, se va extinde cu 600 de metri in lungime si 15 metri in latime. Acum are probleme extrem de grave, are toate defectele. Daca nu se face acum, nu vom mai zbura deloc din 2014″, a declarat Dragomir Tomaseschi.
La precedenta sedinta CJ, consilierii PSD si PNL s-au abtinut de la vot, sustinind proiectul realizarii unei piste noi, cu o lungime de 3.000 de metri, dar in mandatul viitor. „Le cer consilierilor sa aprobe proiectul. Nu trebuie sa visam ca vom avea o pista de 3.000 de metri. Nu este necesara, dureaza foarte mult si este o utopie din punct de vedere tehnic. O ultima varianta ar fi ca Aeroportul sa fie preluat de Ministerul Transporturilor, dar nu e o fericire. Noi vrem descentralizare. Daca s-ar face asta, s-ar crea un precedent rusinos si periculos”, a mai declarat Dragomir Tomaseschi. Surse guvernamentale sustin ca Executivul analizeaza posibilitatea realocarii a 30 de milioane de euro pe Axa 2.4 din cadrul Programului Operational Sectorial – „Transporturi”, bani care ar putea fi obtinuti de CJ daca ar depune un proiect in acest sens in perioada imediat urmatoare. Aceleasi surse sustin ca Guvernul ar putea aloca inca zece milioane de euro pentru realizarea proiectului mentionat.
PNL si PSD se opun
In replica, deputatul Relu Fenechiu, presedintele PNL Iasi, sustine ca proiectul prezentat de reprezentantii Ministerului Transporturilor este o propunere a companiei Iptana care, in opinia sa, ar servi intereselor principalului partid de guvernamint. „Prin aceasta solutie se limiteaza numarul de avioane care aterizeaza la Iasi, limitind traficul de pasageri preluat de acest Aeroport. In consecinta, Aeroportul Iasi ar fi condamnat sa ramina unul de interes local. Prelungirea cu 600 de metri spre Aroneanu a pistei existente s-a dovedit nepotrivita inca din studiile de obstacolare realizate la fazele anterioare de proiectare, motiv pentru care a fost necesara gasirea unui aliniament optim prin deplasarea si rotirea axului pistei proiectate. Chiar daca problemele de obstacolare ar fi in prezent rezolvabile, in conditiile in care se doreste operarea cu aeronave mediu curier, lungimea pistei va limita gama de aparate de zbor admisa. Majorarea PCN al pistei de la 23 la 42 va impune restrictii de operare importante pentru cele mai utilizate aeronave mediu curier”, a declarat Relu Fenechiu, pe propriul blog.
Acesta a oferit mai multe motive pentru care nu este de acord cu solutia propusa de Executiv si dorita de conducerea CJ. Unul dintre acestea ar fi faptul ca activitatea de CARGO la nivelul aerogarii iesene ar fi foarte dificil de desfasurat din cauza accesului precar si a spatiului limitat disponibil in incinta actuala. „In cadrul unui Aeroport International, pe linga activitatile cu specific aeroportuar, o mare importanta o constituie dezvoltarea in zona adiacenta a unor spatii precum sali de conferinta, de expozitii, hotel, centre comerciale, care fac atractiva zona Aeroportului. Astfel de constructii sint imposibil de realizat in amplasamentul actualului aeroport din cauza lipsei de spatiu. Totodata, extinderea parcajului existent nu mai este posibila decit printr-o constructie de beton pe mai multe niveluri (…). Lucrarile prevazute pe pista existenta vor bloca activitatea Aeroportului pe o mare parte din durata functionarii santierului. In ceea ce priveste alte aeroporturi care se intentioneaza a fi sau au fost deja modernizate, se dimensioneaza pentru valori PCN de ordinul 55 (Oradea), 56 (Sibiu), 70 (Suceava). Adoptarea la Iasi a unui PCN de 42 va avea, in mod evident, un efect negativ asupra atractivitatii acestui aeroport. De asemenea, aceasta solutie va implica reluarea de la zero a procedurii de obtinere a avizelor si aprobarilor”, a explicat Relu Fenechiu.
„Nu vor mai fi bani”
Consilierii judeteni PSD sustin ca nu vor sa ia o decizie pe care ulterior sa o regrete toti iesenii. „Nu cred ca prefectul si nici premierul, daca vorbeste in numele sau, au un raspuns la urmatoarele intrebari: de ce sa cirpim o pista veche cu 35 de milioane de euro cind putem face una noua in aceeasi suma? De ce sa oprim zborurile timp de cel putin un an si jumatate cind putem sa lucram in paralel si cu un numar de calatori in continua crestere si cu noi curse aeriene? Cum vom recupera avantajul pe care-l vor lua in regiune aeroporturile din Suceava si Bacau si firmele care pleaca pe acele aerogari? Cred ca la aceste intrebari ar trebui sa raspunda prefectul, presedintele CJ, PDL si inclusiv premierul”, a declarat Constantin Adascalitei, vicepresedinte al CJ. Primarul Gheorghe Nichita, presedinte al PSD Iasi, nu a putut fi contactat. Ramine insa o intrebare: daca vom rata acest sprijin guvernamental promis, cine poate garanta ca, in viitor, vom avea parte de aceeasi bunavointa la nivel de executiv? „Faceti acum de 2.400 metri. Nu vor mai fi bani”, i-ar fi avertizat premierul pe oficialii ieseni. El ar mai fi spus ca, in viitor, daca vor mai fi resurse, se va putea prelungi pista de 2.400 m pina la 3.000 m, chiar daca va fi nevoie de relocat turla bisericii monument din Aroneanu care incurca acum, printre altele, aceasta prelungire.
www.ziaruldeiasi.ro