* În loc să construiască parcări supraetajate Primăria acoperă cu beton spaţiile verzi dintre blocuri * În timp ce gălăţenii se ceartă pentru o bucăţică de parcare, instituţiile se lăfăie în parcări goale *
Criza locurilor de parcare din municipiul Galaţi este o problemă care rămâne nerezolvată în continuare. Numărul autovehiculelor din oraş creşte constant, dar nu şi al locurilor de parcare. Şi nu vorbim aici despre parcările publice – care şi ele sunt în suferinţă – ci despre cele dintre blocuri.
În afară de palidele tentative ale Primăriei de a le suplimenta cu 1-2 locuri pe cele deja existente – prin acele alveole, realizate prin „muşcarea” din spaţiu verde, aşa cum s-a făcut, luna trecută, pe Brăilei, în zona A-urilor – gălăţenii nu văd prea multe construcţii noi pentru parcarea maşinilor. Nu tu parcare supraetajată – cu care gălăţenii sunt „ameninţaţi” verbal, la fiecare 4 ani, în preajma alegerilor – nici subterană!
Asta, în timp ce spaţii libere – precum cel de lângă sediul PSD, de pe Eroilor – zac nefolosite, deşi s-ar preta la construcţia de parcări. Ca să nu mai vorbim de noua modă a instituţiilor de stat care îngrădesc spaţii ce până mai ieri erau „domeniu public” şi le transformă în parcări exclusiviste.
Exemplu: parcarea amenajată de APDM în parteneriat cu Hotel Mercur, de peste drum, parcare destinată exclusiv şoferilor din cele două clădiri (FOTO 3). Aceste parcări, barate, rămân goale, mai ales seara, parcă râzându-le în nas şoferilor „de rând”, care îşi riscă banii şi punctele parcând pe banda întâi.
Ceartă la cuţite pentru locuri de parcare
Între blocuri, mai ales în cele din zona centrală, „vânarea” unui loc de parcare se lasă cu certuri, şi păruieli. Oamenii sunt nervoşi, vin obosiţi de la muncă şi dacă găsesc ocupat şi locul în care îşi lasă, de obicei, maşina, „fandaxia-i gata!”.
În Mazepa, de pildă, în zona casieriei Electrica, vecinii mai aveau puţin şi se păruiau din cauza lipsei locurilor de parcare. Până când a venit unul cu o idee măreaţă: „insula” care odinioară era o bucăţică de spaţiu verde între blocuri să fie asfaltată de cei de la Primărie şi să se mai creeze astfel câteva locuri de parcare în plus (FOTO 1). Acum betonul proaspăt turnat luceşte dement în soarele fierbinte de vară, între celelalte betoane – blocurile, aleile, străzile.
„Au asfaltat cei de la Ecosal cred, erau cu salopete pe ei. Dar de cât timp aşteptam să se asfalteze, că dacă ploua şi parcai acolo, te umpleai de noroi până la geam”, ne spune un locatar, mândru de noua parcare.
„Nu mai era spaţiu verde acolo de o mie de ani, se parca oricum pe el!”, adaugă o doamnă, încântată de noua parcare, după care ne arată următoarea posibilă „victimă”: un spaţiu verde pe care, printre doi-trei arbuşti şi doi plopi sunt parcate o motocicletă şi o maşină: „Aş vrea ca primăria să ne taie plopii ăştia, că şi aşa dau puf şi să asfalteze aici, ca să avem unde parca maşinile”.
Situaţia este delicată: pe de o parte, vorbim de spaţii teoretic verzi care sunt betonate, în contextul în care norma de „verdeaţă” pe cap de locuitor este cronică la Galaţi. Pe de altă parte, vorbim despre o soluţie disperată, pentru a rezolva în parte criza locurilor de parcare. În această poveste, însă, copacii nu au avocat…
Ilegalitate să fie, dar pentru toată lumea!
Din păcate însă, ceea ce s-a întâmplat în Mazepa – astuparea cu beton a spaţiilor verzi – este, pentru locatarii din zonă, un caz fericit. Alt cartier, altă poveste: în faţa blocurilor-turn I5-I7, de pe strada Saturn, există de ani de zile o suprafaţă destul de întinsă de pământ bătătorit. Odinioară, aici creştea iarba, iar copiii se jucau în cele câteva leagăne sau balansoare de fier.
Acum, aici se parchează maşinile, iar locul este „chel”, nu creşte nici mătrăguna! Şi totuşi, „cerem Primăriei de nu mai ştiu cât timp să asfalteze aici, măcar să putem intra cu maşinile cum se cuvine aici, că de parcat, tot le parcăm. Dar Primăria ne spune că nu poate asfalta, că e spaţiu verde! Eu cred că nu vor, că nu avem pile la Primărie!”. Pile precum cei din Mazepa?…
Fără să fi ştiut dinainte de isprava Ecosal din Mazepa, viceprimarul Nicuşor Ciumacenco ne-a declarat: „M-am interesat la cei de la Ecosal şi am aflat că într-adevăr s-a asfaltat acel petic de pământ. A fost lucrare făcută la cerea locatarilor, aşa cum s-a mai întâmplat lângă LMK, la blocul A 7 sau în spatele Liceului Auto”.
Mai este cazul să vorbim despre poluare, despre autorizaţie de mediu pentru asfaltarea unui spaţiu proiectat să fie cu iarbă, ori despre motivul pentru care în orice normativ există, la construcţia unei locuinţe, şi o cotă parte prevăzută a fi acoperită cu verdeaţă?