TESTE În toate unitãtile de învãtãmânt din judet si din tarã, elevii, de la clasa I pânã la cei din ultimul an de liceu, sustin în aceste zile teste de evaluare initialã a cunostintelor. Aceste teste nu vor fi notate în catalog, în schimb vor constitui o bazã de plecare pentru profesori pentru ca acestia sã poatã corecta eventualele lacune de cunostinte ale elevilor, astfel încât sã nu se mai repete situatia dezastruoasã de la evaluarea nationalã a absolventilor de gimnaziu sau de la examenele de Bacalaureat din acest an. Dacã la marea parte a scolilor si liceelor din judet, atât cadrele didactice, cât si elevii au luat foarte în serios aceste testãri, sunt si destule cazuri de absenteism sau cazuri în care unii elevi, stiind cã nota primitã nu conteazã, au predat foile goale.
Dupã ce primele douã sãptãmâni de la începutul anului scolar 2011 – 2012 s-a fãcut o recapitulare generalã a cunostintelor dobândite în anii anteriori, în aceste zile, elevii din toatã tara sustin evaluãri pentru verificarea cunostintelor acumulate pânã la acest moment. Notele primite la aceste evaluãri nu vor fi trecute în catalog, fiind discutate cu fiecare elev si pãrinte în parte, dar vor fi utile în special profesorilor, care vor vedea astfel lacunele copiilor si, unde este cazul, sã insiste cu aprofundarea cunostintelor. La scolile si liceele de elitã, elevii, în special cei care anul viitor vor avea de dat examene de admitere la liceu sau de bacalaureat, si-au luat sarcina în serios, poate pentru cã li s-a explicat importanta acestor evaluãri initiale în procesul de învãtãmânt, încercând sã rãspundã cât mai bine. Din pãcate, sunt si cazuri în care, stiind cã nu vor fi notati în catalog, unii elevi au dat foaia goalã sau chiar au absentat de la testare. “Fiecare profesor a avut libertatea sã propunã elevilor propriile teste, normal, respectând indicatiile din scrisoarea metodicã comunicatã de minister. Au fost unitãti de învãtãmânt la care testele au fost unice, au fost altele la care fiecare clasã a avut alt test, adaptat la cerintele profesorului si, poate, la nivelul de cunostinte ale elevilor. Cel putin la Colegiul <<Gh. Rosca Codreanu>>, unde sunt profesoarã de limba si literatura românã, si unde nici un elev nu a lipsit de la orele de recapitulare a materiei, puteam sã plec din sala de clasã, fiind sigurã cã vor scrie tot ce stiu, si mã astept ca rezultatele sã fie foarte bune. Mã astept ca la unele scoli sã avem parte de absenteism la aceste lucrãri de verificare, sau ca unii elevi sã fie dezinteresati, dar aici tine de cât de bine au stiut profesorii respectivi sã-i motiveze pe copii!” a declarat Mihaela Cososchi, inspectorul general al ISJ Vaslui.
“La scolile de la tarã e mai dificil…”
La rândul sãu, un profesor care predã la o scoalã din mediul rural are o altã pãrere: “În acest an, la cele douã examene importante, de Evaluare Nationalã si cel de Bacalaureat, s-a vãzut cu adevãrat nivelul învãtãmântului românesc la ora actualã. Eu predau la o scoalã aflată la circa 25 km de Vaslui, iar problema mea principalã este aceea de a avea cât mai multi copii la ore. Unii lipsesc din cauza lipsei mijloacelor financiare, altii din cauza dezinteresului pãrintilor, altii pur si simplu pentru cã-si vãd colegii fãcând acest lucru. Încerc sã le ofer cea mai bunã educatie, sã-i fac sã le placã cartea, dar câteodatã mai am si surprize neplãcute, cum ar fi cazul unui elev din clasa a sasea care pur si simplu nici mãcar nu stia sã citeascã. Consider totusi cã aceastã initiativã, de testare la începutul si sfârsitul anului scolar a cunostintelor acumulate de elevi este foarte bunã, dar efectele ei se vor vedea abia peste un an sau doi, când profesorii, cel putin cei seriosi, care îsi iubesc meseria, îsi vor putea face o idee cu privire la despre ce anume din întreaga materie scolarã care trebuie predatã pe parcursul unui întreg an trebuie insistat mai mult, si, mai ales, care sunt problemele întâmpinate de elevi la asimilarea cunostintelor.”