TÂLHARI ÎN COSTUME… Zeci de mii de vasluieni, care au contractat credite prin bãnci, sunt tinta unui atac fãrã precedent din partea acestor institutii, care fac tot posibilul pentru a-i jefui pe clienti. Ieri, a intrat în vigoare Ordonanta 50/2010, care prevede eliminarea comisioanele de tot felul. Cei care au mers la bãnci au constatat cã sumele pe care le vor plãti bãncilor, de acum înainte, sunt cu mult mai mari fatã de cele achitate înainte de 21 iunie 2010. Asta, pentru cã majoritatea bãncilor au comasat vechile comisioane de risc, eliminate prin ordonantã de guvern, cu comisioanele de administrare. Aproape 100 de clienti nemultumiti s-au adresat de la începutul lunii la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor, în timp ce alte câteva sute amenintã cã vor da în judecatã institutiile de la care au contractat creditele. “Oamenii sã meargã la bãnci si sã facã reclamatii, acolo unde cred cã nu li s-au respectat drepturile”, anuntã dr. Dan Cain, directorul Comisariatului pentru Protectia Consumatorilor. Pentru cã nu respectã legea, zece filiale bancare din judet au primit amenzi din partea CJPC, amenzi totalizând peste douã miliarde de lei vechi.
Potrivit directorului Dan Cain, în jur de 100 de persoane au reclamat bãncile din judet, în ultima lunã de zile, acuzând faptul cã plãtesc în continuare, în mod ilegal, comisionul de risc, declarat ilegal de Uniunea Europeanã. Asa se face cã zece filiale bancare, inclusiv cele mai puternice, s-au trezit cu amenzi, cuprinse între 200 si 500 de milioane de lei. Sapte bãnci au fost amendate cu câte 200 de milioane si li s-a pus în vedere remedierea de urgentã a situatiei, una a primit 500 de milioane, una – 400 de milioane, iar o filialã a fost amendatã cu 220 de milioane. În total, amenzile aplicate de CJPC însumeazã 2,2 miliarde de lei vechi, iar acesta e numai începutul. Toate bãncile, cum era de asteptat, s-au considerat victime ale institutiilor statului român, asa cã au anuntat cã vor contesta în instantã aceste amenzi. “Noi am recomandat ca toate persoanele nemultumite sã se adreseze în scris bãncilor, pentru cã aceste institutii trebuie sã le rãspundã. Oamenii au dreptul sã cearã restituirea comisioanelor de risc încasate ilegal dupã aparitia Ordonantei 50, pe ultimele trei luni. Sunt semnale cã multe bãnci vor cumula comisionul de administrare cu cel de risc, astfel cã oamenii trebuie sã reclame la bãnci acele situatii. Din pãcate, multi vin la noi înainte de a primi rãspunsul de la bãnci”, sustine directorul Cain.
Rãspuns la Ordonanta 50: vom plãti mai mult!
Ieri, în prima zi de valabilitate a Ordonantei 50, multi vasluieni au mers la bãnci, unde li s-au înmânat tot felul de acte aditionale. Unii au aflat, stupefiati, cã bãncile au fãcut tot felul de smecherii si au comasat vechile comisioane, astfel cã sumele rezultate sunt cu mult mai mari fatã de ce plãteau înainte 21 iunie a.c., atunci când a apãrut Ordonanta. În termenul de 3 luni prevãzut de lege, bãncile au fãcut tot felul de smecherii, pe banii si nervii clientilor, speriate de posibilitatea pierderii profiturilor uriase cu care s-au obisnuit, an de an. Unele bãnci au început sã respecte legea si au achitat comisioanele de risc oprite ilegal în ultimele trei luni, celor care au solicitat acest lucru. Vorbim de sume importante, pentru o familie cu venituri scãzute, comisioane care ajungeau si la 3-4 sau 8 milioane de lei vechi. Multi vasluieni spun cã vor da în judecatã bãncile, în timp ce Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor anuntã cã va duce un adevãrat rãzboi cu acele bãnci care nu respectã drepturile clientilor.
Clientii Volksbank pregãtesc un mega-proces
Câteva sute de clienti ai Volksbank din toatã tara s-au adunat deja la Bucuresti, pe liste comune, si pregãtesc o actiune în instantã împotriva bãncii. Avocatul clientilor Volksbank, Gheorghe Piperea, le recomandã acestora sã semneze acele acte aditionale chiar dacã sunt considerate abuzive, pentru cã neplata ratelor ar fi unul dintre cele mai rele lucruri în momentul de fatã. “Dacã nu plãtesc ratele, clientii pot fi executati silit si nu cred cã este plãcut sã mai treacã printr-un proces, altul decât cel pe care-l vor avea acum”, a declarat acesta la întâlnirea cu clientii. Acesta considerã cã, strict din punct de vedere al ordonantei 50, bãncile au tras de timp pânã în ultimul moment. “Nu este obligatoriu ca debitorii sã semneze actele aditionale pânã astãzi, ci bãncile sunt obligate sã trimitã actele pânã la aceastã datã. Bãncile au tras de timp în speranta cã legea se va modifica si nu vor mai trebui sã aibã atâta bãtaie de cap cu clientii”, a mai spus Piperea. Potrivit lui, unele bãnci nici mãcar atât lucru nu au fãcut pentru cã, dupã spusele lor, ele oricum vor aplica Ordonanta 50, asa cã debitorii nu trebuie decât sã astepte acasã actele aditionale.
Bãncile vor face ceea ce stiu mai bine, adicã jecmãnirea clientilor
Ordonanta 50 privind creditele a intrat în vigoare începând de ieri, astfel cã modificãrile aduse contractelor de credit devin valabile, indiferent dacã clientii au semnat sau nu actul aditional. Bãncile trebuie sa dovedeascã dacã au adus la cunostintã toate aceste modificãri. Unele institutii au trimis scrisori sau sms-uri, altele i-au chemat la sediu pe clienti. Ordonanta de Urgentã nr. 50/2010, care transpune în legislatia nationalã dispozitiile Directivei 2008/48/EC, prevede un comision de rambursare anticipatã de maximum unu la sutã pentru credite cu dobândã fixã si eliminarea comisionului de rambursare anticipatã la creditele cu dobândã variabilã. Totodatã, actul normativ limiteazã numãrul comisioanelor aferente derulãrii contractului de credit la patru. În plus, creditorul trebuie sã prezinte consumatorului contractul de credit cu cel putin 15 zile înainte de semnare, consumatorul având dreptul de a renunta neconditionat, fãrã justificãri, fãrã a invoca niciun fel de motive, în termen de 14 zile de la semnare, la un contract de credit.