ABERATIIAnul 2010 a venit cu surprize neplãcute, pentru un vasluian, client al BCR. Omul s-a trezit acasã cu o notificare din partea bãncii, cum cã datoreazã 45 de bani si cã va fi trecut ca rãu-platnic la Biroul de Credit, dacã nu achitã cât mai repede datoria. Când a mers la bancã, surprizã! Pe lângã “datoria” de 0,45 lei, a mai plãtit încã 30 de lei (300.000 lei vechi). Cei de la bancã i-au spus cã “s-a aplicat o penalizare la credit”, pentru întârzierea la plata “datoriei”! Mai mult, conducerea agentiei BCR la care vasluianul a fãcut plata sustine cã nu se poate face nimic si cã trebuie sã urmeze ordinele primite de la Bucuresti. Jaful comisioanelor practicate samavolnic de BCR întrece orice închipuire: orice client care vrea sã fie corect si sã-si achite datoria înainte de termenul scadent este “taxat” cu suma de un leu, o taxã pe care o plãtesti bãncii pentru cã ti-ai plãtit datoria mai devreme!
Vasluianul C.T. a primit, la jumãtatea lunii ianuarie, o somatie din partea BCR. “Vã informãm cã, la data de 11.02.2010, înregistrati un numãr de 15 zile restantã si o datorie în valoare de 0,45 lei (4.500 lei vechi, n.r.), reprezentând: 0,45 RON credit restant. În situatia în care nu vã veti îndeplini obligatiile contractuale, în termen de 30 de zile de la ultima scadentã, BCR, prin Directia Workout Retail, se vede obligatã sã raporteze întârzierea la SC Biroul de Credit SA. (…) Vã facem cunoscut cã înregistrãrile pe numele dvs. la Biroul de Credit sunt stocate pentru patru ani de la data achitãrii ultimei rate restante”, scria în somatie. Socat, vasluianul a mers la una din agentiile BCR, pentru a-si achita rata la credit, care se ridicã la 1.000 de lei lunar (10 milioane lei vechi, n.r.). Acolo, a aflat lucruri halucinante. “Mi s-a spus cã, pe lângã rata de 1.000 de lei voi plãti încã 30 de lei, pentru cã mi s-a penalizat creditul si nu am achitat la timp datoria de 0,45 lei. I-am întrebat de unde a apãrut datoria si au încercat sã-mi explice cã am un pachet de cont curent si cã trebuia sã plãtesc un comision de 4,9 lei pe lunã, ca sã-mi administreze contul. Mi-au spus cã apar cã as avea nu stiu ce echipament electronic si card, cã este activat din iunie 2008, ori eu nu aveam habar de asa ceva. Nu am ridicat niciun aparat de la ei. Când mi-a fãcut calculele si a spus cã trebuie sã achit încã 30 de lei, pentru cã am fost penalizat cu 1% la credit pentru cã nu am achitat la timp cei 0,45 lei, am luat foc. Nu se poate asa ceva. Este jaf la drumul mare, le-am spus. I-am întrebat de ce nu mi-au oprit banii, câte 4,9 lei, atunci când am venit sã achit rata, în ultimele luni. Au ridicat din umeri si mi-au explicat cã unii clienti au fost informati de faptul cã a crescut comisionul de administrare a contului, de la 3,9 la 4,99 si cã oamenii au venit sã întrebe de ce au primit aceste hârtii”, a spus vasluianul, supãrat pe cei de la BCR.
Esti corect si vii sã plãtesti rata anticipat? Gresit, esti taxat ca prost de BCR…
În acest moment, BCR îsi bate joc de clienti prin tot felul de comisioane si taxe. Este de neînteles cum se poate sã aplici o taxã de 300.000 de lei vechi numai pentru cã un client, care este corect si îsi achitã lunã de lunã ratele, în jur de 10 milioane, nu a plãtit 4.500 de lei vechi, contravaloarea unei jumãtãti de pâine. La BCR, însã, se petrec si alte fapte. “Mi s-a spus cã, dacã nu respect termenul la care am încheiat contractul de credit, chiar dacã vin înainte si vreau sã fiu corect, trebuie sã plãtesc bãncii un leu. Deci, eu am venit pe 26 ianuarie, desi rata trebuia achitatã pe 27 ianuarie, si am plãtit în plus un leu, doar pentru cã am fost prost si am venit sã le plãtesc ratele. I-am întrebat, dacã tot plãtesc 10 milioane pe lunã, de ce nu mi-au oprit si cei 4.500 de lei în decembrie, ca sã nu ajung în situatia asta. Au ridicat din umeri, spunând cã la agentia unde am plãtit cel care a încasat banii nu s-a mai obosit sã calculeze rata, conform noilor tarife de 4,9 lei. Practic, la rata din decembrie trebuia sã achit în plus cam 1.500 de lei vechi, ori acum mi-au luat 300.000 de lei. Unde s-a mai auzit asemenea hotie?”, se plânge vasluianul. Presupunând cã 1 milion de români au credite la BCR si vin sã achite ratele înainte de termenul prevãzut de contract, ajungem la suma de 1 milion de lei (10 miliarde de lei) încasatã dintr-un foc, fãrã ca banca sã facã vreun efort pentru asta. Acum, chiar dacã renuntã la pachetul de cont curent, clientul trebuie sã achite lunar în jur de 2,5 lei (25.000 lei vechi), numai pentru cã, vezi Doamne, banca se speteste si are grijã de contul omului. Nici nu e de mirare, în aceste conditii de ce bãncile raporteazã profituri uriase, în timp ce populatia sãrãceste vãzând cu ochii. Culmea, mare parte din taxele impuse samavolnic de BCR si alte bãnci comerciale sunt ilegale, dupã cum au demonstrat controalele Oficiilor pentru Protectia Consumatorilor din întreaga tarã. “Mã voi adresa la Protectia Consumatorilor, sper sã mi se facã dreptate. Nu se poate sã punã tot felul de comisioane, aberante, numai pentru a face profituri de milioane de euro”, a mai spus cetãteanul pãgubit.