spot_img
16 C
Vaslui
08-sept.-2024
spot_img

Inspectorul vasluian de Limba română, despre subiectele la Evaluarea Națională: “au fost mai multe «capcane»”

- Advertisement -

Subiectele la Evaluarea Națională au fost echilibrate și coerent formulate, însă au inclus și capcane, este de părere profesoara Anița Avram-Rusu, inspector școlar de Limba și literatura română. “Au fost dificultăți, însă nu care să pună probleme elevilor. Spre exemplu, la subiectul I.B.2, candidații trebuiau să spună ce serie cuprinde doar cuvinte derivate cu sufix diminutival. Este dificil ca un copil de clasa a VIII-a să știe că „bunătăți” nu este un derivat, ci provine din lat. „bonitas, -atis”. La următorul subiect, I.B.3, scria «sunt omonime ambele cuvinte din seria». Este o formulare neadecvată a cerinței”, a declarat inspector școlar de Limba și literatura română.

Reamintim că azi, la proba de Limba și literatura română, elevii au primit două subiect. La subiectul I, aceștia au primit două texte la prima vedere – „Cireșarii”, de Constantin Chiriță și „Portret”, de Cella Delavrancea, pe baza cărora au avut de rezolvat 17 cerințe. Spre exemplu, la punctul 7 A, elevii au avut de prezentat, în minimum 30 de cuvinte un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. De asemenea, aceștia au avut de explicat dacă cred că e plăcut să își petreacă vacanțele în compania prietenilor. La subiectul al doilea, elevii au avut de redactat o compunere de minimum 150 de cuvinte în care să îl caracterizeze pe Tic, personajul din textul lui Constantin Chiriță.

“Subiectele au prezentat mai multe «capcane» concepute pentru a evalua atenția elevilor la detalii”

Inspector școlar de Limba și literatura română este de părere că subiectele au fost echilibrate, au inclus atât exerciții ușoare, cât și puțin mai dificile, astfel încât elevii să poată fi departajați. “Conform programei școlare în vigoare, subiectele de limba și literatura română de la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a evaluează competențele de receptare a mesajului scris de diverse tipuri, în scopuri diverse, de exprimare scrisă și de utilizare corectă, adecvată și eficientă a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare. Totodată, în evaluarea competențelor și a conținuturilor sunt vizate permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice și de punctuație.  În acest an școlar, subiectele au fost echilibrate și coerent formulate, încât oferă o evaluare completă a competențelor dobândite de elevi, respectând pe deplin programa școlară. Elevii au avut de rezolvat exerciții, folosind strategii de comprehensiune și de interpretare, unele cerințe fiind asemănătoare în mare măsură cu cele din anul școlar precedent. În ceea ce privește aspectele de limbă română, subiectele din acest an au prezentat mai multe „capcane”, concepute pentru a evalua atenția elevilor la detalii, dar și înțelegerea profundă a normelor gramaticale, fapt care permite o departajare în funcție de nivelul real de pregătire”, a explicat profesoara Anița Avram-Rusu, inspector școlar de Limba și literatura română.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.