• intrarea în vigoare a noii taxe de poluare a redus numărul înmatriculărilor • dacă în ultima zi a lui decembrie au fost procesate datele pentru înmatricularea a 178 de autovehicule, ieri au fost operate doar 14 cereri • zeci de nemteni au cerut Fiscului diferenta de bani •
16 ianuarie 2012 a fost prima zi în care nemtenii care au plătit vechea taxă auto au putut cere de la stat banii achitati în plus, si care trebuie returnati titularilor de către Fisc. Noua lege privind taxa de poluare a intrat în vigoare pe 13 ianuarie, iar acest lucru s-a văzut în numărul foarte mic de înmatriculări operate. De altfel, cunoscătorii erau convinsi că odată intrată în vigoare noua lege, numărul înmatriculărilor va scădea. Iar datele sînt elocvente în acest caz. Astfel, dacă în 29 decembrie lucrătorii Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Înmatriculări Vehicule (SPCRPCIV) Neamt, au operat acte pentru înmatricularea a 178 de vehicule, situatia s-a schimbat radical începînd cu 13 ianuarie, ziua cînd legea a intrat în vigoare. Datele oficiale arată că în această zi au fost efectuate 11 înmatriculări. Dintre acestea doar una a fost cu taxă, în celelalte cazuri fiind vorba de schimbări de documente. Gheata a fost spartă de un bicăjean care a achitat 2.000 de lei pentru înmatricularea unui Opel din 2010. Ieri, pînă la ora 14, fuseseră operate 14 înmatriculări, dintre care patru cu taxă. Pentru un Audi, an de fabricatie 2001, motor pe benzină si Euro 4, s-a achitat o taxă de 1.000 de lei, pentru un Volkswagen, fabricat în 2010, s-a plătit 2.000 de lei, iar pentru două autoutilitare Volkswagen, an de fabricatie 2007 s-a achitat, pentru fiecare, o taxă de 1.600 de lei. Comisarul sef Ioan Simionel, seful SPCRPCIV Neamt, a precizat că toti cei care doresc să înmatriculeze autovehicule trebuie să treacă mai întîi pe la Fisc pentru a-si plăti taxa.
Solicitări pentru restituirea diferentei de taxă
La primele ore ale diminetii la registratura Directiei de Finante erau destule persoane care se interesau de modalitatea de returnare a banilor. Altii veniseră cu lectia învătată si au stat la rînd pentru a depune cererea. „Pînă la ora 12 fuseseră depuse cîteva zeci de cereri, unele erau pentru restituirea diferentei de taxă, iar în altele se solicita calculul taxei auto“, a declarat Cristina Ionescu, purtător de cuvînt al Directiei de Finante Neamt. Prevederile referitoare la noua taxă auto au intrat în vigoare pe 13 ianuarie 2012, iar 16 ianuarie a fost prima zi în care cei care au plătit o taxă auto mai mare decît cea prevăzută în noile norme puteau cere restituirea diferentei. După depunerea documentatiei necesare si stabilirea diferentei de bani, plata ar urma să aibă loc în cel mult 45 de zile. Dacă taxa auto achitată în intervalul 1 iulie 2008 -13 ianuarie 2012 este mai mare decît birul din noua lege, banii pot fi restituiti, în baza unei cereri. Este vorba de formulare tip, care de ieri au putut fi găsite la Fisc. Mai este nevoie de documentul doveditor al plătii, chitantă fiscală sau ordin de plată si extras de cont, plus copia cărtii de identitate a vehiculului si certificatul de înmatriculare, în original. Cei care si-au pierdut chitanta pot cere Fiscului o copie de pe documentul de plată. Ministrul Mediului a precizat în urmă cu cîteva zile că diferenta de bani va fi restituită în 45 de zile, că Fondul de Mediu are resursele necesare si în total restituirile nu vor depăsi 200 milioane de lei. Reamintim că noua lege prevede o reducere a taxei cu pînă la 25%, dar mai stabileste si că birul trebuie plătit inclusiv pentru autoturismele înmatriculate în România înainte de 2007 si pentru care nu s-a plătit taxa. Actul normativ prevede că taxa de poluare va fi achitată o singura dată, pentru masinile noi si second hand, care sînt înmatriculate pentru prima data în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în tară sau în străinătate. Pentru masinile înmatriculate înainte de 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate, al înstrăinării masinii.
Ce spune legea?
Noua lege prevede clar situatiile în care este obligatorie achitarea taxei, dar si exceptiile de la plată. În această ultimă categorie intră autovehiculele ce apartin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, cele modificate în scopul conducerii de către peroanele cu handicap, cele destinate a fi utilizate de fortele armate, cele destinate serviciilor de ambulantă, cele încadrate în categoria vehiculelor istorice, cele acordate institutiilor de învătămînt, confiscate sau destinate competitiilor sportive. Noua lege mai prevede că se solicită dovada de plată pe emisii poluante pentru vehiculele rutiere si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, intervenită după intrarea în vigoare a legii, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu s-a achitat taxa specială pentru autoturisme si autovehicule sau taxa de poluare. Ei bine, tocmai acest articol va da mari bătăi de cap celor care vor încerca să-si vîndă masinile vechi, întrucît taxele ce ar trebui să fie achitate sînt astronomice. Pînă în prezent, în Neamt nu s-a înregistrat nici o astfel de tranzactie. Si este putin probabil să se înregistreze atîta timp cît, în cazul unui autoturism Dacia, de exemplu, taxa ar ajunge la cîteva zeci de milioane de lei vechi.