Noul plan de circulatie pentru Centrul Iasului prezinta schimbari majore in circulatia auto. Tot perimetrul delimitat de strazile A. Panu, Palat, Sfintul Lazar, Smirdan si Elena Doamna a fost regindit din temelii. Spre Podu Ros va fi amenajat inca un mare sens giratoriu. Vor fi impuse mai multe sensuri unice si montate noi semafoare. Se intentioneaza mutarea unei linii de tramvai pe Sf. Lazar, iar pe strada Palat sa fie sens unic, doar de coborire. Modificarile sint impuse de viitoarea dare in folosinta a ansamblului Palas.
Circulatia auto din zona centrala va fi modificata radical de darea in folosinta a complexului Palas. Membrii comisiei de circulatie au avizat ieri un intreg plan de masuri, care ar urma sa intre treptat in vigoare.
Modificarile de circulatie vor fi aplicate in functie de cum se finalizeaza lucrarile de la complexul din spatele Palatului Culturii. Soferii vor avea de respectat noi sensuri unice, intersectii semaforizate si giratii.
Exista chiar propuneri care vizeaza mutarea unor linii de tramvai, de pe strada Palat pe strada Sfintul Lazar. Schimbarile ar putea avea loc in cursul anului viitor, in functie de calendarul finalizarii lucrarilor la ansamblul Palas.
Multe sensuri unice
Lucrarile de la complexul Palas se apropie de sfirsit. Investitorul privat a prezentat Primariei un studiu de circulatie pentru zona din imediata apropiere a arealului Palas. Membrii comisiei au analizat ieri si avizat multe din propunerile facute in studiu.
Doua dintre cele mai importante modificari vor viza strazile Sfintul Lazar si Smirdan. Astfel, pe strada Sfintul Lazar va fi impus sens unic de la intersectia cu strada Palat si pina la intersectia cu strada Smirdan. Sensul de circulatie va fi impus pe directia spre bulevardul Anastasie Panu. Tronsonul cuprins intre intersectia cu Smirdan si cea cu Anastasie Panu va ramine cu dublu sens, pentru a se permite accesul in spatele Tribunalului si in complexul Palas.
Si pe strada Smirdan va fi impus un sens unic, dinspre intersectia Bucsinescu spre strada Sfintul Lazar. „S-a urmarit organizarea unei circulatii in inel in jurul proiectului. La nivelul comisiei s-a discutat si despre posibilitatea ca strada Palat sa fie sens unic. Nu se poate face acest lucru din cauza liniilor de tramvai. Exista si propunerea de a aduce linia de tramvai pe strada Sfintul Lazar. Pe strada Palat ar ramine linia de tramvai spre Podu Ros, iar celalalt sens sa fie pe Sfintul Lazar. Se va analiza si aceasta posibilitate”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic si de investitii al Primariei.
O alta artera cu sens unic va fi strada Ghica Voda (cea din fata Universitatii Petre Andrei), dinspre strada Sfintul Lazar spre strada Elena Doamna. „Am discutat si despre circulatia din spatele Tribunalului. Si acolo va fi sens unic. Masinile vor avea acces dinspre strada Sfintul Lazar si vor iesi pe bulevardul Anastasie Panu”, a completat Chirica.
Semafoare peste semafoare
Pe de alta parte, la intersectia strazilor Palat si Sfintul Lazar va fi amenajat un rond. Acesta va veni in special in ajutorul celor care vor veni dinspre bulevardul Anastasie Panu si vor dori sa ajunga pe strada Sfintul Lazar. Aceste autoturisme nu vor mai ajunge in rondul din Podu Ros. Aproape toate intersectiile de pe strada Sfintul Lazar, dar si cele de pe strada Palat urmeaza sa fie semaforizate.
Pe aceasta lista vor intra si intersectiile noi, aparute prin infiintarea unor strazi in interiorul complexului. Si intersectia strazii Timpului, de linga Prefectura, cu strada Anastasie Panu va fi semaforizata. Semafoare se vor instala si la intersectia strazii Sfintul Lazar cu Smirdan si apoi cu strada Ghica Voda. In schimb, pe strada Sfintii Imparati Constantin si Elena (cea care trece pe la caminul de batrini) urmeaza sa se circule pe ambele sensuri, iar strada Palat ar putea fi extinsa cu o banda.
„Cautam solutii pentru a face o legatura intre strada Palat si podul Cantemir. Din calculale noastre s-ar putea amenaja o strada cu doua benzi. Mai avem de cumparat terenuri in acea zona pentru a putea face aceasta legatura”, a afirmat Chirica.
Planul aprobat ieri de comisia de circulatie ridica unele semne de intrebare cu privire la aplicabilitatea lui. „Exista citeva intersectii care nu stiu cum vor functiona. Una din ele este cea a strazilor Anastasie Panu si Sfintul Lazar. Acolo va fi foarte aglomerat. In plus, acum vad ca se doreste ca masinile din spatele Tribunalului sa iasa tot pe A. Panu. Nu stiu cit de bine va functiona aceasta intersectie. Apoi, vor fi doua intersectii semaforizate pe strada Palat, foarte apropiate de noul rond. La Palas vor fi foarte multe masini”, a completat consilierul local al PNL Radu Botez.
70 km/h pe Calea Chisinaului
Comisia de circulatie a luat ieri alte citeva decizii care nu sint legate de complexul Palas. Astfel, s-a luat decizia ca traseele de transport in comun numerele 121 si 44 sa fie prelungite de la Piata Dacia pina la capat Dacia.
„Decizia a fost luata la solicitarea celor care locuiesc in zona. Vom instala si limitatoare de viteza pe strada Ciurchi, in zona blocului D1. S-a decis si majorarea limitei de viteza pe Calea Chisinaului, intre Tesatura si Baza 3, la 70 kilometri pe ora”, a adaugat Chirica.
Noi indicatoare cu limita de viteza de 70km/h vor fi instalate si pe Splai Bahlui Mal Drept, pe sensul dinspre Tudor Vladimirescu spre bulevardul Metalurgie, intre aceste doua zone.