DETALII Vasile Mihalachi si Liviu Butnaru au fost trimisi în judecatã de cãtre procurorii DNA pentru fapte de coruptie sãvârsite pe vremea când primul era presedinte al CJ Vaslui, iar al doilea directorul ARR. Conform procurorilor, cei doi, în calitate de membri ai Comisiei de Paritate ce atribuia traseele de transport public de persoane pe raza judetului Vaslui, au eliminat abuziv societãti ce câstigaserã, la licitatia electronicã, diverse trasee. Santaj, decizii ilegale, intimidare si reavointã, acestea au fost instrumentele de care s-au folosit cei doi sefi „de la judet” pentru a scãpa de societãtile neagreate de ei, iar traseele au fost atribuite, tot ilegal, „prietenilor”. Prejudiciul calculat de procurori este de peste 2,6 milioane lei, sumele cerute de cei eliminati abuziv depãsind 140 mii euro.
Mai marii judetului nu s-au dat în lãturi ca, cu toatã sãrãcia zonei, sã nu-si tragã si ei partea, fie punând la punct afaceri proprii, fie sprijinindu-si confratii de partid sau politicã. Este si cazul fostului presedinte Vasile Mihalachi, acum vicepresedinte al Consiliului Judetean, care a reusit sã exploateze chiar si transportul intrajudetean de cãlãtori, sprijinindu-si astfel prietenii sau clientela politicã. Pentru asta, Vasile Mihalachi a trebuit sã apeleze la prieteni, respectiv Liviu Butnaru, directorul ARR, institutia care dãdea autorizatiile, Vieriu Vasile, director în cadrul CJ, care fãcea parte din comisia de paritate ce acorda licentele, si Dãnut Ropotã, angajat al ARR, care întocmea hârtiile la ordinul sefului sãu direct. Acum, celor patru li s-a întocmit dosar penal si au fost trimisi în judecatã de cãtre procurorii DNA – Serviul Teritorial Iasi, pentru mai multe capete de acuzare privind infractiuni de abuz în serviciu contra intereselor personale.
Nimeni nu ar fi bãnuit cã un consilier local PNL va primi sprijin de la seful judetului, ce face parte din alt partid, si asta când încã nu se constituise USL! Cãtãlin Dogaru, pentru a-si consolida afacerea de familie, respectiv SC Dogma Impex SRL, a apelat la Vasile Mihalachi pentru a obtine si el niste licente de transport, normal, pe trasee bãnoase, cu multi cãlãtori. Chiar dacã asta însemna cã trebuiesc fãcute niste smenuri, respectiv anularea licentelor altor transportatori, ori obligarea acestora sã renunte la respectivele trasee „de bunã voie”. Faptele incriminate de procurori dateazã din 2008, odatã cu sedinta de atribuire a traseeler judetene de transport public de persoane, când, „observând cã unele trasee au fost câstigate, potrivit licitatiei electronice, de societãti comerciale neagreate de membrii comisaiei de paritate, pe care acestia doreau sã le înlãture, pentru a favoriza atribuirea traseelor unor societãti comerciale, acestia (Mihalachi and comp. n. red.) au conceput un plan infractional prin care sã excludã societãtile câstigãtoare de pe aceste trasee. Învinuitul Liviu Butnaru i-a transmis administratorului SC Interonytrans SRL sã renunte la traseul câstigat în mod legal, pentru ca acesta sã fie atribuit SC Dogma Impex SRL (firma tatãlui lui Cãtãlin Dogaru, n. red.), operator clasat pe locul al doilea la licitatia electronicã. În acest sens, în ziua de 07 mai 2008, la ARR Vaslui a fost înregistratã cererea acestuia prin care, în mod aparent inexplicabil, renuntã la traseul pe care îl câstigase în mod legal”, se aratã în rechizitoriul procurorilor DNA. Practic, o societate a fost fortatã, prin santaj, sã renunte la un drept câstigat, doar pentru ca Dogaru sã-si consolideze afacerea. Acelasi lucru l-au pãtit si administratorii a douã societãti husene, Dof Turing SRL si Izvorasul SRL, care au fost chemati la ordin chiar la sediul CJ, pe data de 13 mai, ulterior acestia depunând cereri de renuntare la trasee, cereri cu un continut identic, probabil dictate de unul dintre inculpati. Mai mult decât atât, celei de-a doua societãti, Izvorasul SRL i-a mai fost luat un traseu, Husi – Ghermãnesti, fiind descalificatã pentru cã, chipurile, nu s-a prezentat în aceeasi zi, la întâlnirea Comisiei Paritare. Probabil, a fost nevoie de o muncã de lãmurire mai intensã pentru a-l convinge sã renunte la traseul câstigat corect, astfel cã a fost pedepsit! Directorul Butnaru avea argumente de convingere, dat fiind cã ARR nu doar cã elibereazã licentele, dar mai are si atributii de control în trafic asupra vehiculelor, astfel cã nu este de mirare cã unii operatori au renuntat „de bunãvoie” la drepturile câstigate.
Totul pentru prieteni!
Alte metode, decât santajul practicat asupra societãtilor care câstigaserã trasee dorite de prietenii presedintelui Mihalachi era impunerea de conditii ilegale asupra operatorilor din alte judete. Astfel, conform procurorilor, „În realizarea planului infractional, membrii comisiei de paritate au actionat la eliminarea câstigãtorilor de pe anumite trase, impunând, în mod abuziv, fãrã vreo bazã legalã, conditia ca operatorii de transport cu sediul social în alt judet decât Vaslui sã prezinte Comisiei <<dovada înregistrãrii în judetul Vaslui, la data de 18.04.2008, a autovehiculelor detinute în baza unui contract de leasing (…)>>. De altfel comisia paritarã a atribuit traseele câstigãtorilor, însã, pentru a putea elimina pur si simplu anumiti operatori câstigãtori, a impus si aceastã conditie, invitându-i în ziua de 13 mai 2008 la sediul CJ Vaslui pentru a face dovada imposibilului. Astfel aceastã conditie, pe de o parte, este ilogicã, contradictorie si imposibil de respectat, iar pe de altã parte, este vãdit abuzivã, Comisia paritarã neavând dreptul de a o impune”. Ca sã fie siguri cã vor scãpa de operatorii nedoriti, de la conditia înregistrãrii de vehicule în judetul Vaslui, s-a ajuns, dupã bunul plac al comisiei de paritate controlatã de Mihalachi si Butnaru, la impunerea obligativitãtii deschiderii de punct de lucru în judet si înregistrarea acestuia la administratia financiarã de competentã. Mai mult, în cazul firmei iesene Fya Trans SRL, care a fãcut si acest lucru, descalificarea tot s-a fãcut, chipurile pentru cã înscrierea la Registrul Cometului s-a fãcut prea târziu, dupã data la care avusese loc licitatia de atribuire, asta cu toate cã conditia abuzivã a comisiei fusese impusã tot ulterior licitatiei.
Atribuire abuzivã a traseelor
„Dupã ce au eliminat în mod vãdit abuziv operatorii de transport câstigãtori, membrii comisiei au continuat executarea activitãtii infractionale, în vederea atingerii scopului urmãrit – atribuirea traseelor anumitor operatori agreati”, acuzã, în rechizitoriu, procurorii DNA. Astfel, la pozitiile în care firmele „prietenilor” iesiserã pe locul doi la licitatia electronicã, sau la egalitate, alãturi de firmele eliminate abuziv, traseele au fost pur si simplu atribuite, prin Hotãrârea nr. 2 din 14 mai 2008 a Comisiei Paritare, societãtilor agreate. Este vorba de 6 trasee: Vaslui – Serbotesti, atribuitã firmei Mixcod SRL în dauna Dof Turing SRL, Vaslui – Lipovãt, unde au fost eliminati abuziv iesenii de la Fya Trans, Vaslui – Negresti, atribuit firmei Vertrantis SRL, clasatã initial pe locul doi, în urma firmelor Dof Turing SRL si Fya Trans, ruta Vaslui – Bãcesti, de pe care au fost eliminate firmele Fya Trans si Izvorasul SRL, ultima din firme fiind eliminatã abuziv si de pe traseul Husi – Ghermãnesti. La pozitia 112 din anexa hotãrârii, SC Interonytrans SRL a câstigat traseul Husi – Mihail Kogãlniceanu, comuna Arsura. Pe locul al doilea s-a clasat SC Dogma Impex SRL Husi, firma de familie a consilierului local Cãtãlin Dogaru, cãreia i-a fost atribuit traseul în urma eliminãrii abuzive a câstigãtorului. Hotãrârea nr. 2 a Comisiei paritare a fost semnatã de învinuitii Vasile Mihalachi, Liviu Butnaru, Vasile Vieriu si Dãnut Ropotã, o altã membrã a comisiei refuzând semnarea întrucât nu exista cadrul legal nici pro si nici contra traselor celor de pe locul doi, cu alte cuvinte, ar fi trebuit fãcutã o nouã licitatie electronicã pentru atribuirea traseelor.
Unii cu prietenia, altii cu banii!
În judecatã au fost trimisi doar cei patru membri ai comisiei de paritate care, în mod vãdit, au fãcut ilegalitãti, nu si cei care au profitat financiar de pe urma smenurilor fãcute la nivel înalt. Firma consilierului Dogaru a avut, pentru un singur traseu care i-a fost atribuit ilegal, conform procurorilor, un câstig de peste 420 mii lei (4,2 miliarde lei vechi), o altã societate, Mixcod SRL, peste 480 mii lei, în timp ce alte societãti de transport, au câstigat sume între 20 si 740 mii lei din exploatarea traseelor care, initial, ar fi trebuit sã revinã altor firme ce câstigaserã licitatia electronicã si care s-au constituit parte civilã. Astfel, societãtile prejudiciate au cerut despãgubiri cuprinse între 30.000 euro, în cazul firmei SC Gafton SRL, si 60.000 euro, cât a cerut SC Interonytrans SRL pentru faptul cã a fost exclusã ilegal de pe traseul Husi – Mihail Kogãlniceanu. Alte trei societãti, inclusiv firma ieseanã SC Fya Trans SRL, nu s-au constituit pãrti civile în cursul urmãririi penale, acestea puând ca, în cazul în care dosarul se va finaliza cu pedepse, sã poatã cere despãgubiri pe laturã civilã. Mai trebuie mentionat faptul cã Vasile Mihalachi, fostul presedinte al CJ Vaslui, nu a dat nici un fel de declaratii în fata procurorilor, în schimb, asa cum se aratã în rechizitoriu, „Pozitia sa cu privire la modul de atribuire al traseelor este sugestiv relevatã de o declaratie de presã publicatã în 11.02.2009: <<Am gãsit o portitã legalã prin care sã scot aceastã firmã de pe traseu. Nu vreau ca o firmã din alt judet sã mãnânce pâinea vasluianului. Stiu cã, pe undeva, încalc legea, însã consider cã este o mãsurã de bun simt pentru cetãtenii din judetul Vaslui…>>”. Pozitia sa ar fi fost, poate, de înteles, dacã însã trei dintre firmele descalificate ilegal, sau fortate sã se retragã de pe traseele care fuseserã initial câstigate nu ar fi fost societãti vasluiene, si dacã aceastã încãlcare a legii nu s-ar fi fãcut cu un scop precis, acela de a-si favoriza „clientii” proprii. Urmãtorul termen de judecatã va fi pe data de 15 noiembrie, atunci când este posibil sã participe si Vasile Mihalachi, care a lipsit la prima înfãtisare în fata instantei.