spot_img
spot_img
16.6 C
Vaslui
25-mart.-2025

Iatã ce nereguli au gãsit auditorii Camerei de Conturi la Primãria Vaslui

- Advertisement -

MOSTENIREA BÃDIEI… Cel mai recent audit al Camerei de Conturi Vaslui la Primãria Vaslui a scos la ivealã o serie de nereguli, se aratã în raportul controlorilor financiari, care au dat un termen autoritãtilor publice locale pentru implementarea unor mãsuri menite sã ducã la remedierea situatiilor. S-au gãsit neconformitãti la capitolul Culturã, acolo unde institutia condusã pânã de curând de Vasile Pavãl a cheltuit pe protocoale sume mult mai mari decât permite legea, la recuperarea taxelor pentru salubrizare, unde s-a stabilit o restantã de peste un milion de lei, dar si la flota societãtii Transurb, unde cele zece troleibuze au fost trecute, initial, în domeniul public al orasului.

Conform sursei citate, verificãrile au vizat situatiile financiare pentru exercitiul financiar încheiat la data de 31 decembrie 2023. Printre altele, se aratã în raport cã au fost ” denaturate informatiile privind activele prezentate în situatiile financiare anuale consolidate cu suma de 35.497.700 lei”, asta deoarece, potrivit auditorilor, „valoarea bunurilor din domeniul public/privat înregistratã în evidenta contabilã nu este certificatã printr-un inventar întocmit”.

Materialele rezultate din unele demolãri si dezmembrãri nu au mai fost înregistrate în evidenta tehnic-operativã si contabilã

Mai aratã specialistii Camerei de Conturi Vaslui cã „din auditarea unui esantion selectat la categoria de operatiuni economice „Active nefinanciare” s-a constatat cã în anul 2023 la nivelul UATM Vaslui nu s-au respectat prevederile legale aplicabile privind inventarierea, evaluarea si înregistrarea în evidenta tehnic-operativã si contabilã a materialelor rezultate din demolãri/dezmembrãri urmare a realizãrii unor noi obiective de investitii. Astfel, pentru obiectivul de de investitii „Înlocuire gard Cimitir Eternitatea”, din dezmembrarea gardului vechi au rezultat douã porti mari, o poartã micã, 41 de bucãti de gard, 39 de stâlpi, 2 porti înfundate mari si o poartã înfundatã micã. De asemenea, pentru obiectivul de investitii ” Înlocuire acoperis Corp A Liceul Tehnologic Ion Mincu”, din dezmembrarea acoperisului a rezultat 43mc material lemnos si 1000 mp de tablã zincatã de 0,4 mm. Totodatã, pentru obiectivul de investitii „Reparatii acoperis Grãdinita cu Program prelungit nr. 6, arondatã Scolii Dimitrie Cantemir”, din dezmembrarea acoperisului a rezultat 6,5 mc material lemnos si 245 mp tablã”. Conform reprezentantilor Camerei de Conturi Vaslui, „în urma inventarierii efectuate de Primãria Vaslui în perioada 01.11.2023-30.11.2023, comisiile de inventariere nu au inventariat materialele rezultate din demolãri/dezmembrãri urmare a realizãrii obiectivelor de investitii mentionate anterior”.

Probleme cu colectarea taxei de salubrizare

La finele anului 2023, în evidenta fiscalã a Primãriei Vaslui se regãseau 46.155 roluri persoane fizice si 3035 roluri persoane juridice. Potrivit aceluiasi raport al Camerei de Conturi, „entitatea a prezentat Situatia salubrizãrii persoanelor juridice, din continutul cãreia rezultã cã din 3035 roluri persoane juridice, s-au încheiat contracte de salubrizare cu 372 utilizatori non-casnici”. Tot Primãria Vaslui a prezentat o situatie numericã auditorilor (total general pe utilizatori casnici/non-casnici) din care a rezultat cã la data de 31.12.2023 s-au stabilit debite din taxa specialã de salubrizare pentru 41.520 beneficiari (40.789 utilizatori casnici si 731 utilizatori non-casnici) fãrã detalierea pe roluri a persoanelor fizice sau juridice, realizându-se doar o totalizare cu ajutorul aplicatiei informatice de impozite si taxe locale. Anul trecut, la data de 19 iunie, Primãria Vaslui a prezentat auditorilor un nou proces verbal de inventariere a numãrului de beneficiari casnici si non-casnici care a cuprins în fapt 338 de strãzi, pentru care s-au însumat 25.304 roluri utilizatori casnici cu 41.217 beneficiari si 596 roluri utilizatori non-casnici (persoane fizice si juridice), cu un numãr de 762 de beneficiari. În ceea ce priveste debitele din taxa de salubrizare stabilite si înregistrate în evidenta fiscalã a Primãriei Vaslui în perioada 2019-2013, acestea sunt în valoare de 21.546.323 lei. Prin adresa din 5 mai 2024 Primãria Vaslui a comunicat auditorilor cã ” la data de 31.12.2023, soldul taxei speciale rãmase de recuperat (debite si neîncasate) de la beneficiari (casnici si non-casnici) atingea nivelul de 1.203.911 lei. „Pânã la data de 02.03.2024 au fost stabilite diferente aferente anilor 2020-2023 în sumã de 61.830 lei si majorãrile de întârziere aferente si s-a încasat pe lângã debitele aferente anului 2024, suma de 309.782 lei din sumele restante înregistrate la finalul anului 2023, diferente de majorãri întârzieri, înregistrând un sold de recuperat de 989.807 lei. Conform acelorasi surse, Primãria Vaslui nu a procedat la analizarea cauzelor generatoare pentru decalajul între valoarea aferentã cantitãtii de deseuri ridicatã de operatorul economic si plãtile efectuate cãtre Asociatia de Dezvoltare Intercomunitarã Vaslui, primind un termen de recuperare a sumelor si de implementare a mãsurilor trasate de auditorii Camerei de Conturi Vaslui.

Plãti nelegale pentru concertele Primãriei. Curtea de Conturi cere edililor sã facã buget pe fiecare eveniment

Raportul Camerei de Conturi Vaslui mai scoate în evidentã o situatie pe care redactia ziarului Vremea Nouã o semnaleazã de ani de zile, si anume cã, atunci când vine vorba de Culturã, Primãria Vaslui are un sac mare cu bani pe care îi cheltuie dupã bunul ei plac. Iatã ce s-a scris în raport. „Prin hotãrârea de Consiliu Local nr.12 02.02.2023 privind aprobarea bugetului municipiului Vaslui pentru anul 2023, pentru organizarea evenimentelor culturale din anul 2023 a fost probat Titlul II „Bunuri si Servicii” si un buget initial de 3.1 milioane lei, potrivit Calendarului evenimentelor culturale pentru anul 2023. În continutul acestuia, evenimentele culturale au fost grupate în functie de data desfãsurãrii (luni calendaristice), iar bugetul a fost estimat la un total pe lunã calendaristicã, fãrã detalierea serviciilor necesare a fi achizitionate/cheltuielilor de efectuat pentru organizarea fiecãrui eveniment cultural si fãrã prezentarea documentelor care au stat la baza fundamentãrii (note fundamentare, note interne, oferte pret)”. Se mai aratã în raport cã „din auditarea esantionului selectat în cadrul de operatiuni Bunuri si servicii s-a constat cã în anul 2023 entitatea auditatã a efectuat plãți nelegale de la cap. Culturã, recreere si religie, sub capitolul Servicii Culturale pentru servicii de alimentatie publicã care exced prevederilor OUG. nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãtile administratiei publice si institutiile publice”. Plãtile nelegale s-au fãcut în primãvara anului 2023, dupã ce Primãria Vaslui a organizat un eveniment la care au participat peste 170 de invitati. Legea spune foarte clar cã valoarea maximã pentru mesele oficiale oferite de primarii municipiilor este de 120 de lei de persoanã, de unde rezultã cã suma pe care primãria trebuia sã o plãteascã pentru cei 170 de invitati trebuia sã fie de 20.400 lei. În realitate, ulterior desfãsurãrii evenimentului respectiv, Biroul Activitãti Culturale si Sportive din cadrul Primãriei Vaslui propus achitarea a douã facturi, în valoare totalã de 44.435 lei, fãrã ca ulterior sã prezinte auditorilor si un document din care sã rezulte acele servicii de alimentatie publicã acordate. Vorbim doar de un eveniment, selectat la întâmplare de auditorii Camerei de Conturi Vaslui, pentru cã astfel de controale se fac esantionat. Nici nu vrem sã ne închipuin ce dezmãt pe bani publici a fost la ultima Horã din Strãbuni, când Primãria Vaslui a dat o masã dupã fiecare seara de spectacol, la care au participat si zeci de membri de partid. În cazul evenimentului din primãvara anului 2023, Camera de Conturi Vaslui i-a pus în vedere Primãriei Vaslui sã extindã verificãrile în vederea cuantificãrii prejudiciului cauzat de decontarea nelegalã din bugetul local, precum si recuperarea acestuia, cu perceperea de majorãri de întârziere actualizate pânã la data recuperãrii efective.

Explicatiile celor din Primãria Vaslui

NEÎNTELEGERE SAU SMECHERIE…O parte din neregulile evidentiate în raportul Camerei de Conturi au fost citite în sedinta de Consiliu Local de sãptãmâna trecutã, de cãtre consilierul AUR, Constantin Carabinã. Acesta a întrebat aparatul de specialitate al primarului cum s-a ajuns în asemenea situatie, rãspunsul primindu-l de la Eugen Bot, directorul economic al institutiei. „În ceea ce priveste suma de 35 de milioane de lei, acolo este vorba despre clasificarea la domeniul public a mijlocelor de transport – troleibuze, cele achizitionate pentru Transurb. În toatã tara a fost aceastã problemã, dacã aceste mijloace de transport se clasificã la domeniul public sau la domeniul privat al UAT-ului. Diferenta dintre cele douã domenii este cã în domeniul privat se amortizeazã, în domeniul public nu se amortizeazã si nu pot fi supuse executãrii silite. Dupã mai multe discutii le-am clasificat la domeniul public, iar Curtea de Conturi a venit si ne-a spus sã le mutãm în domeniul privat. Acolo, sub nicio formã, nu e vorba de vreun prejudiciu. Toate aceste apecte s-au clarificat în timpul controlului. În ceea ce priveste suma rezultatã de la taxa de salubrizare, ea este înregistratã în evidentele contabile. În perioada 2020-2024, din taxa de salubrizare am avut de încasat 25 de milioane de lei. Noi am încasat 24 de milioane lei, rezultând acea diferentã de un milion de lei. Nu toatã lumea plãteste integral acea taxã. (…) În privinta sumei de la Culturã, de 24.035 lei, a fost fãcutã o platã eronatã la acel capitol si s-a recuperat de la responsabilii respectivi. Toate mãsurile trasate de Camera de Conturi Vaslui au fost îndeplinite în integralitatea lor. În niciunul dintre cazurile prezentate nu se vorbeste despre prejudiciu la bugetul local, ci doar de noconformitãti care pot fi remediate, într-un anumit interval de timp”,a declarat Eugen Bot, directorul economic al Primãriei Vaslui.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

6 COMENTARII

  1. Aceasta taxa de salubritate este un mare bir pe Vasluieni.Culmea ca acesti bani nu raman la dezvoltarea orasului nostru si pleaca la Ploiesti acolo unde baietii destepti au avut grija sa sifoneze banii.Dar agresivitatea angajatilor Primariei Vaslui catre cetatenii care au in grija casele copiilor care muncesc in alte tari pentru ca statul Roman nu a dorit sa si tina poporul acasa sa dezvolte Romania ,acesti „fugari”,aduc bani in tara ,parintii acestora sunt agresati verbal de agajatii Primariei ca daca nu aduc dicumente ptr scutire la gunoi le pun 3 persoane.Este fara precedent acesta hartuire a cetatenilor.Rusine!

  2. Verificati si cati bani au papat si cu construirea noului bazar ca este prea scump pentru niste hale tip sadwinch fara incalzire si cu pavele drept podea

  3. Deci de asta Primăria Vaslui cu CL nu mai știe ce sărbători să inventeze pentru distracția vasluienilor! Așadar, anul acesta folclor x 8. Felicitări gospodăroșilor! Păcat că ați primit bani de la guvern! Mai bine plecau la alte autorități locale care îi investeau în dezvoltare! La așa capete de administratori, așa oraș!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.