ÎMPOTMOLITI… În timp ce husenii asteptatã ca noile autobuze electrice, aduse deja la Husi si parcate de aproape un an în marginea orasului, sã circule si sã îsi dovedeascã utilitatea, la nivelul Primãriei lucrurile nu sunt deloc optimiste. O dovedeste o discutie recentã din cadrul sedintei din 24 octombrie, din Consiliul Local Husi, unde s-a aprobat o ciudatã „restituire a unei prefinantãri nejustificate pentru proiectul numit Reducerea Emisiilor de Carbon, bazatã pe planul de mobilitate urbanã durabilã”. Consiliera Cãtãlina Popa a fost cea care a vrut sã stie detalii despre acesti bani europeni returnati, deloc putini, însã rãspunsurile executivului au fost destul de alambicate. Chiar si asa, s-a înteles ideea cã, în acest ritm, sunt putine sanse ca prea curând sã se finalizeze proiectului transportului în comun nepoluant, cu care foarte mult s-a mândrit executivul local în campania electoralã din primãvarã.
„S-a fãcut o platã, o restituire, trebuie cineva sã prezinte proiectul, sã vedem ce este cu acesti bani? Spuneti-ne si nouã, de ce aceste note de neconformitate, au fost doar la achizitii?”, a întrebat consiliera Cãtãlina Popa. Primarul Ioan Ciupilan a dat rãspunsul, însã nu foarte convingãtor, întrucât, în loc sã argumenteze, punctual, de ce s-a ajuns în aceastã situatie, s-a apucat sã dea exemple din care auditoriul ar fi trebuit sã deducã singur rãspunsul. „Dar aici nu este vorba de achizitii. Vã pun o întrebare si dupã asta vã rãspund exact. Dumneavoastrã, când vã cumparati un frigider, un televizor, vi se dã o fisã unde sunt service-urile autorizate? Când va cumpãrati o masinã, cã v-ati cumpãrat o masinã în viata dumneavoasatrã, vi se dã un numãr de service-uri care sunt autorizate, conform Legii 400, art. nu stiu mai care? În momentul în care s-a încheiat caietul de sarcini, si pot sã spun cã am fost printre primii care am vrut sã avem un draft de contract, sau un contract, cu un service autorizat. Altfel am fi pãtit cum pãtim cu autoturismele, sã ajungem prin Ungaria, prin China, pentru cã majoritatea autobuzelor vin din China. Ale noastre sunt tot din China. În timpul derulãrii procedurii de achizitie nu a fost niciun criteriu de calificare sau punctare sau depunctare. Nu a fost nicio contestatie, nu s-a pus nimic. Domnii de la ADR Piatra Neamt (institutia prin care se deruleazã fondurile europene, n.r.), probabil cu bunãvointã, au pus niste corectii la toti cei care au avut autobuze, inclusiv Botosani, Suceava, Iasi, si inclusiv nouã, ne-au pus o corectie de 25%, lucru pe care l-am contestat din prima, iar în urma contestatiei am primit un rãspuns verbal cã, contestatia noastrã se anuleazã, dar deja scade valoarea cu cel putin 15%, contestatie la care ni s-a trimis raspunsul acum o lunã, pe 1″. (…) Din punctul meu de vedere, si îmi voi mentine pânã la capãt acest punct de vedere, mã voi judecata, voi merge pânã în pânzele albe. Nu poti sã îmi interzici sã pun o clauzã de contractare, un draf de contract, ceea ce nu însemna decat un acord-cadru pe care trebuia sã îl facã cu orice service autorizat din România”, a spus primarul Ioan Ciupilan.
Autobuzele verzi sunt marfã chinezeascã si au costat 1 milion de lei bucata
Primarul Ciupilan, întrebat de Cãtãlina Popa dacã autobuzele sunt din Turcia, a dezvãluit cã autobuzele verzi sunt, de fapt, din China. „Nu, doamnã, sunt din China, daca nu stiti. Sunt din China, pentru cã nu am avut voie sã pun clauza sã fie european, nu am avut voie sã pun aceastã clauzã, sã fie de pe teritoriul european. Nu am putut sã pun restrictii nici unui furnizor. Ei au considerat restrictie, cã le-am cerut un draft de contract, îmi cer scuze, lucru pe care puteau sã îl conteste pe timpul licitatiei. Lucrarea a fost verificatã si de ADR, si de Finante, si de Comisia de solutionare a contestatiilor, de toatã lumea, nimeni nu ne-a spus cã nu este bine. Asta a fost ultima gaselnițã, sã ne mai ia niste bani. Nicio problemã, o sã îi luãm înapoi”, a spus Ciupilan, care a mai dezvãluit cã fiecare autobuz verde, care acum stã de un an de zile parcat lângã statia Meteo, a costat nici mai mult, nici mai putin decât un milion de lei bucata.
E greu sa furi din banii europeni, de asta se coiesc. In fine, mai mult de 200 de mii euroi, nu poate să coste un autobuz. La 500 de mii, scoți banii la pulivara
Sunt un om sincer și pocăit
Recunosc că am mințit în ședința de CL din 24 oct,2024, când am afirmat că un microbuz costă 1.000.000 de lei. De fapt, n-am mințit, dar m-a luat gura pe dinainte și am spus care-i valoarea reală. În realitate am plătit peste 2.300.000 lei pe un microbuz ( adică peste 460.000 euro cu tva). Din acest motiv am și băgat condiții restrictive în caietul de sarcini, să câștige cine trebuie. Iar păcătoșii care verifică, au calculat o penalizare de aproape două milioane de lei la contractul de achiziție și trebuie să o plătesc din bugetul local. Dar nu-i problemă, am făcut contestație, și dacă nu câștig procesul, veți plăti voi din taxele și impozitele locale, fraierilor care mă votați ca orbeții. și vă asigur că mai sunt contracte de achiziții penalizate din aceleași motive. Hai, gata, voi să fiți sănătoși să plătiți taxe și impozite, eu am grijă să-i dijmuiesc .