Nou termen pentru inventarierea terenurilor
TERMEN Dat fiind faptul cã, datoritã imposibilitãtii logistice si a lipsei banilor, inventarierea terenurilor de la nivelul unitãtilor administrativ-teritoriale este departe de a fi finalizatã, asa cum cerea Legea 165/2013, s-a dat un nou termen, de sase luni, pentru finalizarea acestei actiuni. În cadrul sedintei de ieri tinutã cu primarii – presedinti de comisii locale, prefectul judetului Vaslui, Radu Renga, a cerut primarilor alocarea în bugetul aferent anului 2014 a resurselor financiare necesare finalizãrii actiunii de inventariere a terenurilor, inclusiv pentru plata expertilor, cu promisiunea cã, mai devreme sau mai târziu, guvernul va rambursa aceste cheltuieli. Chiar si asa, primarii au nedumeriri cu privire la capitolul bugetar în care pot include aceste cheltuieli, cu atât mai mult cu cât e vorba de bani publici alocati unor lucrãri în domeniul privat.
Sedinta de ieri, 13 ianuarie, organizatã de prefecturã si la care au fost chemati toti primarii si membrii comisiilor locale de implementare a Legii 165/2013, de inventariere a tuturor terenurilor de pe raza UAT-urilor, a început cu un moment de reculegere cerut de prefectul Radu Renga, pentru „colegul dumneavoastrã si colaboratorul nostru, primarul comunei Dimitrie Cantemir, Viorel Florea”. Ulterior acestui moment de reculegere, prefectul le-a declarat primarilor si functionarilor publici prezenti în salã faptul cã „înainte de a vã reciti capitolul sanctiuni din Legea 165, vreau sã vã reamintesc cã, prin Ordonanta 115, apãrutã în ajunul Crãciunului, se modificã termenele de finalizare a actiunii de inventariere a terenurilor, în sensul cã termenul final este de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a actului normativ, respectiv la sfârsitul lunii iunie a acestui an. Astfel ni se dã o gurã de oxigen, dar asta nu înseamnã cã trebuie s-o lungim pânã atunci. În legãturã cu contractele pentru expertii cadastrali, în termen de 45 de zile sunteti obligati sã treceti prin consiliile locale bugetul pe anul 2014. Vã rog sã prindeti în acest buget si banii necesari pentru plata acestor specialisti! Acesti bani vã vor fi returnati de la bugetul de stat, mai devreme sau mai târziu, am semnale în acest sens, dar trebuie sã-i prindeti în bugetele locale!”. La rândul sãu, Daniela Chiper, directoarea executivã a Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliarã, le-a atras atentia primarilor cã „dupã finalizarea actiunii de inventariere la nivel local a terenurilor, urmeazã actiunea de despãgubire a persoanelor îndreptãtite, deci trebuie foarte mare atentie! Dupã sedinta din decembrie anul trecut, mã asteptam ca multe primãrii sã solicite consultantã din partea OCPI, lucru care nu s-a întâmplat. Mã astept ca, mãcar pânã la sfârsitul acestei luni, sã arãtati cã sunteti cu adevãrat interesati în actiunea de inventariere a terenurilor. Este obligatoriu sã colaborati cu o persoanã autorizatã pentru întocmirea hãrtilor si planurilor cadastrale, lucru care vãd cã nu se întâmplã în multe comune”. Ulterior, prefectul Renga a tinut sã reaminteascã primarilor – presedinti ai comisiilor locale de inventariere a terenurilor, faptul cã legea contine si sanctiuni, respectiv amenzi de la 10 la 100 mii lei, pentru neîndeplinirea de cãtre membrii comisiilor locale de inventariere a sarcinilor care le revin, pentru nepredarea rapoartelor, la fel si pentru refuzul din partea conducãtorilor de institutii sau regii care detin în proprietate terenuri de a preda documentatiile.
Initiativa legislativã care a bãgat în ceatã primarii
În ajunul Crãciunului 2013, Guvernul a adoptat un act normativ, OG 115/2013, prin care se prelungeste termenul alocat pentru inventarierea tuturor terenurilor de pe teritoriul unitãtilor administrativ-teritoriale, cu alte 180 zile de la data intrãrii în vigoare a ordonantei, respectiv pânã la jumãtatea acestui an. Aceastã inventariere, în opinia guvernantilor, este necesarã pentru a se vedea exact situatia retrocedãrilor de terenuri fãcute dupã Revolutie si, eventual posibilitatea acordãrii de despãgubiri în naturã aferente persoanelor cãrora încã nu le-a fost reconstituit dreptul de proprietate. Este însã suspectã initiativa de anul trecut, conform Legii 165/2013, de inventariere a tuturor suprafetelor românesti, în contextul în care, începând din acest an ar trebui liberalizatã vânzarea terenurilor agricole cãtre persoanele fizice sau juridice strãine, conform unor norme europene care vor intra în vigoare în acest an. Pânã acum, cu toate cã termenul final initial, conform Legii 165, ar fi trebuit sã fie începutul lunii decembrie 2013, activitatea de inventariere nu a decurs asa cum ar fi dorit guvernantii, atât datoritã volumului foarte mare de muncã, a numeroaselor modificãri legislative, cât si a resurselor financiare necesare acestei operatiuni. Pentru primãrii, principala problemã financiarã a fost si este gãsirea banilor pentru plata expertilor cadastrali care urmeazã a face hãrtile si planurile topografice, cu atât mai mult cu cât sumele cerute de experti sunt de ordinul a 3 – 5 lei/ha, respectiv pentru o comunã cu un teritoriu de circa 3000 ha, costul ar fi între 1 si 1,5 miliarde lei vechi. În contextul în care, anul trecut, majoritatea primãriilor au functionat la cota de avarii, rectificãrile bugetare fiind, de cele mai multe ori, negative, banii necesari plãtii acestor experti au fost greu de gãsit. Chiar si în conditiile în care prefectul judetului Vaslui a fãcut un apel la primari de includere în bugetul pe anul 2014 a cheltuielilor aferente expertilor cadastrali, acest lucru se pare cã este greu de fãcut. Unul dintre primarii prezenti la sedinta de ieri a ridicat o problemã, respectiv faptul cã nu existã vreun capitol bugetar în care, conform legii, ar putea fi incluse aceste cheltuieli, fãrã eludarea altor dispozitii. „Eu nu am gãsit nicio modalitate de a aloca bani pentru mãsurãtori conform OG 24, cu atât mai mult cu cât ar trebui sã aloc resurse financiare din bani publici pentru o actiune referitoare la domeniul privat! În aceste conditii, cum putem prinde în buget bani pentru plata expertilor cadastrali?”, a ridicat problema Cristian Lungu, primarul comunei Coroiesti. „Va trebui sã faceti contract cu expertii si sã luati legãtura cu contabilii prefecturii pentru a gãsi un capitol bugetar în care sã puteti prinde aceste cheltuieli”, a fost rãspunsul prefectului Renga.