Drumul Vaslui-Iasi, în pericol!
HAIDUCIE Abia modernizat si vizitat de sefii de Consilii Judetene de la Vaslui si Iasi, drumul interjudetean DJ 248 dintre cele douã judete, care trece prin Rebricea-Grajduri-Ciurea, este „atacat” constant de flote de TIR-uri încãrcate cu nisip si piatrã, masini care la adãpostul noptii distrug stratul de asfalt care nu permite astfel de tonaje. O situatie despre care au aflat de curând si cei din conducerea judetului, adicã presedintele CJ Vaslui, Dumitru Buzatu, si prefectul judetului, Andrei Puicã. Se cere instituirea unor mãsuri de urgentã, pentru a impune transportatorilor sã respecte legea, desi se stie cã zecile de TIR-uri care distrug acest drum aleg acest traseu noaptea, când politia sau alte organe cu atributii de control nu stau pe drumuri. „Dacã vor fi prinse unul sau douã camioane, la amenzile care sunt cu sigurantã nu-si vor permite si altii sã facã la fel”, spune prefectul judetului, Andrei Puicã.
Cu câteva nopti în urmã, o flotã de TIR-uri de 40 de tone, masini încãrcate cu nisip si pietris, a strãbãtut în mare vitezã comuna Rebricea. Conform legii, pe acest drum interjudetean nu pot circula masini mai grele de 15-20 de tone, dar multi transportatori încalcã legea si trimit mastodontii la drum noaptea, când stiu cã ISCTR sau Politia Rutierã nu fac controale. „Au statii si se anuntã între ei, dacã vãd vreun control. Dacã nu, vin în mare vitezã, în drum spre Iasi, încãrcate cu materiale de constructii. Personal, am vãzut aceste TIR-uri de 40 de tone cum circulau în coloanã, masini cu numãr de Prahova, ceva cu numãrul BNR, si câteva de Bucuresti, cu EST. Circulã cum se lasã noaptea, de la 8.30 si pânã la 11.00 noaptea, stiu cã atunci nu sunt controale pe acest drum. Culmea e cã se întorc goale pe cealaltã parte, pe drumul national din Iasi si Vaslui, de aceea e de neînteles de ce îsi permit sã distrugã acest drum modernizat, pentru care au fost atâtea dispute”, spune consilierul judetean Gheorghe Croitoru, care a fãcut si un scurt filmulet în care se vãd aceste TIR-uri cum trec în mare vitezã prin Rebricea. Situatia este cunoscutã si de presedintele Consiliului Judetean Vaslui, Dumitru Buzatu. „O sã vorbesc cu ISCTR sã punã acolo un control, un cântar, ceva, voi avea o discutie cu sefii de la Focsani pentru cã, într-adevãr, situatia este foarte grea si drumul se poate deteriora rapid în aceste conditii. Pot circula pe alte variante, dar aleg acest drum, pentru cã e cu 20 km mai putin decât pe partea cealaltã, pe drumul national. Vom introduce si restrictii clare privind tonajul care poate fi suportat de acest drum. Avem sesizãri, inclusiv consilierii judeteni ne-au sesizat, chiar si eu am vãzut astfel de TIR-uri noaptea pe acest drum interjudetean. Din punct de vedere al tonajului, clar cã nu este permis cu astfel de masini de tonaj mare pe acest drum”, a spus Buzatu. „O sã vorbesc cu cei de la ISCTR sã demareze controale pe acest drum, cu sprijinul Politiei Rutiere. Dacã prindem 1-2 camioane de acest gen, la amenzile foarte mari care sunt acum sã fiti siguri cã nu o sã-si mai permitã si alte firme sã treacã si sã distrugã acest drum”, a spus prefectul Andrei Puicã.
Cum s-a semnat contractul de modernizare si cât de repede s-a lucrat
La începutul lunii iulie 2011, Consiliul Judetean Iasi anunta cã organizeazã a doua licitatie pentru reabilitarea si modernizarea drumului interjudetean 248, Vaslui-Iasi, care strãbate, pe raza judetului Vaslui, comunele Vulturesti si Rebricea. Anuntul privind cea de-a doua licitatie, dupã esecul cu firma portughezã Jaop Sociedad de Empreitadas SA a apãrut pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP – n.r.). Pentru cã nici aceastã licitatie nu s-a încheiat cu bine, s-a organizat o a treia, câstigatã de firma vasluianã Transmir. În cazul contractului semnat de Autoritatea de Management pentru Programul Operational Regional (POR), care avea drept obiectiv reabilitarea si modernizarea drumului judetean DJ 248 Iasi-Vaslui, valoarea eligibilã a proiectului era de aproximativ 59 milioane lei, perioada initialã estimatã de implementare fiind de 18 luni (în 2009, n.r.), însã Transmir a câstigat lucrarea cu doar 38,5 milioane lei, fãrã TVA. Proiectul a fost realizat, în parteneriat, de Consiliul Judetean Iasi si Consiliul Judetean Vaslui, prin Regio-Programul Operational Regional, Axa 2, îmbunãtãtirea infrastructurii regionale si locale de transport. În decembrie 2011, presedintele Consiliului Judetean Iasi, Constantin Simirad, si managerul firmei Transmir Murgeni, Emil Savin, au semnat contractul de executie pentru modernizarea drumului interjudetean Vaslui-Iasi. Desi, teoretic, lucrãrile de modernizare la acest drum trebuiau sã se încheie în 2011, problemele cu constructorii au blocat orice tentativã de finalizare. „Drumul blestemat”, asa cum l-a denumit presedintele Simirad, avea toate sansele sã fie finalizat aproape în totalitate, pânã în decembrie 2012. „Eu vã promit, domnule presedinte, dat fiind cã anul viitor este si an electoral, cã veti avea drumul realizat în proportie de 90% pânã în noiembrie 2012”, a spus Emil Savin, la semnarea contractului. În toamna anului 2012, firma Transmir s-a tinut de cuvânt si a dat în folosintã acest drum, la inaugurare fiind prezenti sefii celor douã administratii judetene. De atunci si pânã acum, s-au executat si restul de lucrãri care trebuiau executate pe acest drum, astfel cã drumul interjudetean a devenit un nod de comunicatii între judetele Vaslui, Iasi si Neamt, pentru cã o parte din locuitorii din Neamt merg spre Iasi pe acest drum.
Iatã cum a fost gândit acest proiect, care usureazã traficul între Vaslui si Iasi!
Consiliul Judetean Iasi si Consiliul Judetean Vaslui au lansat în parteneriat, în 2010, proiectul „Reabilitarea si Modernizarea Drumului Interjudetean DJ 248 Iasi – Vaslui”. Proiectul a fost finantat din fonduri europene, în cadrul Programului Operational Regional 2007 – 2013, Axa prioritarã 2: „Îmbunãtãtirea infrastructurii de transport regionale si locale”. Dezvoltat în regiunea de Nord-Est a României, proiectul asigurã legãtura directã între trei orase (Iasi, Vaslui, Negresti) si peste 20 localitãti rurale, dintre care 7 sunt organizate drept centre de comunã. Valoarea totalã a proiectului a fost initial stabilitã la 70 milioane lei, din care 51 milioane lei finantare nerambursabilã prin Programul Operational Regional 2007-2013. Contractul de finantare pentru proiect care a fost semnat pe 11 octombrie 2008, urma sã se finalizeze pe 10 septembrie 2011, durata proiectului fiind de 39 de luni. Ori, au fost multe piedici, pânã ce licitatia a fost câstigatã de Transmir, iar proiectul dus la bun sfârsit. Obiectivul proiectului îl reprezintã îmbunãtãtirea mobilitãtii populatiei, bunurilor si serviciilor în judetele Vaslui si Iasi prin asigurarea conexiunii la reteaua de drumuri nationale. Beneficiile proiectului sunt: facilitarea accesului populatiei si agentilor economici spre centrele urbane din regiune (Iasi, Vaslui, Negresti); facilitarea accesãrii serviciilor medicale si educationale de cãtre locuitorii zonelor rurale traversate; crearea conditiilor optime de circulatie pentru locuitorii si agentii economici din localitãtile traversate de DJ 248; asigurarea accesului rutier la monumente istorice, institutiile publice si obiectivele comerciale si industriale, atât de pe raza localitãtilor strãbãtute cât si din alte zone; reducerea factorilor poluanti de mediu.