Scandalul de la Renault ia amploare: trei manageri suspendaţi din funcţie sunt suspectaţi că ar fi vândut secrete Chinei.
Peşedinţia franceză a cerut Direcţiei Centrale de Informaţii Interne de la Paris să deschidă o anchetă în cazul celor trei manageri ai companiei Renault suspendaţi din funcţie, recent, pentru o presupusă implicare în operaţiuni de spionaj industrial, relatează cotidianul „Le Figaro”.
Jean-Michel Balthazard, directorul Diviziei Proiecte, adjunctul său, Bertrand Rochette, şi Matthieu Tenenbaum, adjunctul directorului Departamentului de proiecte pentru automobile electrice, sunt bănuiţi că ar fi furnizat Chinei „informaţii secrete”, adaugă sursa citată.
Mai exact, este vorba de informaţii despre bateria şi motorul viitoarelor automobile electrice, ce urmează să fie lansate de grupul Renault-Nissan în 2012. Cei trei ar fi vândut chinezilor, prin intermediari, secrete despre invenţii nebrevetate încă.
O miză de miliarde de euro
Renault speră ca, împreună cu Nissan, să ajungă numărul unu pe piaţa automobilelor electrice. Constructorul francez va lansa, la jumătatea acestui an, versiuni electrice pentru două modele, Fluence şi Kangoo Express, iar pentru 2012 pregăteşte încă două surprize – Twizy şi Zoe, scriu jurnaliştii de la „Le Monde”. Grupul Renaul-Nissan a investit în acest sector circa 4 miliarde de euro, dintre care 1,5 miliarde de euro au fost alocate pentru acumulatorii automobilelor electrice.
De cealaltă parte, China a alocat 1,36 miliarde de euro pentru acumulatori şi are un proiect pe zece ani pentru dezvoltarea vehiculelor electrice, a cărui valoare se ridică la aproximativ 15 miliarde de dolari.
Cum se poate apăra Parisul
Scandalul de la Renault a izbucnit la scurt timp după ce site-ul WikiLeaks a dat publicităţii o notă a Ambasadei SUA la Berlin, potrivit căreia Franţa este ţara cea mai activă în domeniul spionajului industrial printre aliaţii europeni.
Lucrurile stau cu totul altfel însă atunci când vine vorba de contraspionaj. Direcţia Centrală de Informaţii Interne nu are un serviciu propriu-zis de contraspionaj, ci o subdirecţie, susţine un fost ofiţer al Direcţiei de Supraveghere a Teritoriului (DST), Georges Moreas. În 2008, DST şi Direcţia Centrală de Informaţii Generale au fuzionat, luând astfel naştere Direcţia Centrală de Informaţii Interne.
DST a câştigat respectul francezilor pentru modul în care a rezolvat un caz de spionaj industrial ce a vizat producătorul de avioane Concorde. Scandalul s-a finalizat cu expulzarea lui Serghei Pavlov, reprezentantul la Paris al rivalului sovietic, Aeroflot. Acesta a fost reţinut în decembrie 1965, în bagajele sale fiind găsite proiectele unui tren de aterizare al Concorde, reaminteşte Moreas, pe un blog asociat cotidianului „Le Monde”.
„Din păcate, această afacere pare serioasă şi arată, încă o dată, care sunt riscurile în materie de spionaj industrial pentru companiile noastre.”,
ERIC BESSON, ministrul francez al industriei
evz.ro