„Second-hand”-urile, casele de modã ale vasluienilor
VÂNZÃRI Dacã în trecut vasluienii se fereau sã intre în „second-hand”-uri, perceptia lor vizavi de aceste magazine s-a modificat mult în ultima perioadã, patronii care comercializeazã marfã din import obtinând profituri frumoase de pe urma vânzãrilor care au crescut considerabil pe fondul crizei financiare. Drept dovadã este si numãrul mare de „second-hand”-uri care s-au înmultit ca ciupercile dupã ploaie.
În timp ce pragurile magazinelor cu haine „first hand” sunt din ce în ce mai rar trecute de vasluieni din cauza crizei financiare, second hand-urile au devenit o afacere înfloritoare. Multi patroni întreprinzãtori s-au adaptat situatiei, au renuntat la vechile afaceri si s-au reprofilat pe „haine import Anglia sau Germania”, numãrul mare de magazine de profil împânzind în ultimii ani strãzile Vasluiului. Oricine îsi poate înnoi garderoba cu mai putin de 10 lei, dacã tinem cont de faptul cã un kilogram de haine porneste de la aceastã sumã iar din magazine nu lipsesc esarfele, curelele sau alte accesorii, astfel încât îti poti achizitiona un nou obiect cu un leu sau chiar 50 de bani. Chiar dacã numãrul mare de „second hand”-uri ar trebui sã fie un impediment apãrut în calea profitului, fiecare magazin vinde suficient de mult încât patronii sã fie multumiti, desi din cauza concurentei au fost nevoiti sã lase mult din preturi. Buni întreprinzãtori, acestia au gãsit o solutie de a-si slefui imaginea de prezentare. Pânã nu demult lãsate haotic pe rafturi, „hainele pentru sãraci” sunt acum frumos aranjate atragând din vitrine clientii care au satisfactia de a-si cumpãra obiecte vestimentare de la anumite firme de renume pe care în mod normal nu si le-ar permite. „Contrar legendei, din second hand-uri nu cumpãrã doar vasluienii foarte sãraci. Avem clienti mai cu pretentii pe care îi anuntãm tot timpul când aducem marfã nouã pentru a veni si a-si alege lucrurile care le plac. Grandomania însã îi determinã pe multi sã vinã doar la anumite ore si sã îsi parcheze masinile mai departe, acestia evitând sã recunoascã apropiatilor cã se îmbracã si cu haine la mâna a doua. Multi dintre clienti sunt profesori dar si politisti. Mai sunt si lucruri deteriorate, dar poti gãsi la preturi rezonabile haine noi si de firmã. De la noi de exemplu oamenii îsi pot cumpãra orice articol cu doar 3 lei.”, ne-a declarat patroana unui „second hand”.
Pensionarii în topul cumpãrãtorilor
Desi pânã nu de mult achizitionarea hainele la mâna a doua era o rusine pentru majoritatea consumatorilor vasluieni atitudinea lor fatã de aceastã categorie de magazine s-a schimbat mult în ultimul an. Cei care îsi fac cumpãrãturile din „second hand”-uri sunt în general oameni trecuti de 50 de ani, în special pensionari care au o situatie materialã precarã. Pentru atragerea si altor categorii de clienti, patronii au început sã renunte la chilipiruri cumpãrate cu sacul si s-au reorientat spre haine de brand care prezintã un interes mai mare pentru clientii tineri care cumpãrã mai mult si mai des ca vârstnicii. „Preturile sunt socant de mici iar marfa de calitate foarte bunã. Am doi copii elevi si pentru cã începe scoala am mers sã le cumpãr haine – geci, pantofi, pulovere. I-am îmbrãcat cu 60 de lei din cap pânã în picioare. Decât sã le cumpãr haine noi, ieftine si de proastã calitate mai bine le cumpãr la mâna a doua, bune si la preturi mici. Suntem sãraci si de-aia ne permitem doar de-aici. Oricum am vãzut la televizor cã si vedetele frecventeazã second hand-urile.”, ne-a declarat Maria Popescu.