Furnizorul de gaz, GDF Suez, a sistat alimentarea către ENET din cauza neachitării la timp a facturii pe luna decembrie. Unitatea de producere a energiei termice a trecut pe consum de păcură pentru a asigura căldura către populaţie. Deşi ENET va înregistra pierderi mari, acestea nu se vor reflecta şi în factura focşănenilor la căldură şi apă caldă.
Unitatea de producere a energiei termice, ENET Focşani, a trecut de ieri pe consum de păcură din cauza neachitării la timp a facturii aferente pentru luna decembrie 2010. Iniţial, furnizorul de gaz, GDF Suez, a transmis Primăriei Focşani un ultimatum pentru achitarea celor 5,4 milioane de lei până la data de 14 februarie a.c.. Deoarece Primăria şi ENET nu au găsit resursele financiare pentru a achita datoria, furnizorul de gaz a închis robinetul, ieri, la ora 13.00.
Întârzierea la plată este de doar două săptămâni pentru că data limită la care ENET ar fi putut efectua plata era de 31 ianuarie. În tot acest timp, ENET şi Primăria Focşani au purtat negocieri pentru plata până la finele lunii februarie prin eşalonarea debitului însă GDF Suez nu a acceptat propunerile. „Ne-au tăiat gazul la ora 13.00. Nu au acceptat propunerile noastre de a plăti eşalonat până la finele lunii februarie“, ne-a declarat directorul ENET, Valter Popescu. În prezent, unitatea de producere a energiei termice funcţionează pe păcură, astfel că pierderile sunt mai mari cu 10-15% deoarece acest combustibil este mai scump.
Directorul ENET spune că, dacă populaţia ar plăti facturile, atunci ar fi bani suficienţi pentru plata facturii la gaz. „Cetăţenii au de plătit 12 milioane de lei, inclusiv factura curentă. Restanţa către GDF este de 5,4 mi-lioane. Lumea trebuie să se mobilizeze pentru că asigurarea căldurii pe păcură este mai scumpă pentru ENET. Populaţia nu va suferi la factură, însă ENET va înregistra pierderi“, spune Valter Popescu.
În zilele care urmează, ENET se va alimenta cu o cantitate destul de mare de păcură pentru a asigura căldura şi apa caldă către consumatori, astfel ca aceştia din urmă să nu aibă de suferit.
Căldură cu program
Directorul ENET a explicat fenomenul prin care ENET ajunge în imposibilitate de plată şi, în final, la întreruperea alimentării cu gaz. Astfel, GDF Suez cere achitarea facturii la 30 de zile după emiterea ei însă timpul este foarte scurt pentru citirea contorilor, emiterea facturilor şi pentru încasarea lor. Funcţionarii de la ENET au de citit, în 30 de zile, 3.800 de contori. Această procedură durează cam 15 zile şi mai rămân 15 zile, timp în care trebuie încasate facturile de la populaţie şi viraţi banii către GDF. Ori, clientul ENET are la dispoziţie, conform legii, 45 de zile timp în care să îşi poată plăti factura, ceea ce creează un decalaj în relaţia cu furnizorul de gaze.
Directorul „fabricii de căldură“ a luat în calcul pentru perioada care urmează şi un program după care va fi distribuit agentul termic către populaţie. Programul urmează să fie stabilit în funcţie de temperaturile de afară. „Vom stabili mâine un program de furnizare a căldurii, dar în funcţie de temperaturile înregistrate în exterior. Chiar dacă nu ne tăiau gazul aveam de gând să reducem timpul de furnizare. Programul nu va fi influenţat de combustibilul folosit“, susţine Valter Popescu. Situaţii de acest gen au mai fost întâlnite şi în urmă cu doi ani când, pe data de 19 februa-rie, a fost oprit gazul, tot pentru neplata la timp a facturii pe luna decembrie.
monitorulvn.ro