EDUCATIE… Un nou proiect al Fundatiei World Vision îi va implica pe elevii vasluieni în activitãti educative, menite sã formeze viitori lideri civici. Se numeste „Young Leaders Speak out for European Values” si îi vizeazã, totodatã, si pe copiii cu vârste între 12 si 18 ani din judetele Dolj, Vâlcea, Cluj si Ialomita. Timp de un an de zile, acestia vor învãta sã-si facã vocea auzitã atât pe canalele de social media, cât si în dezbaterea publicã. Initiativa este finantatã printr-un grant oferit de Parlamentul European si are scopul de a sprijini angajamentul copiilor în procesele democratice si de a sustine importanta reprezentãrii copiilor si a implicãrii cetãtenesti cu privire la teme de interes comun în UE. Proiectul Fundatiei se va derula timp de un an în zone rurale defavorizate, marcate de rate ridicate de sãrãcie, excluziune socialã, abandon scolar si cu multe familii monoparentale din judetele implicate.
Programul va dezvolta în continuare una dintre initiativele cele mai importante ale World Vision România, anume Consiliul Consultativ al Copiilor, un organism deliberativ si cu rol de consultare ce reprezintã vocea celor peste 20.000 de copii din proiectele organizatiei în fata autoritãtilor locale, nationale si internationale. Consiliul este format din 12 copii si tineri, alesi pe un mandat de doi ani, care pun pe agenda publicã nevoile copiilor si solutiile pentru problemele cu care acestia se confruntã. Acestea sunt analizate si incluse în obiectivele fundatiei. În cadrul proiectului, copiii din Consiliu reprezintã unul dintre principalele grupuri tintã. Acestia vor lua parte la un program de mentorat în advocacy si comunicare, în special în mediile digitale, pentru a deveni adevãrati ambasadori ai Europei în unele dintre locurile cele mai sãrace din tarã. Mentorii vor fi jurnalisti români cu mare experientã în presa scrisã, online si televiziune, specialisti în comunicare, digital si advocacy. Ca parte a acestui program, tinerii implicati vor avea ocazia sã comunice pe canalele de social media, vor pregãti campanii si alte demersuri de comunicare si vor întelege mai bine contextul national, european, precum si rolul institutiilor publice.
82 de copii din aceste grupuri vor învãta despre cum se pot implica în procesele decizionale de la nivel local
Al doilea obiectiv al proiectului este dialogul constant cu cinci grupuri de initiativã localã ale copiilor din zonele rurale defavorizate. În total, 82 de copii din aceste grupuri vor avea ocazia de a învãta despre cum se pot implica în procesele decizionale de la nivel local, national si european, printr-o serie de ateliere, webinare, dezbateri si evenimente online si offline. Grupurile de initiativã localã se vor alãtura, practic, Consiliului Consultativ, pentru a reprezenta mai bine în teritoriu interesele copiilor. „Zilele acestea, am vãzut dovada concretã a importantei participãrii copiilor la luarea deciziei pentru societate. Pe 24 martie, Comisia Europeanã a adoptat prima Strategie cuprinzãtoare a Uniunii Europene privind drepturile copilului, precum si o propunere de instituire a unei garantii europene pentru copii, în vederea promovãrii egalitãtii de sanse pentru copiii expusi riscului de sãrãcie sau de excluziune socialã. La acest proces de consultare a contribuit si World Vision atât la nivel international, cât si în România. Copiii din proiectele World Vision România, prin reprezentantii lor din Consiliul Consutativ al Copiilor, Vreau în Clasa a 9-a, Grupurile de Initiativã Localã si Scoala din Valizã au contribuit la conturarea acestei strategii prin implicarea în procesul de consultare al CE din perioada octombrie-decembrie 2020″, a declarat Mihaela Nabãr, directorul executiv al World Vision România. În mijlocul unei pandemii care a avut un impact major asupra vietilor copiilor din întreaga lume si în special asupra celor mai vulnerabili dintre ei, vocile celor mai tineri membri ai societãtii nu sunt în continuare ascultate de societate si guverne. În România ruralã, rolul principal în luarea deciziilor apartine în continuare adultilor, copiii fiind adesea pusi în fata deciziilor care au impact asupra vietilor lor, conform raportului „Bunãstarea copilului din mediul rural”, realizat de World Vision România în 2020. Peste 80% dintre copiii intervievati declarã cã rolul principal în luarea deciziilor apartine adultilor, ei fiind doar informati despre decizia finalã. Mai mult decât atât, doar 4% dintre copii si tineri afirmã cã în ultimele 12 luni primarul sau consilierii locali le-au solicitat opinia.