PROIECT… Elevii din liceele cu profil tehnologic au oportunitatea de a-si descoperi potentialul si de a fi ghidati cãtre o carierã în domeniul tehnic. Organizatia neguvernamentalã Scoala de Valori sustine elevii din învãtãmântul tehnologic si dã startul înscrierilor în „Academia de Cariere Tehnice”, un proiect organizat cu sprijinul companiei PEPCO România.
Academia de Cariere Tehnice (ACT) este un proiect nãscut sub egida Laboratorul de Cariere, o initiativã de orientare profesionalã demaratã de asociatia educationalã scoala de Valori. ACT se adreseazã elevilor din liceele tehnologice din România, mai exact tinerilor dornici sã-si exploreze potentialul si sã afle cum anume ar putea arãta o carierã în domeniul tehnic ori în alte domenii conexe. ACT va îndruma 60 de elevi din toatã tara, oferindu-le un cadru de dezvoltare personalã si uneltele prin care tinerii sã îsi clarifice traseul profesional dupã finalizarea liceului. În cadrul proiectului, elevii vor participa la 12 ateliere de dezvoltare personalã, se vor implica în 3 evenimente inspirationale de tip Biblioteci Vii (întâlniri cu profesionisti în care tinerii vor putea adresa întrebãri despre domeniul de lucru) si vor avea parte de o vizitã virtualã în cadrul PEPCO România. Experienta de învãtare va consta într-un mixt de ateliere de dezvoltare personalã si orientare în carierã, care va pune bazele unor competente ce vor fi la mare cãutare în anii urmãtori. Potrivit „Future of Jobs Report”, o analizã detaliatã a viitorului în domeniile de lucru din întreaga lume, raport realizat de Forumul Economic Mondial (WEF), activitãtile în care munca umanã va continua sã depãseascã automatizãrile vor fi: coodonarea, dezvoltarea, managementul si consultanta (se estimeazã cã, în 2025, 70% dintre activitãtile din domeniu vor fi fãcute de om si 30% vor fi automatizate); consilierea si luarea deciziilor (60% dintre atributii vor reveni oamenilor, iar 40% vor fi automatizate);îndeplinirea unor sarcini tehnice si complexe, dar si muncile manuale vor avea o împãrtire egalã între oameni si automatizãri. Astfel, proiectul ACT by PEPCO îsi propune sã sustinã tinerii si sã-i ghideze spre crearea unui viitor profesional care sã fie adaptat la abilitãtile lor, dar si raportat la evolutia fortei de muncã.
Despre joburile viitorului, în contextul actual
Contextul global pandemic a însemnat si o stagnare a pietei muncii, dar si o directie clarã cãtre anumite competente pe care viitorii angajati vor trebui sã le stãpâneascã, aratã cel mai recent raport publicat de Forumul Economic Mondial, în octombrie 2020, privind joburile viitorului.Una dintre predictiile raportului sustine cã, în urmãtorii cinci ani, joburile tehnice vor suplini meseriile si profesiile pe cale de disparitie, existând, însã, o ratã redusã de crestere privind joburile viitorului, în special din cauza contextului generat de COVID-19. Pentru dezvoltarea oportunitãtilor de joburi, este nevoie de colaborare la nivel global, într-un ritm alert. Un proiect precum ACT by PEPCO contribuie la ghidarea tinerilor care se pregãtesc pentru noile meserii si profesii, contribuind activ la revenirea unui context favorabil pentru piata muncii. Analiza WEF aratã cã meseriile care vor dispãrea vor fi înlocuite si chiar depãsite numeric de cãtre joburile viitorului. Astfel, se estimeazã cã, în 2025, meseriile noi vor creste cu pânã la 5%. Altfel spus, în 2025 vor exista 85 de milioane de joburi care vor dispãrea, în baza distribuirii muncii între oameni si automatizãri. În locul acestora, vor exista 97 de milioane de noi oportunitãti de joburi, unele adaptate unor noi divizii, care vor îmbina competentele umane, cu automatizãrile si algoritmii.
Despre înscrierile în Academia de Cariere Tehnice
Elevii de clasa a X-a si a XI-a din liceele tehnologice din tarã se pot înscrie în Academia de Cariere Tehnice pânã pe 15 februarie a.c., accesând urmãtorul link: https://forms.gle/WaYay4wuCS1iTczk9. Proiectul se va desfãsura pret de sase luni, timp în care cei 60 de elevi selectati în proiect vor parcurge împreunã activitãtile si vor avea posibilitatea de a se integra în echipa scolii de Valori, dezvoltând si competente de voluntariat si educatie bazatã pe valori. Toate activitãtile proiectului se vor desfãsura exclusiv online, respectând normele în vigoare si contextul COVID. Mai multe detalii despre ACT sunt disponibile pe pagina dedicatã proiectului.