VIITORII ESEISTI… Astãzi vã facem cunostintã cu elevii care s-au calificat la Olimpiada nationalã „Lectura ca abilitate de viatã„. Sunt cinci elevi pasionati de cãrti si mereu dornici sã-si îmbogãteascã cultura generalã. Este vorba despre Iulia-Stefan Bîrlãdeanu (clasa a VI-a) de la Scoala Gimnazialã „Mihail Sadoveanu„ Husi, Antonia Ruxandra Irimia (clasa a VII-a) de la Scoala Gimnazialã Nr.1 Gârceni, Ariana – Lavinia Cornut (clasa a VIII-a) de la Scoala Gimnazialã „Vasile Alecsandri„ Vaslui, Bogdan Munteanu (clasa a X-a) de la Liceul Teoretic „Mihail Kogãlniceanu„ Vaslui, si Ema Covrig (clasa a XI-a) de la Liceul Teoretic „Emil Racovitã„ Vaslui. Profesorii care îi pregãtesc pentru olimpiadã sunt Nicoleta-Georgeta Solomon, Ana-Maria Ionascu, Diana-Gabriela Sfaiter, Elena-Raluca Ionascu, Maria-Magdalena Sârbu si Cristina Ghelbere. „Felicitãri tuturor elevilor si profesorilor care îi îndrumã! Tuturor, inspiratie si succes la etapa nationalã a Olimpiadei nationale „Lectura ca abilitate de viatã„!”, a transmis Anita Avram-Rusu, inspectorul scolar de Limba si literatura românã.
Olimpiada nationalã „Lectura ca abilitate de viatã” este o competitie aparte, care se adreseazã tuturor elevilor din învãtãmântul gimnazial si liceal si are ca scop principal sã evalueze competentele de lecturã ale candidatilor, constând în întelegerea textelor fictionale, nonfictionale si multimodale. „De asemenea, vizeazã capacitatea de a reflecta asupra acestora, de a utiliza competentele digitale si media, de a formula opinii, argumente si interpretãri proprii, valorificând experienta de lecturã a elevilor din învãtãmântul preuniversitar si încurajând abordarea lecturii ca abilitate de viatã. Atât pentru proba A – probã scrisã, sustinutã la toate etapele, cât si pentru proba B – proba oralã, sustinutã numai la etapa nationalã, concurentii se vor baza pe continuturile specifice disciplinelor limba si literatura românã si literatura universalã, dar si pe cultura lor generalã, experienta si competenta lor de lecturã, inclusiv pe competentele media. Pe 9 martie, Scoala Gimnazialã „Elena Cuza” Vaslui a fost gazda etapei judetene a Olimpiadei nationale „Lectura ca abilitate de viatã”, clasele V-XII, la care au participat cei 225 de elevi promovati. Le multumim tuturor colegilor care s-au implicat în organizarea riguroasã a acestei competitii scolare complexe, dând dovadã de profesionalism si colegialitate! Olimpiada nationalã „Lectura ca abilitate de viatã”, clasele V-VIII, atât proba scrisã, cât si proba oralã, va avea loc în perioada 8-11 mai 2025, la Craiova, judetul Dolj. Olimpiada nationalã „Lectura ca abilitate de viatã” – OLAV, clasele IX-XII: proba A – proba scrisã (28 martie 2025), în centrul judetean de la Școala Gimnazialã „Dimitrie Cantemir” Vaslui; proba B – proba oralã (10-13 aprilie 2025), la Piatra-Neamt, judetul Neamt, fiind sustinutã doar de cãtre elevii care au obtinut la proba A primele 25 de punctaje/nivel, dar nu mai putin de 40 de puncte”, a transmis Anita Avram-Rusu, inspectorul scolar de Limba si literatura românã.
Iulia Bîrlãdeanu: „sã mã dezvolt si sã învãt sã îmi controlez mai bine emotiile”
Iulia Bîrlãdeanu este cea mai micã dintre elevii calificati la Olimpiada nationalã „Lectura ca abilitate de viatã”. Vede participarea sa mai mult ca pe un mod de a se dezvolta si de a-si controla mai bine emotiile. Cât despre etapa judeatanã, aceasta a spus cã subiectele au fost usoare: „mi-a plãcut foarte mult faptul cã am putut sã îmi las liberã imaginatia. Din punctul meu de vedere, cel mai greu subiect a fost al treilea. Trebuia sã mentionez relatia dintre mesajul verbal si elementele vizuale ale copertii unei cãrti. Am privit cu atentie imaginea datã si m-am gândit ce mesaj ar putea transmite. M-a ajutat foarte mult acea mamã din imagine care avea o baghetã în mânã si am putut sã „mã joc” cu imaginatia. Autorul meu preferat este Roald Dahl. Îmi plac foarte mult cãrtile cu aventurã si copilãrie. În fiecare lunã din an, încerc sã citesc mãcar douã cãrti. Am mari emotii pentru etapa nationalã, mai ales la proba oralã, dar îmi plac concursurile si mã bucur cã am ajuns pânã aici. Pentru etapa nationalã, mã pregãtesc în fiecare sãptãmânã cu câte cel putin trei subiecte de la diferite nivele si fac multe compuneri. M-as bucura foarte mult dacã as reusi sã obtin un premiu. Scopul meu nu e doar sã iau un punctaj mare, ci sã mã dezvolt si sã învãt sã îmi controlez mai bine emotiile”, a declarat Iulia Bîrlãdeanu.
Antonia Irimia: „Cãrtile sunt felul meu de a cãlãtori fãrã sã plec de acasã”
Pentru Antonia Irimia, cãrtile reprezintã o modalitate de a cãlãtori în lumi necunoscute: „Imaginati-vã cã aveti o cheie magicã. O cheie care deschide porti cãtre lumi necunoscute, gânduri care-ti schimbã perceptia si idei care îti aprind mintea. Ei bine, aceasta este lectura si aceasta este Olimpiada „Lectura ca abilitate de viatã”, locul unde aceastã cheie este testatã cel mai mult. Etapa judeteanã a fost o adevãratã aventurã plinã de provocãri, care a fãcut în asa mod încât textele citite sã prindã viatã în mintea mea. Totul a fost ca un labirint, iar subiectele au fost bine structurate, solicitând nu doar capacitatea de întelegere a textului, ci si dorinta de a formula opinii bine argumentate. M-au impresionat si cerintele care testau creativitatea si gândirea, dar mai ales faptul cã îmi dãdeau curajul sã ofer glas ideilor. Cel mai greu subiect? Pot spune cã s-a jucat cu mintea mea sah, iar când am crezut cã va câstiga, i-am dat eu sah mat. Trebuia sã fac un text argumentativ despre tolerantã, iar având în vedere cã nu scrisesem niciodatã despre aceastã idee, mi s-a pãrut o provocare, însã am cãutat prin text si m-am gândit la ce fac în viata de zi cu zi, la prietenii mei si am putut sã termin acel joc. Cãrtile sunt felul meu de a cãlãtori fãrã sã plec de acasã. Citesc în special cãrti cu autori strãini, precum Fredrik Backman, fiind si autorul meu preferat, care mã face sã plutesc printre rândurile cãrtii sau A. J. Finn, care mã tine treazã ore în sir si mã face sã vãd realitatea. Citesc dupã cât de mult timp am, iar undeva la trei sau patru cãrti pe lunã, dar adevãrul e cã atunci când o poveste mã prinde, pierd notiunea timpului, fiindcã citesc cãrti de aventurã sau putin de groazã, iar acestea mã atrag în lumea lor. Etapa nationalã? Asta e o adevãratã arenã. Emotiile sunt acolo, dar nu mã las intimidatã. Proba oralã e ca o scenã unde nu conteazã doar ideile, ci si cum mã prezint, însã mã pregãtesc intens cu ajutorul doamnei de Limba si literatura românã, care îmi este mereu alãturi si mã sprijinã indiferent de rezultat, fiindcã eu, una, o consider una dintre cele mai bune prietene ale mele. Fãrã dumneaei nu as fi ajuns unde sunt. Obiectivul meu este sã mã depãsesc pe mine sã le arãt tuturor cã prin muncã poti obtine tot ce vrei deoarece stiu de unde am plecat si unde am ajuns, adicã din clasa a V-a, unde eram la cel mai mic prag, apoi în clasa a VI-a m-am format si am luat mentiuni sua locul III, iar acum, în clasa a VII-a, am ajuns acolo unde mi-am dorit încã d eprima datã când am pãsit în lumea olimpiadelor si a concursurilor”, a declarat Antonia Irimia.
Ariana Cornut: „îmi place sã mã pierd printre întâmplãri si personaje, fiecare având ceva unic de transmis”
RECORD LA CITIT…Ariana Cornut vede lectura ca pe o modalitate de dezvoltare personalã. Citeste în medie cam vreo 40 de cãrti pe an si se simte recunoscãtoare pentru cã a reusit sã se califice la Olimpiada Nationalã „Lectura ca abilitate de viatã”: „aceastã olimpiadã a fost o experientã deosebitã, ce mi-a oferit sansa de a mã dezvolta atât pe partea de lecturã, cât si pe partea emotionalã. Subiectele la etapa judeteanã mi s-au pãrut accesibile si consider cã au oferit posibilitatea de exprimare. Au abordat aspecte ce au permis liberã creatie si punerea amprentei personale. Cel mai dificil subiect mi s-a pãrut al treilea, ce a constat în interpretarea unui afis, cu tema tolerantei. Fiecare culoare a fost atent alesã pentru a exprima grupele de persoane prezentate, fiecare trebuind sã fie interpretatã bazându-te pe simbolistica culorilor si modificãrile aduse personajului în fiecare ilustratie. A fost si un subiect frumos, deoarece a oferit multe resurse de interpretat. Cum olimpiada aceasta sustine importanta lecturii în viata noastrã, sunt pasionatã de aceasta si petrec o perioadã semnificativã pe aripile lecturii, pe an citind în jur 40 de cãrti. Îmi place sã mã pierd printre întâmplãri si personaje, fiecare având ceva unic de transmis. Autorul meu preferat este Agatha Christie. Îndrãgesc cãrtile politiste, cãrtile clasice si cele istorice. Sunt în special atrasã de povestile captivante, ce oferã si o notã emotionatã prin care personajele pot ajunge la sufletul meu. Sunt foarte recunoscãtoare pentru sansa de a merge la etapa nationalã si mã bucur foarte mult cã am reusit sã ajung în acest punct. Profesoara mea de limba românã, doamna Ionascu Raluca, mã ajutã foarte mult în pregãtire, oferindu-mi materialele necesare. De asemenea, îmi oferã foarte multã încredere si îi sunt recunoscãtoare pentru tot efortul depus în pregãtirea atentã. Emotiile sunt puternice referitoar în special la proba oralã, fiind o probã importantã, ce pune la încercare imaginatia de moment si cele învãtate. Nu am un obiectiv anume pentru etapa urmãtoare, dar voi încerca sã obtin rezultate cât mai bune si sper cã voi reusi, bucurându-mã în acelasi timp de aceastã experientã specialã”, a declarat Ariana Cornut.
Bogdan Munteanu: „îmi plac romanele de aventurã asemãnãtoare cãrtilor „Winnetou” si cãrtile de science-fiction ale lui Isaac Asimov”
UNIVERSUL LUI ASIMOV…Bogdan Munteanu ne-a mãrturisit cã subiectele de la etapa judeteanã nu au fost chiar pe placul lui, însã si-a dat silinta si a reusit sã se califice la etapa nationalã. I-a fost de ajutor spiritul sãu analitic: „subiectele de la etapa judeteanã au fost abordabile, în ciuda faptului cã anumite teme sau cerinte nu au fost neapãrat pe placul meu. Un subiect care a iesit în evidentã ca nivel de dificultate a fost ultimul, în care era propus un desen ce aborda tema încãlzirii globale si tema refugiatilor de rãzboi. Am avut nevoie de putin timp de gândire pentru a putea gãsi si expune elementele din ultima cerintã, unde se cerea sã mentionãm trei mijloace creative utilizate de autorul caricaturii în transmiterea mesajului. Firea mea este una analiticã, asa cã rezolvarea a venit de pe aceastã filierã. Am descompus imaginea în arii de interes si le-am prezentat individual, ulterior în cadrul imaginii de ansamblu. Referitor la preferintele mele în materie de literaturã, este greu sã desemnez o singurã persoanã. Sunt de pãrere cã fiecare dintre autorii care îmi sunt pe plac iese în evidentã cu ceva. Când vine vorba de genul literar preferat, am de ales între romanele de aventurã asemãnãtoare cãrtilor „Winnetou” si cãrtile de science-fiction ale lui Isaac Asimov, fãcând trimitere mai ales la „Fundatia”. Exemplele date constituie lecturile cele mai importante pentru mine, desi sunt atras de majoritatea ariilor si genurilor literare. În ceea ce priveste etapele viitoare ale olimpiadei, nu pot spune cã sunt lipsit de emotiile aferente unei etape nationale. Nu vãd proba oralã ca fiind un impediment imposibil de trecut. Consider cã un moment de inspiratie, cumulat cu subiecte abordabile, îmi poate da posibilitatea de a obtine un rezultat cel putin multumitor. Nu am plecat la drum cu obiective clare, dar este evident cã îmi doresc sã obtin un punctaj cel putin multumitor. Este greu sã definesc termenul folosit anterior, dar tot ce pot spune este cã am anumite exigente fatã de performantele personale”, a declarat Bogdan Munteanu.
Ema Covrig: „probabil cã „arma mea secretã„ a fost predilectia de a analiza atent societatea în care trãiesc si legãturile dintre oameni”
PASIONATÃ…Ema Covrig ne-a mãrturisit cã lectura idealã este cea care îi oferã cât mai multã libertate. Este pasionatã de fictiunea istoricã, dar si de romanele psihologice sau chiar literatura clasicã. Despre etapa judeteanã a Olimpiadei nationale „Lectura ca abilitate de viatã”, ne-a spus cã subiectele au surprins-o plãcut: „Într-o oarecare mãsurã, am observat realitatea zilelor noastre reflectându-se în problematica acestora. E imposibil, prin urmare, sã nu fii încântat, ca elev, de sansa de a te raporta nu numai la bagajul cultural acumulat pe parcursul anilor de învãtãmânt, ci si la impresiile personale. Spre exemplu, elevilor din clasele a XI-a si a XII-a li s-a cerut sã formuleze o opinie cu privire la valenta unei perspective pur individualiste asupra adevãrului, respectiv asupra modalitãtii în care aceasta ar putea influenta dezvoltarea unei societãti: o tematicã pur subiectivã, care relevã, totusi, capacitatea fiecãrui elev de a gândi critic, de a-si sustine pãrerea printr-o serie de argumente pertinente, corelându-le, bineînteles, cu referinte culturale. Personal, îndrãznesc sã mã declar pasionatã de domenii care au în prim plan relatiile inter-umane. De aceea, probabil cã „arma mea secretã”, în acest context, a fost predilectia de a analiza atent societatea în care trãiesc si legãturile dintre oameni. În privinta lecturii, oscilez adesea între fictiunea istoricã, romanele psihologice sau chiar literatura clasicã. În orice caz, pentru mine, lectura idealã este aceea care îmi oferã cât mai multã libertate: fie cã trãiesc fiecare eveniment în umbra protagonistului, sau mã plasez deasupra întregului univers fictional, adoptând o viziune obiectivã asupra evenimentelor relatate, îmi doresc sã am sansa de a contempla fiecare detaliu al povestirii. De altfel, nu de mult timp, etapa nationalã a olimpiadei însemna, pentru mine, o închipuire rece, fatã de care mã simteam, în orice caz, strãinã. Astfel, nu pot decât sã mã bucur pentru emotiile care mã însotesc acum, înainte urmãtoarea probã. Este firesc, pânã la urmã: starea aceea specificã de neliniste si de entuziasm sunt dovada vie a dragostei oricãrui elev pentru domeniul ales. De ce sã nu profit de ele cât mai mult?”, a declarat Ema Covrig.
Copiii ăștia sunt.mandria județului Vaslui, nu ratatul de moșailov ( cu ” m” că nu merita nici majusculă)
m vine de la mă-ta, obsedat de 2 lei care ești. Ți-a făcut cadou vremea nouă un idol: Moșailov. Fă-ți poster handiliule!