ÎNTRE CIOCAN SI NICOVALÃ Economia Bârladului, sustinutã în principal, în ultimul timp de societatea care fabricã rulmenti si de SC Fepa, se duce încet-încet de râpã: lipsesc comenzile si cifra de afaceri scade vertiginos de la un an la altul, lucru care va duce inevitabil la închiderea acestora. În tot acest timp politicienii nostri aduc americanii, adicã Chevron-ul, ca sã distrugã ceea ce ei însusi spun cã este baza economiei judetului Vaslui: agricultura. Culmea nesimtirii politicienilor este cã pentru a apãra de faliment societãtile comerciale mari, care sustin orasele Bârlad si Vaslui, dând de lucru locuitorilor acestora, nu au fãcut nimic! Nici mãcar nu au trecut pe la poarta lor sã-i întrebe de ce au nevoie ca sã supravietuiascã. Dar pentru Chevron se fac luntre si punte, dau drumul la „câini” (a se citi jandarmi) pe oamenii care îsi apãrã bucata de pãmânt pentru a supravietui. Este foarte posibil cã la Bârlad, în curând, sã se disponibilizeze 800 de oameni de la SC Rulmenti, iar la Fepa se contureazã premisele unui faliment rãsunãtor! Pentru Buzatu acesta nu e un motiv de îngrijorare. Crede, poate, cã oamenii rãmasi fãrã loc de muncã vor fi angajati de Chevron!
Nu este greu deloc sã faci o analizã asupra a ceea ce a mai rãmas din economia bârlãdeanã: Rulmenti, Fepa, Confectii si sute de mici afaceri care deja îsi dau sufletul în hãtisul de impozite si taxe, mai pe româneste, sunt sufocate de o fiscalitate exageratã. Conducãtorii marilor societãti comerciale cer ajutor în zadar de la politicienii din fruntea orasului si a judetului, rãspunsul lor fiind adesea unul în bãtaie de joc: „N-avem!”. Existã previziuni sumbre în ceea ce priveste soarta SC Rulmenti SA Bârlad: în jur de 800 de salariati, din cei aproape 2200, câti angajati sunt încã activi în cea mai mare societate din judet, îsi vor pierde locurile de muncã în curând. Acum ceva timp, reprezentantii Sindicatului Liber „Rulmentul” de la SC Rulmenti SA Bârlad au cerut ajutorul prefectului judetului, Radu Renga, în cadrul Comisiei de Dialog Social pentru a revigora activitatea fabricii. „În primãvara acestui an au fost disponibilizati 250 de angajati. S-a urmãrit o îmbunãtãtire a situatiei, prin noi proiecte si colaborãri cu tãri europene si nu numai, astfel încât, în mãsura în care piata o va permite, fabrica sã poatã reangaja o parte din persoanele disponibilizate, dar pentru acest lucru avem nevoie de sprijinul autoritãtilor”, a declarat acum câteva luni liderul de sindicat de la fabrica bârlãdeanã, Vasile Rosca. Si, iatã, cã asupra acestei mari fabrici se aratã norii negri, si perspectiva disponibilizãrilor masive. În fata acestei realitãti, ce fac autoritãtile judetului, fie Consiliul Judetean, Prefecturã sau chiar parlamentari?! Nimeni dintre acestia nu a trecut în ultima perioadã pragul acestor unitãti economice importante pentru a discuta despre solutii de redresare economicã si financiarã. Prefectul Radu Renga a dat, în primãvarã, asigurãri cã va promova ori de câte ori va avea ocazia activitatea SC Rulmenti SA, în vederea gãsirii de noi parteneri cu care fabrica sã colaboreze, dar din pãcate n-a fãcut-o.
Fepa Bârlad pe cale sã se închidã!
Asa cum se mentioneazã în mass-media localã, angajatii de la SC Fepa SA Bârlad au ajuns sã lucreze pentru salarii de mizerie, de 200, 300 sau 500 de lei pe lunã. Drama celor 430 de angajati are o singurã cauzã: lipsa totalã a comenzilor. Liderii de sindicat sustin cã oamenii se confruntã cu o sãrãcie cruntã, iar perspectivele imediate sunt sumbre. Sindicalistii acuzã si amânarea repetatã a modificãrii legislatiei muncii si a pensiilor, pe fondul cresterii accelerate a nemultumirii salariatilor. Majoritatea angajatilor de la SC Fepa SA Bârlad sunt în pragul disperãrii. Din cauza lipsei acute de comenzi de productie, salariatii nu mai dispun de resursele financiare necesare pentru supravietuire. Costel Pintilie, liderul Sindicatului Cartel Alfa – Filiala Vaslui, a declarat pentru presã cã, la aceastã datã, un numãr de 430 de muncitori de la Fepa trãiesc sub pragul de sãrãciei. „Fepa Bârlad se confruntã cu o lipsã de comenzi fãrã precedent. Pentru salariatii de acolo nu existã nicio vorbã de somaj. Din cauza cererii scãzute de productie, salariile sunt foarte mici, iar oamenii nu au alternative pentru a se angaja la alti operatori economici. În raport cu normele de muncã precum si comenzile existente, lunar, angajatii primesc salarii si de 200, 300 sau 500 de lei. Oamenii sunt harnici, vor sã munceascã, dar nu sunt comenzi. Acolo se fac regulatori de presiune, ventilatoare cu actionare pneumaticã, robinete si armãturi, ventile electromagnetice, etc.”, a spus Costel Pintilie. Si adãugãm noi, cam tot ce vrei se poate executa la Fepa, care are tehnologie si tehnicã de ultimã generatie, dar statul român în loc sã dea comezi la Bârlad, preferã sã aducã piese pentru Romgaz, Transgaz, etc., din Turcia, China, etc. Am aflat cu stupoare cã prefectul judetului Radu Renga, Dumitru Buzatu, presedintele CJ Vaslui, deputatii si senatorii judetului nostru nu au trecut NICIODATÃ pragul SC Fepa Bârlad, ca sã întrebe mãcar ce pot face pentru ei, ce legi pot promova si alte încurajãri pentru a salva de la dezastru situatia economicã a orasului.
Salvarea judetului: Dezastruosul Chevron!
În tot acest timp, politicienii nostri promoveazã de zor Chevronul, fracturarea hidraulicã si cât „lapte si miere” ar curge prin cele 2800 de sonde pe care vor americanii sã le înfingã în pãmântul tãranilor nostri. Sonde care ne vor otrãvi apa, ne vor ucide agricultura si într-un final ne vor ucide si pe noi, locuitorii acestui sãrac judet, aflat la mâna baronilor locali. Statul român, prin vocea premierului Ponta, vrea taxe si impozite, dar din lipsã de comenzi toate fabricile emblematice ale Bârladului sunt amenintate de disparitie! Si cum bine stiti, asa cum declara însusi Dumitru Buzatu, presedintele CJ Vaslui, locurile de muncã de la Chevron existã… dar lipsesc cu desãvârsire: doar paznici sã angajeze Chevron din Vaslui, cã petrolisti si specialisti în fracturare hidraulicã nu prea detine judetul nostru. Pe site-ul CJ Vaslui gãsim parcã în bãtaie de joc, „Strategia de dezvoltare a judetului Vaslui, cu orizontul de timp 2013-2020”. Pe ce credeti cã se bazeazã dezvoltarea judetului? Pe agriculturã! „Dezvoltarea judetului va urmãri valorificarea resurselor pe care le detine: în primul rând resursa umanã, apoi resursele agricole. Se doreste dezvoltarea unei economii durabile, bazatã pe agriculturã si pe procesarea produselor agricole, astfel încât sã se ajungã la un echilibru între dezvoltarea oraselor si a satelor. Rezultatul urmãrit este îmbunãtãtirea conditiilor de viatã din judetul Vaslui pentru a reduce migrarea masivã a locuitorilor, în mod special a tinerilor”, se mentioneazã la începutul strategiei de cãtre vicepresedintele CJ Vaslui, Vasile Mihalache. Si Chevron ce face? Distruge agricultura! Mai mult, pentru Chevron politicienii nostri îsi dau toatã silinta ca sã înceapã forarea judetului. Chiar si ANRM, o institutie a statului care trebuie doar sã informeze populatia, a scos ditamai ziarul pro Chevron si fracturare hidraulicã, încercând sã dezinformeze populatia si sã-i mintã pe oameni exact ca politicienii USL acum un an, când se jurau cu mâna pe Biblie, cu copii în brate, cã nu vor accepta fracturarea hidraulicã în judet la noi.