RÃSPUNS… Directorul Aquvas explicã de ce sunt facturile mai mari. Dã vina pe pierderile din sistem
EXPLICATII Lunã de lunã, mare parte a consumatorilor de apã din Vaslui plãtesc, conform facturilor emise de SC Aquavas SA Vaslui, cantitãti suplimentare de apã fatã de cele înregistrate de apometrele din locuinte. Asa-zisul indice de corectie este aplicat, conform conducerii societãtii, din cauza pierderilor apãrute pe reteaua utilizatorilor, fie din cauza defectiunilor, fie nedeclarãrii corecte a consumului, fie chiar furturilor de apã.
Lunã de lunã, vasluienilor, si nu numai, li se trece pe facturã, în afarã de consumul propriu, înregistrat de apometrele individuale, cantitãti importante de apã catalogate drept pierderi pe retea, pe care, conform unui indice de corectie calculat de societatea distribuitoare, consumatorii trebuie sã le plãteascã. Neculai Barbu, directorul general SC Aquavas SA Vaslui, a dorit sã explice clientilor societãtii modul de facturare a consumului de apã, în special acolo unde, pe facturã, se aplicã indici de corectie a consumului, indice care poate ajunge chiar si la 40% din total. „La fiecare bloc, si, în multe cazuri, la scãrile de bloc, a fost instalat, pe cheltuiala societãtii, pe domeniul public, un contor de bransament de la intrarea în bloc, si, lunar, în data de 27, se face citirea consumului de apã pentru imobilul respectiv. Teoretic, la citirea contorului de bransament ar trebui sã fie de fatã si reprezentantii asociatiei de locatari sau proprietari, ori o persoanã desemnatã din imobilul respectiv, lucru care nu se întâmplã întotdeauna, dar pot garanta pentru corectitudinea citirilor fãcute de angajatii nostri. La rândul lor, beneficiarii depun autocitirea consumului propriu, asa cum a fost înregistrat de repartitoarele de costuri, asa-numitele apometre, instalate în apartamente. Din pãcate, din diverse cauze, între suma citirilor apometrelor individuale si consumul înregistrat de contor de bransament apar diferente, cantitãtile respective de apã fiind obiectul unui indice de corectie care se aplicã unitar, tuturor consumatorilor din imobilul respectiv. Motivul pentru care apar aceste pierderi sunt multiple, începând de la instalatii defecte la nivelul apartamentelor, furturi de apã, nedeclararea corectã a consumului propriu, sau, cel mai important, instalatiile defecte din subsolurile blocurilor, instalatii de multe ori vechi de zeci de ani si nereparate. Sunt cazuri, în municipiul Vaslui, de blocuri unde indicele de corectie este zero, sau apropiat de aceastã valoare, asa cum este cazul si a celor care locuiesc la case, dar, în cea mai mare parte a blocurilor, pierderile înregistrate sunt destul de importante”, explicã directorul Barbu.
Asociatiile de locatari, vinovate?
„Teoretic, societatea noastrã ar trebui sã factureze consumul de apã înregistrat de contoarele de bransament de la fiecare imobil cãtre asociatiile de locatari, acestea urmând a factura ulterior pe fiecare apartament în parte. În afarã de faptul cã, în municipiul Vaslui, sunt constituite astfel de asociatii pentru doar 60% din blocuri, situatia în Negresti si Husi fiind chiar mai gravã, acolo neexistând astfel de organisme, presedintii acestor asociatii au refuzat încheierea de conventii în acest sens, tocmai pentru a nu avea ei scandal cu locatarii, în ceea ce priveste pierderile proprii. Mai vreau sã adaug faptul cã, conform unei statistici la nivel national, municipiul Vaslui este pe penultimul loc în ceea ce priveste costul apei potabile, doar 2,37 lei/mc plus TVA, în timp ce la Bârlad sau Husi, preturile sunt de 3,48 lei/mc, iar la Negresti, de 3,75 lei/mc, preturi mai mari datorate în principal costului transportului apei de la sursele de alimentare. În plus, consumatorii trebuie sã stie faptul cã o parte, pânã la 60% din aceste pierderi individuale, la fel ca si, în totalitate, cele de pe magistralele de transport, sunt suportate de societatea noastrã, tocmai pentru a nu încãrca excesiv facturile clientilor”, a declarat Neculai Barbu, directorul general SC Aquavas SA Vaslui. La rândul lor, presedintii de asociatii au o cu totul altã pãrere: „Nu toate instalatiile de la subsol sunt defecte, în multe dintre blocuri, locatarii au boxe în care se poate intra în papuci de casã, dar pe facturi le sunt imputate oricum pierderi de apã pe retea. Este o golãnie, o cacialma, pentru ca sã ne încarce pe noi la facturi. Cine plãteste pierderile din exteriorul blocului, care sunt cel putin la fel de mari ca cele imputate consumatorilor? O solutie ar fi contorizarea individualã, la fel ca la gaz sau curent, atunci responsabilitatea fiecãrui locatar ar fi mult mai mare.” a declarat Nicu Vasiliu, administratorul asociatiei nr. 7 Vaslui. Pânã atunci, conducerea Aquavas propune mai multe solutii pentru reducerea pierderilor de apã suportate pe facturã de consumatori. Pe lângã repararea retelelor din interiorul blocurilor, o mai mare responsabilizare a locatarilor de pe aceeasi scarã sau acelasi bloc ar putea duce la reducerea facturilor. „Sã-i tragã de mânecã pe vecinii pe care-i bãnuiesc cã fie furã apã, prin diferite metode, fie nu declarã corect consumul, fie pur si simplu nu-si achitã facturile. Pot face acest lucru fie direct, ca de la om la om, fie adresându-se asociatiilor de locatari, singurele care ar putea controla apartamentele în cauzã, fie, în caz extrem, în cazul în care sunt suspiciuni întemeiate, adresându-se organelor de politie. Este pur si simplu vorba de un simt civic pe care ar trebui sã-l avem cu totii! Doar asa vom ajunge sã eliminãm aceste pierderi, care nu doar cã împovãreazã bugetele proprii ale consumatorilor, dar si pe cel al societãtii distribuitoare” a adãugat directorul general Neculai Barbu.