Conform calendarului, referendumul urmează să fie organizat pe 6 noiembrie, după ce Consiliul Judeţean a cîştigat şi la Galaţi lupta cu Prefectura u vrîncenii vor fi întrebaţi: „Sînteţi de acord cu desfiinţarea unităţii administrativ-teritoriale, judeţul Vrancea?” u pentru organizarea acestei consultări populare CJ a alocat 143.000 euro
Vrîncenii sînt chemaţi la urne! Consiliul Judeţean (CJ) Vrancea a cîştigat ieri o nouă dispută juridică cu Instituţia Prefectului, la Curtea de Apel Galaţi. De această dată, juriştii lui Marian Oprişan au cîştigat în faţa recursului înaintat de Prefectură în procesul privind organizarea referendumului privind consultarea vrîncenilor pentru reorganizarea administrativ-teritorială a judeţului Vrancea. În luna iunie, CJ a votat un proiect de hotărîre prin care se stabilea organizarea unui referendum la nivelul judeţului în vederea consultării cetăţenilor privind oportunitatea desfiinţării judeţului Vrancea, prin întrebarea „Sînteţi de acord cu desfiinţarea unităţii administrativ-teritoriale, judeţul Vrancea?”. La data respectivă se discuta intens despre o posibilă regionalizare a ţării, propusă de partidul de guvernare, în care Vrancea ar fi făcut parte din regiunea de Sud-Est, cu capitala vehiculată atunci la Constanţa. Hotărîrea de CJ a fost considerată de Prefectură, prin reprezentantul Guvernului în teritoriu, prefectul Ion Oprea, nelegală, şi a fost atacată chiar a doua zi în instanţa de contencios administrativ, fiind suspendată în acest timp. Cauza a fost judecată la Tribunalul Vrancea de judecătorul Mihai Stoian, de la secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, care a respins cererea Prefecturii de anulare a Hotărîrii de Consiliu Judeţean nr. 83 din 24.06.2011, prin care s-a decis consultarea vrîncenilor în privinţa desfiinţării judeţului. În motivarea deciziei luate, magistratul vrîncean a invocat cu prioritate interesul local şi drepturile fundamentale ale vrîncenilor. După ce a obţinut o decizie nefavorabilă, Prefectura a făcut recurs la Galaţi, unde a pierdut din nou. Hotărîrea instanţei de apel este definitivă şi irevocabilă, aşa încît nu mai este nicio altă cale de atac, iar hotărîrea CJ va fi pusă în aplicare. „Decizia este definitivă şi irevocabilă, aşa încît se reiau procedurile aprobate prin hotărîre şi calendarul referendumului, de la momentul suspendării hotărîrii, cînd a fost atacată în instanţă”, ne-a declarat secretarul judeţului, Raluca Dan. Acest lucru înseamnă, conform unui articol din cuprinsul hotărîrii, că referendumul pentru consultarea cetăţenilor va fi organizat în prima duminică ulterioară împlinirii termenului de 20 de zile de la data încetării suspendării actului administrativ. Mai exact, referendumul urmează să fie organizat în jurul datei de 6 noiembrie. Prefectul Ion Oprea ne-a declarat ieri că a avut o motivare juridică foarte bine întemeiată, considerînd că organizarea unui referendum este apanajul strict al unei autorităţi de la nivel central. „Mai mult, nu se justifică o asemenea decizie nici din punct de vedere al cheltuirii banului public”, ne-a spus Oprea.
Peste 20 de zile mergem la urne
De altfel, intuind că hotărîrea va fi atacată în instanţă, în şedinţa de CJ din iunie s-a introdus un articol suplimentar, care stipula chiar acest fapt. „Întrucît există informaţii că hotărîrea ce va fi adoptată urmează să fie atacată în contencios administrativ şi pentru a nu tergiversa organizarea referendumului, prin supunerea dezbaterii acestuia într-o viitoare şedinţă, propun introducerea în proiectul de hotărîre a unui nou articol, cu următorul conţinut: în cazul suspendării în condiţiile legii a prezentei hotărîri urmează ca referendumul judeţean să se desfăşoare în prima duminică ulterioară împlinirii termenului de 20 de zile care se va scurge de la data încetării suspendării actului administrativ. Data efectivă a referendumului judeţean va fi adusă la cunoştinţă publică”, a spus la momentul respectiv vicepreşedintele CJ Mircea Diaconu, preşedintele de şedinţă. Pentru organizarea acestei consultări populare, iniţiată de Marian Oprişan, CJ a alocat 600.000 lei, adică 143.000 euro. La data adoptării hotărîrii în plenul CJ, consilierii PSD şi PNL au fost de acord cu referendumul, punînd accent pe identitatea istorică a vrîncenilor, pe tradiţiile şi obiceiurile locului, dar şi pe dreptul lor de a fi consultaţi dacă vor să meargă zeci sau sute de kilometri în capitala „mega-judeţului” pentru a-şi rezolva diverse probleme.
PDL-ul crede că la referendum se aruncă bani pe fereastră
În schimb, reprezentanţii puterii, consilierii judeţeni PDL s-au opus, argumentînd că hotărîrea de CJ nu este legală, nu se bazează pe nici un proiect clar, ci doar pe declaraţii la televizor şi că iroseşte banii judeţului. Chiar şi prefectul Ion Oprea a declarat la data respectivă că referendumul pentru regionalizare este un semn de teamă a unora de a nu-şi pierde influenţa şi funcţia, cu trimitere directă la „baronul” Marian Oprişan. Prefectul a spus că reorganizarea administrativ-teritorială a ţării înseamnă o creştere a autonomiei locale, descentralizare, prin transferul mai multor atribuţii către consiliul local şi primării, debirocratizarea instituţiilor şi accesarea unor proiecte mai mari la nivel regional. Şi liderii PDL au susţinut că regionalizarea nu ar însemna desfiinţarea judeţului Vrancea sau pierderea identităţii zonei. Aceştia au motivat necesitatea reîmpărţirii prin chestiuni de natură economică. “Referendumul CJ este doar o acţiune electorală şi consider că ar fi ilegal dacă s-ar face. Cu ce m-a ajutat pe mine mîndria de a fi vrîncean? Că tot pe ultimele locuri din ţară sîntem. Consider că am face parte din regiunea cu cel mai mare potenţial şi înainte de a speria lumea trebuie să vedem care sînt oportunităţile. Judeţul Vrancea nu va fi desfiinţat, identitatea istorică şi a tradiţiilor va rămîne, aşa cum au rămas regiunile istorice”, a declarat şi Alin Trăşculescu, preşedintele PDL Vrancea. Cert este că, chiar dacă tema regionalizării s-a stins între timp la nivel central şi nu se mai aude nimic despre acest subiect, această decizie a instanţei de judecată este un cîştig de imagine, cel puţin, pentru Opoziţie faţă de reprezentanţii Puterii şi dă acestora planurile de regionalizare peste cap.
Se pune în pericol regionalizarea?
Ideea vehiculată de reprezentanţii USL este aceea că, dacă soluţia obţinută de CJ Vrancea la Curtea de Apel Galaţi capătă putere de speţă judecată în jurisprudenţa romanească, regionalizarea preconizată de liderii PDL va fi imposibil de pus în practică fără consultarea alegătorilor din fiecare judeţ în parte. Romeo Paul Postelnicu, fost consilier local PNL, jurist şi fost secretar al judeţului, spune însă ca hotărîrea pronunţată pentru Vrancea nu poate fi valabilă şi nici extrapolată pentru alte judeţe unde există cauze asemănătoare şi nu poate fi decît un reper pentru alţi judecători. Conform legii, în materia reorganizării administrativ-teritoriale a ţării doar Parlamentul Romaniei poate decide, de aceea se pune întrebarea ce efecte juridice poate avea un astfel de referendum local, în condiţiile în care Parlamentul poate hotărî o altă organizare a ţării. Un referendum este valid dacă se prezintă la urne 50% plus unu din totalul celor înscrişi pe listele electorale şi are doar valoare consultativă. Cel mai recent referendum organizat în Romania a fost cel iniţiat de preşedintele Traian Băsescu, în anul 2009, pentru Parlamentul unicameral, referendum validat, dar care nu a dus la nicio schimbare a Constituţiei nici pînă în prezent.