spot_img
spot_img
4.3 C
Vaslui
29-nov.-2024
spot_img
spot_img

După falimentul City Insurance, Buzatu a vrut să asigure Drumul Strategic la o companie din Bulgaria, însă nu pentru că era mai ieftin

- Advertisement -
EXPLICAȚII… Managerul proiectului, Valeriu Caragață, susține că „valoarea de 48 de milioane, cât este contribuția județului Vaslui la acest proiect, a trebuit să mai crească cu încă 21 milioane lei, pe care, în baza vechiului calcul, o încadrasem ca eligibilă”.

ALTERNATIVE… După ce zeci de mii de șoferi din România au ales să-și înmatriculeze mașinile în Bulgaria, din motive financiare, iată că și instituțiile statului român caută soluții pe piața asigurărilor de la sud de Dunăre. Vorbim de Consiliul Județean Vaslui, care după falimentul City Insurance, a fost cât pe ce să bată palma cu o companie de asigurări bulgărească pentru a putea înainta cu lucrările la Drumul Strategic Bârlad – Laza – Codăești. Acordul nu a mai fost încheiat, după ce finanțatorul proiectului s-a sucit și a cerut rezilierea contractelor cu constructorii. “Nu făcea nimeni în România astfel de asigurări și, într-un final, am descoperit un asigurator undeva prin Bulgaria. După ce l-am găsit, au început alte discuții, dacă acel asigurator este acreditat sau prezintă siguranță, ca într-un final să vină finanțatorul să ne zică să reziliem, că nu se mai poate face față contractelor respective”, a declarat Dumitru Buzatu în cadrul ședinței de Consiliu Județean.

Consilierii județeni au aprobat, luni, majorarea contribuției proprii a județului Vaslui la cofinanțarea proiectului Drumului Strategic Bârlad – Laza Codăești, în valoare totală de 69.735.808,08 lei, din care 65.251.939,68 lei reprezintă cheltuielile neeligibile din cadrul proiectului, iar suma de 4.483.868,40 lei contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului. Asta după ce, cu o lună înainte, același Consiliu Județean aprobase o altă majorare a contribuției proprii a județului Vaslui, la peste 48 de milioane de lei. Pentru a nu mai fi puși în situația de a vota majorări de la o lună la alta, consilierii liberali au cerut explicații aparatului de specialitate al CJ Vaslui, răspunsurile venind din partea lui Valeriu Caragață, care este și managerul acestui proiect. “Înțeleg îngrijorarea domnului consilier Veziteu legat de parcă “Fata Morgana” a acestui proiect, dar să știți că sunt niște argumente care dacă sunt explicate le putem înțelege individual și în grup. Drumul Strategic e o investiție majoră pentru județul nostru, era cea mai mare investiție, la momentul respectiv, a Consiliului Județean Vaslui. Ea a început în 2017, când a fost semnat contractul de finanțare, iar de atunci a urmat un parcurs firesc. Din nefericire, aparatul de specialitate al Consiliului Județean Vaslui a trebuit să modifice strategia vizavi de actualizarea contractului de finanțare legat de cursul valutar al monedei euro. În urma unei discuții cu cei de la ADR Nord- Est a rezultat faptul că, inițial, România decontează cererile de rambursare în valoare de 4,91 lei per euro. Aceste aspecte au reprezentat o garanție, ca urmare a discuțiilor cu specialiștii de la ADR Nord-Est, pentru actualizarea contractului de finanțare. Aparatul de specialitate al CJ Vaslui a mers pe acest argument și drept dovadă, în ședința anterioară de CJ am venit cu acel calcul, dorind ca această cheltuială eligibilă aferentă proiectului să fie cât mai mare, în ideea de a încadra cheltuielile eligibile ale proiectului în sumele acordate de către ADR Nord-Est, evident fonduri europene. Această decizie a ADR-ului privind cursul euro se pare că s-a lovit de decizia Autorității de Management, care este în subordinea ministerului, unde, probabil la nivel național, s-a luat o decizie care s-a raportat la momentul semnării contractului de finanțare, nu doar al Consiliului Județean Vaslui, ci ale tuturor contractelor semnate la nivel național. Acest istoric înseamnă că dacă CJ Vaslui a semnat contractul de finanțare în 2017, când valoarea euro era de 4,51 lei, tot la acea valoare să ne raportăm și în prezent. Deci, dintr-o dată, Autoritatea de Management, după ce ne-a deschis platforma cu toate etapele de avizare, dintr-o dată ne-am văzut blocați și ni s-a cerut o clarificare prin care a trebuit să recalculăm aceste sume. Și iată-ne azi, din nou în fața dumneavoastră, cu recalcularea acestor sume. Valoarea de 48 de milioane, cât este contribuția județului Vaslui la acest proiect, a trebuit să mai crească cu încă 21 milioane lei, pe care, în baza vechiului calcul, o încadrasem ca eligibilă”, a declarat Valeriu Caragață.

Majorări pe repede înainte, pe motiv că termenul de finalizare al lucrărilor bate la ușă

Potrivit managerului de proiect, aparatul de specialiate al Consiliului Județean Vaslui ar fi putut solicita lămuriri Atutorității de Management, așa cum probabil au făcut-o alte instituții din țară, însă nu au făcut-o. Deși lucrările la Drumului Strategic stagnează de doi ani de zile, Consiliul Județean Vaslui nu și-a mai permis luxul să mai aștepte “o lună-două” răspunsurile de la Autoritatea de Management, așa că a preferat să majoreze contribuția județului cu încă 21 de milioane de lei. “Noi, cei din aparatul de specialitate al CJ Vaslui, ne-am dorit să cerem un punct de vedere, de ce nu am avea dreptate să mergem mai departe, pe calculul inițial, care a fost aprobat prin hotărâre de CJ. Acest lucru implica însă niște riscuri, să ne întindem o lună-două la discuții, la consultații, să vedem cine are dreptate. Am ales varianta pragmatică, rapidă, de corecție în ceea ce privește recomandarea Autorității de Management și rapid să facem aceste calcule pentru că Lotul 3 vine din urmă. După contestația la care cei de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) trebuie să se pronunțe, și ulterior Loturile 1 și 2 care se află în licitație, trebuie semnate contractele. Ca o paranteză, modificarea contractelor de finanțare durează între trei și șase luni. Astea ne-a adus în situația în care dacă mai ceream lămuriri, mai ceream anumite clarificări, risca să punem în pericol investiția. Noi, cei din aparatul de specialitate, dumneavoastră, consilierii județeni, suntem aici pentru a implementa aceste investiții în beneficiul cetățenilor acestui județ, nu să ne clarificăm în diferite neînțelegeri. Din acest punct de vedere, înțelept și rațional a fost să facem aceste modificări solicitate de Autoritatea de Management” a mai precizat managerul de proiect al Drumul Strategic Bârlad -Laza – Codăești.

“Sunt câteva probleme”

Întrebat de consilierul Marius Arcăleanu dacă în ultima vreme a circulat pe Drumul Strategic, în special pe porțiunea Laza-Bălteni, Valeriu Caragață a recunoscut că sunt câteva probleme, însă nu pe lotul indicat de fostul liberal. “Pe această porțiune Laza – Bălteni, cât și pe porțiunea Simila – Poienești se circulă foarte bine. Sunt câteva probleme, dar nu trebuie uitat că este un contract care a încetat de mai multă vreme, iar din cauza asta lucrările au rămas neterminate. În schimb, pe Lotul 3, din cauza faptului că încetarea contractului s-a realizat la nivelul de piatră spartă implică niște probleme. Nu sunt de specialitate, dar vă pot spune că fundația acestui drum este una de calitate. Experții au spus treaba asta, cei care au mers la fața locului și au făcut evaluări. Pe drumul de piatră este adevărat că mai apar gropi, mai apar șanțuri, însă ele trebuie întreținute de către noi până la semnarea noului contract. În momentul de față, pentru Lotul 3 licitația s-a terminat, există o contestație unde Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor se va pronunța. Va emite raportul privind soluționarea acestei contestații săptămâna viitoare. În ceea ce privește Loturile 1 și 2, ele sunt în procedură de achiziție”, a mai afirmat Caragață.

Dumitru Buzatu: “Termenul de execuție al lucrărilor la Lotul 3 este 31 decembrie 2023. Ce se poate întâmpla până atunci? Nu mare lucru!”

După ce a primit răspunsurile solicitate cu privire la majorarea contribuției județului Vaslui, consilierul Gheorghe Veziteu i-a cerut managerului de proiect să spună când va fi finalizat acest Drum Strategic Bârlad- Laza – Codăești. În dialog a intervenit Dumitru Buzatu, care a făcut o adevărată poliloghie despre motivele care au provocat aceste întârzieri ale lucrărilor. “Vali cred că păcătuiește printr-un exces de politețe, lucru pe care n-aș putea să îl spun în ceea ce mă privește. Totuși, am să încerc să fiu politicos, deși am dat de mii de ori explicații. Dumneavoastră sunteți la curent cu toată evoluția de acolo. Pe Drumul Strategic, lucrările sunt sistate de doi ani de zile și nu pentru că am vrut noi. Prima dată a falimentat City Insurance și nu am mai putut efectua nicio lucrare fără a fi asigurată, pentru că așa ne obligă procedura privind fondurile europene. După aceea a venit explozia prețurilor la materialele de construcții, care a cauzat și rezilierea contractelor. Cu un an înaintea acestor rezilieri, într-o discuție pe care am avut-o cu cei de la ADR Nord-Est, am propus rezilierea acelor contracte încă de pe atunci, pe cale amiabilă. Au refuzat cei de la ADR Nord-Est, zicând că trebuie să reziliem contractele din vina constructorilor. Trebuia să fim nebuni să facem una ca asta pentru că nu constructorii de la Vaslui au provocat falimentarea City Insurance, nu ei au produs criza economică. Dacă puneam rezilierile în cârca oamenilor respectivi, care și așa n-au dus-o prea bine, ar fi însemnat să le atragem răspunderea contractuală, cu penalități, cu toate clauzele trecute în acele contracte. Ori nu ei au fost promotorii crizei la materialele de construcții. A trebuit să treacă vreo opt luni de la propunerea noastră și s-au trezit (n.r. cei de la ADR Nord-Est) că trebuie să reziliem contractele pe cale amiabilă. Asta înseamnă că funcționează foarte greu acest mecanism birocratico-procedural de finanțare. Acesta a fost motivul pentru care am fost nevoiți să sistăm lucrările, pentru că ele nu puteau fi efectuate în continuare dacă nu aveam asigurare de bună execuție. Nu făcea nimeni în România astfel de asigurări și, într-un final, am descoperit un asigurator undeva prin Bulgaria. După ce l-am găsit, au început alte discuții, dacă acel asigurator este acreditat sau prezintă siguranță. Când l-am găsit a venit finanțatorul și ne-a zis să reziliem, că nu se mai poate face față contractelor respective. Noi nu am avut nicio contribuție la această situație, pentru că nu noi am inventat criza, pandemia. N-am inventat nimic! Doar ne-am străduit să încercăm să facem pași înainte în sensul denunțării acelor contracte ca să putem face altele noi pentru că, între timp, au apărut ordonanțele de actualizare. Loturile 1 și 2 sunt pe SEAP, iar termenul final de depunere a ofertelor este 20 august, iar la Lotul 3, unde executantul a falimentat, ne-am reglat cu expertizele și așteptăm ca CNSC să dea soluția contestației. Termenul de execuție al lucrărilor la Lotul 3 este 31 decembrie 2023. Ce se poate întâmpla până atunci? Nu mare lucru! Dar noi trebuie să facem tot posibilul ca să consumăm suma alocată de finanțator. Restul sumei va trebui să o punem noi. Cât va fi de mare, vom vedea, pentru că ofertele sunt diferite. Am constatat cu ocazia altor lucrări că de o sumă dispunem noi, și altă sumă e solicitată de constructor. Pe Loturile 1 și 2 sunt multe deteriorări ale drumului respectiv, deteriorări pe care nu le putem pune decât în seama noastră, pentru că drumul se află în administrarea noastră acum. Noii contructori vor trebui să remedieze toate lucrurile astea și să meargă mai departe cu soluții concrete. Este o situație incomodă, care nemulțumește o mare parte din populație. Un obiectiv care trebuia să aducă mai multă satisfacție l-am transformat într-un obiectiv care trenează, dar pe care îl vom realiza, pentru că nu avem încotro” a dat asigurări Dumitru Buzatu. În decembrie 2017, Consiliul Județean Vaslui, în parteneriat cu UAT-urile: Zorleni, Băcani, Alexandru Vlahuță, Poienești, Laza, Bălteni, Ștefan cel Mare, Zăpodeni, Dănești, Codăești și Miclești, a demarat, prin semnarea cu Agenția de Dezvoltare Nord Est, a contractului de finanțare, proiectul “Regiunea Nord-Est – Axa Rutieră Strategică 4: Vaslui – Reabilitare și modernizare Drum Strategic Județean Bârlad – Laza – Codăești (DJ 245, DJ 245M, DJ 247, DJ 246 )”. Proiectul este finanțat din fonduri europene, în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa Prioritara 6. Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, Prioritatea de  Investiții 6.1. Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale, cu o valoare totală de 222.001.842,03 lei. Inițial, contribuția proprie a județului Vaslui a fost stabilită la 8,9 milioane lei, ea fiind majorată la începutul acestei săptămâni la 69,7 milioane lei. Pentru o mai mare rapiditate în executarea lucrărilor, proiectul a fost împărțit în trei loturi: Lotul 1 – situat între DE 581/DN 24 (loc. Simila) și DN 2F (loc. Poienești); Lotul 2 – situat între DN 15 D (loc. Bălteni) și DN 2F (loc. Laza); Lotul 3 – situat între DN 24 (loc. Codăești) și DN 15 D (loc. Zăpodeni).

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

2 COMENTARII

  1. 🤣auzi la el nu sunt probleme 🤣Dragi reporteri de la vremea Noua va rog să mergeți de la Bălteni Gara până la Bârlad sa vedeți asfalt rupt(șanțuri care acoperă porțile oamenilor) 2km rămași ne asfaltați în pădurea din poienesti deal podul de la poienesti sa vedeți cum arată ….oho….și încă cate probleme facă cei de la DNA nu ar dormi cei ce se ocupa de acest drum ar cam trebuie sa fie la pușcărie de la Buzatu ….caragață….Agafitei ….până la ultimul inginer de la farmazon

  2. Ar trebui să faceți toți cei implicați în acest proiect puțina pușcărie…la ce lucrari sunt executate pe aceste tronsoane mă mir că nu sa sesizat DNA-ul

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.