Trei dintre cele mai puţin circulate drumuri naţionale din Romania sînt în Vrancea u în fruntea topului este DN 2M Focşani – Odobeşti – Andreiaşu, unde într-o zi trec doar 4 maşini pe kilometru pe un tronson u „Pe DN 2R Jitia – Vintileasca circulă doar localnicii, drumul se opreşte în pădure”, spune directorul Secţiei de Drumuri Naţionale, aruncînd săgeţi către Oprişan, care s-a „lepădat” de aceste drumuri în 2004
Într-un top al celor mai puţin circulate drumuri naţionale din Romania, o şosea din Vrancea se află pe primul loc, fiind tranzitată în 24 de ore de doar 4 maşini pe kilometru. Este vorba despre DN 2M Focşani-Odobeşti – Andreiaşu, care ocupă prima poziţie într-un top 10 al tronsoanelor de drumuri naţionale cu cel mai redus trafic, unde media zilnică de vehicule pe kilometru nu depăşeşte 20 de unităţi. Topul a fost realizat de Ziarul Financiar, pe baza recensămîntului general al circulaţiei rutiere din 2010, transmis de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Drumurile naţionale cu cel mai redus trafic se află preponderent în regiunea Moldova, trei dintre acestea fiind în Vrancea. Recordul absolut este deţinut de un tronson de 17 kilometri din drumul naţional 2M Focşani-Odobeşti-Andreiaşu, care este tranzitat zilnic de doar 65 de maşini, echivalentul a mai puţin de 4 vehicule pe kilometru la fiecare 24 de ore. Din top fac parte şi şosele care au fost trecute în anul 2004 la categoria „drumuri naţionale”, printre care şi DN 2R Jitia – Vintileasca – Bahnele, unde pe un tronson de 11 kilometri circulă în medie 18 vehicule pe kilometru în 24 de ore. Este vorba şi despre DN 2L Mărăşeşti – Lepşa – Cîmpuri, unde pe 29 de kilometri circulă 18 maşini/kilometru într-o zi. „Fiind drumuri declasificate, din drumuri judeţene în drumuri naţionale, nu sînt drumuri de tranzit şi nu merită să fie catalogate drept drumuri naţionale. Pe 2M între km 0 şi 11, pînă la Odobeşti, este o circulaţie mai mare, sînt navetiştii. De la km 11, la Mera, trec numai căruţe şi puţine maşini. Pe 2R Jitia – Vintileasca circulă doar localnicii, este un drum care se opreşte în pădure”, spune Lucica Chiper, directorul Secţiei de Drumuri Naţionale (SDN) Vrancea.
„Puţin circulate, rămîn în coada listei pentru reparaţii”
Un drum naţional leagă, prin definiţie, capitala de o reşedinţă de judeţ, municipiile reşedinţă de judeţ între ele sau obiective de interes naţional. Întrebarea este ce leagă, de pildă, drumul 2R Jitia- Vintileasca – Bahnele, care se opreşte în pădure? În acest context, responsabilii se întreabă cum vor prioritiza investiţiile şi dacă merită astfel de şosele să facă parte din categoria DN-urilor. Directorul SDN Vrancea consideră că nu şi tocmai din cauza tranzitului redus, aceste şosele se află în coada listei de drumuri naţionale prioritare din ţară, aşa încît sînt puţine şanse să fie reabilitate. „Drumurile au trecut la noi în anul 2004, printr-o Hotărîre de Guvern din luna noiembrie. Noi am refuzat să primim aceste drumuri, Consiliul Judeţean ne-a dat în judecată, a cîştigat şi noi am fost obligaţi să preluăm aceste drumuri. Abuziv au fost catalogate şi transformate în drumuri naţionale, pentru că nu îndeplinesc condiţiile. Bani de reparaţii şi modernizări se dau pentru dumurile prioritare. Conform criteriilor de trafic rămîn în coada listei”, a spus Lucica Chiper, care a completat că la întîlnirea din noiembrie 2011 de la Focşani cu ministrul Transporturilor Anca Boagiu s-au făcut promisiuni pentru repararea acestor drumuri. Un alt drum naţional preluat de CNADR este 2N Mărtineşti – Bogza – Caiata, pe care se circulă, de asemenea, greu, din cauza gropilor. Directorul SDN este de părere că aceste drumuri ar fi putut fi reabilitate în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care a început în judeţ cu bani de la Ministerul Transporturilor, dacă ar fi rămas judeţene.
15.000 maşini pe kilometru către aeroport
La polul opus, cel mai circulat tronson din ţară face parte din DN 1, între Centura Bucureşti şi Aeroportul Otopeni, pe o lungime de 3,6 km, acesta fiind tranzitat zilnic de peste 54.000 de vehicule, adică o medie de 15.000 de maşini pe kilometru. Recensămîntul general al circulaţiei, realizat în 2010, a costat 156.000 de euro, costul fiind suportat în întregime de CNADNR. Compania de drumuri a luat în considerare la realizarea recensămîntului 11 grupe de vehicule, de la biciclete şi motociclete sau vehicule cu tracţiune animală pînă la autocamioane şi autobuze. În judeţul Vrancea există 516 km drumuri naţionale şi 1.274 km drumuri judeţene.