spot_img
spot_img
4.7 C
Vaslui
29-nov.-2024
spot_img
spot_img

Drumul strategic Bârlad – Laza – Codăești o ia din loc, cu alt termen de execuție și alt cost, mult mai mare

- Advertisement -
DISPUTE… Legislativul județean a actualizat devizul general al drumului strategic Bârlad – Laza – Codăești, dar proiectul a iscat discuții aprinse între consilierii din opoziție și președintele CJ Vaslui.

ACTUALIZARE… Consilierii județeni vasluieni s-au întrunit marți, într-o ședință extraordinară pentru a vota trei proiecte de hotărâre, dintre care două au vizat drumul strategic Bârlad – Laza – Codăești. După aproape trei ani de pauză pe șantier, legislativul județean a actualizat devizul general al obiectivului de investiții și noile cheltuieli legate de proiect, astfel încât lucrările să poată fi reluate cât mai repede. Așa cum era de așteptat, cele două proiecte de hotărâre au iscat discuții aprinse între consilierii din opoziție și președintele Consiliului Județean Vaslui. Liberalul Gheorghe Veziteu a atras atenția că în 2016, când a fost adoptat primul proiect de hotărâre cu privire la reabilitarea și modernizarea drumul strategic Bârlad – Laza – Codăești, contribuția județului Vaslui a fost stabilită la 8.3 milioane de lei, din care 3,9 milioane lei reprezentau cheltuieli neeligibile, pe când în proiectul de hotărâre actualizat ieri, contribuția județului a crescut la 48,5 milioane lei, din care 43,6 milioane lei reprezintă cheltuieli neeligibile. O sumă imensă, pe care Consiliul Județean Vaslui va trebui să o rupă, cel mai probabil, de la alte investiții. Nu doar costurile au crescut, ci și durata de realizare a proiectului, de la 34 la 56 de luni. „Având în vedere data de începere a acordurilor contractuale (09.01.2019) și data estimată pentru finalizarea lucrărilor de execuție și restului de executat se propune și modificarea duratei de realizare a investiției din 34 de luni în 56 de luni”, se arată în referatul de aprobare al proiectului de hotărâre.

La fel ca primarul municipiului Vaslui, care cheltuie bani pe tot felul de proiecte faraonice, cum ar fi extinderea rețelei de troleibuz pe Delea și în Zona Industrială, și Dumitru Buzatu are un proiect de suflet pe care ține morțiș să îl ducă la bun sfârșit, indiferent de durata de implementare și de costuri. Acest proiect se numește drumul strategic Bârlad – Laza – Codăești, care a început să fie pus în practică în urmă cu șapte ani, când Consiliul Județean Vaslui adopta Hotărârea 265/2016 privind adoptarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții “Regiunea Nord – Est Axa rutieră strategică 4: Vaslui reabilitare și modernizare drum strategic județean Bârlad – Laza – Codăești (DJ 245, DJ 245M, DJ 247, DJ 246)” și a cheltuielilor legate de proiect, cu modificările și completările ulterioare. Un drum strategic în lungime de 82,6 de kilometri, care ar trebui să deservească 39.277 de persoane și care, pentru a putea fi modernizat și reabilitat cât mai repede, a fost împărțit în trei loturi. În 2016, durata de realizare a proiectului a fost stabilită la 34 de luni, însă atât au durat doar lucrările de proiectare, astfel că munca efectivă pe șantier pentru loturile I și II a început în luna martie 2020, iar la lotul III, în luna mai 2020. Șantierele nu au stat prea mult timp deschise și asta pentru că în acel an România s-a confruntat cu primul lock-down provocat de COVID-19. Pandemia a lăsat economia globală și implicit pe cea națională într-un dezastru, iar firmele de construcții au fost printre cele mai afectate din cauza creșterii prețurilor materialelor. Aceste scumpiri au determinat constructorii drumului strategic Bârlad – Laza – Codăești să solicite rezilierea contractelor cu Consiliul Județean Vaslui.

“Amânări din motive obiective”

Ieri, consilierii județeni vasluieni s-au întrunit în ședință extraordinară pentru a actualiza atât devizul general al obiectivului de investiții, cât noile cheltuieli legate de proiect, astfel încât lucrările să fie reluate în cel mai scurt timp. Noul termen de finalizare a lucrărilor, de 56 de luni, l-a făcut pe liberalul Gheorghe Veziteu să ceară explicații aparatului de specialitate al Consiliului Județean.

Gheorghe Veziteu

“Am văzut că se propune o durată de realizare de 56 de luni, față de prevederile inițiale care erau de 34 de luni, conform hotărârii 265/2016 pe care am adoptat-o la momentul respectiv. Din păcate, azi ne aflăm tot în dezbateri pentru a încerca să găsim soluții pentru a finaliza acest drum. Îmi amintesc că atunci când am adoptat hotărârea privind proiectul realizării drumului strategic am optat pentru scenariul numărul 1 privind reabilitarea și modernizarea cu structură rutieră suplă, pentru că, spunea la acea vreme proiectantul, această structură rutieră suplă are o durată de realizare mult mai scurtă față de soluția cu balast stabilizat, care necesită o perioadă mai mare de execuție și condiții speciale de punere în operă. Din păcate, vedem acum că nici acel scenariu propus la acea vreme de proiectant nu a fost atât de favorabil nouă. În plus, dacă socotim cele 34 de luni din perioada decembrie 2017-ianuarie 2018, când au început lucrările, ar fi trebuit să avem două treimi din acest drum deja executat, până la apariția COVID-ului! Inițial au fost stabiliți trei ani de execuție, din care doi nu au fost cu pandemie și cred eu că se puteau face mai multe la acest drum! Din punctul meu de vedere, trebuia să fim mai atenți cu constructorii”, a atras atenția consilierul Gheorghe Veziteu. Remarca acestuia nu a fost deloc pe placul președințelui Consiliului Județean, care a dat vina pe criza economică, deși în perioada 2017-2019 România nu se confrunta cu asemenea probleme. “Vă întrerup acum pentru că am ascultat aceste lucruri de mii de ori! Vă întreb, a inventat criza economică guvernul Ciucă? A inventat guvernul Ciucă sau Consiliul Județean Vaslui creșterea necontrolată a prețurilor la materialele de construcții? Au fost niște motive obiective care au determinat această situație și cerem prelungirea până la finalizarea execuției. Sunteți cumva autorul unor idei de depășire a crizei economice în plan național, european și mondial, că atunci voi face tot ce pot să vă promovez și eu! Ați mai spus lucrurile acestea de 100 de ori, inducând în eroare lumea! Ne-am confruntat cu o situație care nu a depins de noi, de aceea a și survenit rezilierea amiabilă pentru că altminteri trebuia să aplicăm penalități și alte chestiuni! Nu aveți decât aceste motive obiective, asta dacă nu cumva ați găsit soluția crizei, și asta retroactiv! Dacă ați găsit soluția, spuneți-o lui Ciucă, nu mie, mai ales că tocmai a demisionat. Dumneavoastră aveți obiceiul de a inventa prostii dintr-astea care, prezumtiv, ar fi electorale, însă nu sunt electorale”, i-a reproșat Dumitru Buzatu colegului său de ședință.

“Am atras atenția, în nenumărate rânduri, că investițiile nu sunt realizate”

Dumitru Buzatu

Președintele Consiliului Județean Vaslui i-a sfătuit pe liberali să urmărească proiectele de reabilitare și modernizare a tuturor drumurilor strategice din țară, pentru a vedea că niciunul nu a fost finalizat până în prezent, din motivele enumerate de el. De partea cealaltă, liberalul Liviu Iacob a cerut executivului să facă controale mai dese și mai serioase pe șantierele din județ. “Noi, de nenumărate ori, am sesizat faptul că execuția bugetară la șase luni de zile, mai ales pe investiții, nu este realizată! Și de fiecare dată ați venit cu tot felul de argumente, ba că a fost vremea nefavorabilă…Acum veniți cu argumentul ăsta, al crizei economice. Nu numai această criză ne-a adus în situația ca noi să prelungim contractele de execuție a lucrărilor la drumul strategic. Dacă la lotul III, societatea care s-a ocupat de lucrări a intrat în faliment, poate că nu a fost verificată suficient de bine la evaluarea dosarelor. Poate beneficiarul nu a supravegheat suficient de bine realizarea acestor lucrări!”

“Proiectul acesta nu a fost manageriat corespunzător”

Nu doar liberalii au criticat, ieri, modul defectuos de implementare a acestui proiect, ci și consilierii USR. În timp ce Mitică Afteni a afirmat, cu subiect și predicat, că acest proiect nu a fost manageriat corespunzător, colega acestuia de partid, Mihaela Bîicu, i-a propus președintelui Consiliului Județean Vaslui să organizeze o conferință de presă împreună cu constructorii pentru a explica vasluienilor de ce lucrările la drumul strategic au tot fost tărăgănate. Propunerea însă nu a fost prea bine primită de Dumitru Buzatu. “Am răspuns în nenumărate rânduri și mediatic și la scrisori și la sesizările legate de fenomen. De exemplu, după nu știu câți ani de mandat ai domnului Iliescu, tot mai erau vreo 3% care nu știau cine e Iliescu. Așa și cu situația aceasta, a drumului strategic, s-ar putea ca unii să nu știe niciodată și noi nu putem să ne consumăm chiar tot timpul cu această chestiune”, a precizat Consiliului Județean. Potrivit acestuia, în prezent, drumul strategic Bârlad – Laza – Codăești este realizat în proporție de 70% pe loturile I și II, și 50% pe lotul III. “Sunt lucrări care au fost facturate, dar a factura nu înseamnă neapărat că ai încheiat și trebui să le și plătești. Trebuie să verificăm aceste lucrări. Avem neplătite multe lucrări, în jur de 11 milioane de lei. Acum încercăm să ne descurcăm în hățișurile astea privind actualizarea prețurilor și vom plăti toate lucrările dacă în urma verificărilor reiese că ele au fost făcute. Constructorul de la lotul III a executat cam 50% din lucrare, la loturile I și II s-a executat 70% din lucrare. Cu constructorul de la lotul III am lichidat socotelile, nu mai avem niciun fel de obligație unul față de altul. Vom lămuri problemele și în ceea ce privește loturile I și II, urmând să-i plătim constructorului atât cât i se cuvine. Dacă vom constata că nu i se cuvine suma solicitată, îl vom aștepta cu documente justificative privind efectuarea lucrărilor.”

Cheltuieli neeligibile de 11 ori mai mari față de proiectul inițial

Prin proiectele de hotărâre adoptate ieri de consilierii județeni s-a modificat nu doar perioada de realizare a drumului strategic, care a fost exstinsă la 56 de luni, ci și costul, care a crescut semnificativ, după cum a subliniat liberalul Gheorghe Veziteu. “Valoarea totală a proiectului, în noua formulă, este de 289.445.348 lei. Contribuția proprie a județului este, după actualizare, de 48.564.695 lei, din care 43.648.763 lei reprezintă cheltuieli neeligibile. Comparând cu ce prevedea hotărârea anterioară pe care noi o modificăm astăzi, constatăm că, inițial, aportul județului la acest proiect a fost de 8.338.599 lei, din care 3.991.758 lei cheltuieli neeligibile. Este un salt uriaș între ce s-a aprobat atunci și varianta propusă azi, pentru a fi votată. Aș vrea să știu cum vom putea face finanțarea, având în vedere că în trecut noi am apelat la credit. Faptul că în acești ani nu s-a lucrat la drumul strategic ne-a permis să direcționăm părți din creditul aprobat de Ministerul de Finanțe către alte obiective care se derulau. Ce vom face de acum înainte”? Răspunsul dat de Dumitru Buzatu a fost că lucrările la drumul strategic vor continua indiferent de costuri. “Cresc atât cheltuielile neeligibile, cât și cele eligibile. Vorbim de o creștere proporțională, pentru că pe fiecare segment au crescut cheltuielile. Noi nu am adăugat nimic la proiectele respective, vorbim de consecința crizei economice, care a dus la creșterea necontrolată a prețurilor la materialele de construcții. De aceea și noi trebuie să regândim această cofinanțare, însă în termenii unei obligativități pentru că nu putem acum să nu mai facem drumurile pentru că au crescut cheltuielile eligibile. Vom finaliza aceste lucrări, oricât vor costa pentru că nu noi am făcut treburile acestea, ci evoluția prețurilor de pe piața mondială. Noi am formulat doar obiectivul, să facem drumul strategic pe axa rutieră 4 și ne vom ține de el pentru că în momentul acesta ne apropiem de rezultatul achiziției pentru lotul III al drumului strategic, urmând ca majoritatea lucrărilor de pe acest lot să fie executate până la sfârșitul acestui an. În plus, ne aflăm și în momentul în care, după adoptarea acestor hotărâri, vom trece la achiziția pentru loturile I și II. Gradul de realizare acolo fiind de 70%, efortul constructorului va fi puțin diminuat față de cel al constructorului loturilor I și II”.

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

5 COMENTARII

  1. Ba baeti…. dați bă ….. cu zaru……ca nu va ajută cartea….. bă jmenelor…… ca trageți România înapoi ….. bă…. parsivitilor….. Elita forjei proletare …… sunteți bă baeti….. golanii…. jmenuri …. șușanele….. psdistomasokisti….. ce sunteți….

  2. Gargară ieftină… desfaceți firul în 4 și vedeți ce firma executa lucrări pe loturile 1 și 2 ale acestui drum strategic…e firmele de casă ale PSD (Transmir, Soragmin,Nomis, etc).. iar explicația e simplă:la anul vor fi alegeri și e nevoie de bani pentru asa zișii ,,băieți deștepți „de la județ..

  3. Pe vremea C A P urilor agricultorii PRASEAU tarlalele cu culturi doar in capete , mijlocul raminind plin cu buruieni !!! ACUM DRUMUL JUDETEAN CE TRECE PRIN LOCALITATEA GARA ROSIESTI SI AJUNGE IN ROSIESTI SAT A FOST ASFALTAT LA FEL . UN PIC DE LA INTERSECTIA CU E 581 , MAI EXACT DE LA PODUL DOAMNEI PINA CE SE URCA RIPA GARII SI UN PIC LA INTRARE IN ROSIESTI SAT MAI EXACT IN ZONA LOTURI DE VIE . Dar ??? Exista un dar !!!! A fost marcat ( mijloc ) pe portiunea nemodernizata foarte ARTISTIC !!! TOTUL DE CATRE MAREA FIRMA DE DRUMURI CU SEDIUL LA GARA BANCA NUMITA TRANSMIR !

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.