DESPRE TEATRU… Întrunirea din luna septembrie a Clubului de prozã, teatru si traduceri literare „Mircea Eliade” a avut ca temã de dezbatere „Teatrul parabolã la Marin Sorescu”. Activitatea s-a desfãsurat la Centrul „Mihai Eminescu” si s-a bucurat de un public fidel si sustinãtor al culturii locale, iar atmosfera a fost prietenoasã si deschisã tuturor celor care au dorit sã intervinã.
La Centrul „Mihai Eminescu” din Bârlad s-a defãsurat întrunirea lunarã a Clubului de prozã, teatru si traduceri literare „Mircea Eliade”. Tema de discutii propusã de coordonatoarea clubului, scriitoarea Roxana Galan, a fost „Teatrul parabolã la Marin Sorescu”. Invitat sã exprime un punct de vedere privind întelegerea si interpretarea personajelor din piesele de teatru scrise de Marin Sorescu, actorul Simon Salcã junior a explicat într-un mod elevat, complexitatea întelegerii personajelor create de Marin Sorescu, deloc întâmplãtor sã oglindeascã pozitionarea individului în raport cu sine, cu societatea si vremurile trãite. Actorul bârlãdean, un spirit la fel de liber, de deschis, a sustinut în alocutiunea sa, cu pricepere si talent, forta metaforicã a textelor dramatice discutate. La fel, interventiile Elenei Popoiu, au sugerat cã e datoria noastrã sã-l regãsim si sã-l onorãm pe poetul si dramaturgul, sau prozatorul si exegetul Marin Sorescu. „Sorescu este un scriitor profund, vizionar, capabil sã încalce orice reguli privind clasicismul sau orice alt curent, tendintã în literaturã. El combinã aspectele vietii cotidiene, aparent conventionale cu revolta spiritului ce pune mereu problema existentei în contemporaneitate. Poetul-dramaturg foloseste comicul de limbaj ca un adevãrat maestru, lovind în orice „lucru încetãtenit”, clãtinând orice convingere omeneascã. Autorul în discutie e un spirit rafinat, subtil, care prin tot ce aduce în fata spectatorului, ne apropie de divinitate, ca în „Iona”, mitul biblic al eroului ce se cautã pe sine, în sine; în „Paracliserul” unde arderea spiritualã duce spre sacrificiul suprem sau în „Matca”, în care, constructia ingenios elaboratã ne transportã spre o alã „arcã a lui Noe”, în care speranta ni se relevã prin pruncul salvat de mama ce devine coloana pe care se sprijinã noua viatã.” – a mentionat scriitoarea Roxana Galan în expunerea sa.
Clubul de prozã, teatru si traduceri, de la Centrul Eminescu Bârlad este initiat si sustinut de Geta Modiga, un inveterat sustinãtor al culturii locale, si propune dialoguri literare incitante, în fiecare lunã.
Observația Marinei despre titlul articolului este pertinenta. Evident: ” Dialoguri CU și despre dramaturgul Marin Sorescu….” este inexact, fiindcă scriitorul în discuție este plecat la cele veșnice de ceva vreme dintre noi, iar dialogul cu el este imposibil, doar așa la nivelul fanteziei literare….
Felicitări, organizatorilor!
Felicitări, participanților!
Lăudabila acțiunea de a-l readuce în atenția publicului pe Marin Sorescu, un mare scriitor român, ce a bătut cu piciorul și plaiurile moldave, absolvent al Facultății de Filologie din cadrul Universității Al.I.Cuza Iași, promoția 1960.
Totuși ,la o acțiune așa „elevată”, vorba cuiva, o ținută adecvată ar da mai bine– cel puțin în pozele pentru privitorii publici( nu in trening și în tricou că și cum am veni de la tomberonul dintre blocuri unde am aruncat gunoiul menajer, mai ales că e vorba de o urmașă a Evei, care prin definiția genului sta cel puțin un sfert de oră în fața oglinzii)
„Dialoguri CU și despre….” ?? În sfârșit, Marin Sorescu s-a mai născut o dată, doar ca să vină la Bârlad? La cât de „elevat” se exprimă autorul articolului, nu cred să știe despre cine vorbește. Păcat de eforturile organizatorilor, dacă evenimentul e redat prin ochii inculților, absolvenți „de școala vieții”!