CAMPANIE…Directia Generalã Anticoruptie anuntã lansarea, la nivel national, a campaniei de prevenire a coruptiei intitulatã „E timpul sã nu mai dãm si noi ceva”. Campania are drept scop cresterea gradului de constientizare asupra fenomenului coruptiei si doreste sã descurajeze practicile de dare si luare de mitã prin sublinierea consecintelor legale si sociale grave ale acestor fapte. Sloganul campaniei a fost conceput pentru a contracara o mentalitate frecvent întâlnitã în România, aceea cã succesul sau rezolvarea unor situatii se obtine prin mijloace nelegale.
În centrul campaniei se aflã o serie de initiative de comunicare care explicã într-un limbaj simplu, accesibil si direct riscurile la care se expun cei care aleg sã ofere sau sã accepte mitã. Campania vine si datoritã faptului cã 75% dintre români considerã coruptia o problemã larg rãspânditã în tarã. Totusi, datele aratã cã multi cetãteni aleg sã nu raporteze cazuri de coruptie din diverse motive, cum ar fi dificultatea de a dovedi faptele, teama cã persoanele implicate nu vor fi pedepsite sau lipsa protectiei pentru denuntãtori. Un studiu criminologic realizat de Ministerul Justitiei împreunã cu DGA indicã faptul cã valorile morale si educatia sunt principalii factori care pot preveni implicarea în fapte de coruptie. Aproape 68% dintre respondenti considerã cã educatia joacã un rol esential în descurajarea acestor practici. În acest context, campania îsi propune sã contribuie la schimbarea perceptiei publice si sã întãreascã ideea cã un comportament integru este nu doar posibil, ci si necesar.
Activitãtile principale si mesajul campaniei lansate de DGA
IMPORTANT…Prin mesajul „Pune stop coruptiei si contrabandei înainte sã devinã parte din viata ta”, campania atrage atentia asupra pericolului direct la care se expun cei implicati în acte de coruptie, pedeapsa cu închisoarea fiind una dintre consecintele legale imediate. Totodatã, subliniazã impactul negativ la nivel social: coruptia afecteazã familia, locul de muncã si comunitatea, iar efectele sale se resimt pe termen lung. Sloganul campaniei, „e timpul sã nu mai dãm si nou ceva”, a rezultat în etapa de dezvoltare a campaniei, initiatorii identificând o serie de sintagme des utilizate, la scarã largã socialã, în cazurile de dare si luare de mitã. Campania îsi propune astfel sã descurajeze fenomenul si sã explice, într-un limbaj accesibil si direct, usor identificabil de cãtre public, efectele grave ale coruptiei si pericolul principal la care se expun toti cei aflati în situatia de a oferi si de a accepta mita, respectiv pedeapsa cu închisoarea. De asemenea, campania promoveazã numãrul de telefon 0800.806.806, pus la dispozitie de DGA pentru raportarea anonimã si confidentialã a faptelor de coruptie. Acest numãr este vizibil în toate materialele de comunicare, fie ele postere, bannere, clipuri video sau alte instrumente distribuite la nivel national prin retele media, social media si institutii publice. Si nu în ultimul rând, campania îsi propune sã creascã numãrul de cetãteni si angajati institutionali care înteleg consecintele faptelor de coruptie si sã încurajeze adoptarea unui comportament integru. Printr-o informare constantã si clarã, aceasta urmãreste sã reducã incidenta cazurilor de mituire si sã încurajeze raportarea lor. În plus, printr-o strategie de comunicare amplã, care include mass-media, platforme digitale si distribuirea de materiale informative la nivel institutional, campania vizeazã schimbarea perceptiei generale asupra coruptiei si a rolului fiecãrui cetãtean în prevenirea acestui fenomen.