GREȘEALĂ IMPARDONABILĂ… Două subiecte de discuție care nu au mai fost abordate până acum: stereotipuri și prejudecăți de gen au fost incluse într-un proiect de lecție pentru ora de Dirigenție și publicate de către Inspectoratul Școlar Județean Vaslui, dintr-o eroare. Documentele au fost încărcate pe platforma RED, fără să fi trecut înainte prin Consiliul Consultativ al disciplinei “Consiliere și orientare”, cum ar fi trebuit. Între timp, greșeala a fost sesizată de inspectorat, iar documentul a fost înlăturat de pe platformă. Totuși, înainte de a fi șters, a fost salvat și preluat de către site-ul portalânvățământ.ro, care a publicat documentul. Subiectele dezbătute în acest proiect sunt privite ca fiind controversate de către unii părinți, însă sunt încurajate de Comunitatea Europeană. În cadrul acestor lecții, elevii ar putea descoperi ce înseamnă noțiuni precum egalitatea de gen și identitatea de gen. De asemenea, copiii ar putea fi ajutați să identifice unele convingeri, atitudini și comportamente ale părinților, care pot constitui bariere în dezvoltarea potențialului real al copiilor și identificarea unor modalități pentru depășirea acestora.
Proiectul încărcat din greșeală pe platforma RED a fost înlăturat la scurt timp și urmează să fie adus în discuție în cadrul ședinței lunare a Consiliului Consultativ la disciplina “Consiliere și orientare”. “Au fost încărcate niște documente pe platforma RED, ale unei colege de-ale noastre, iar atunci când au fost preluate documentele pentru disciplina Georgrafie, care au fost încărcate după ce au fost trecute prin Consiliul Consultativ al disciplinei, a fost încărcat și acest proiect la dirigenție, doar că el nu face parte din aceeași categorie. Acest proiect se află deocamdată în discuție la disciplina “Consiliere și orientare”. Nu trecuse încă de avizul Consiliului Consultativ. Ulterior am văzut și noi că nu trebuia să apară pe platforma RED, l-am înlăturat și urmează să vedem mai departe ce stabilim în cadrul Consiliului Consultativ. Acest consiliu se întrunește lunar și, cel mai probabil, va avea loc în august”, a declarat inspector prof. Monica Mustățea.
Ce activități se regăsesc în proiectul aflat în discuție
În cadrul acestui proiect de lecție se regăsesc activități prin care elevii pot identifica și analiza stereotipurile de gen, exerciții de “spargere a gheții”, prin care elevii pot spune care sunt motivele pentru care preferă să fie femei sau bărbați, exerciții prin care pot face distincția între sex și gen, precum și care sunt rolurile de gen impuse de societate. Mai jos puteți citi câteva fragmente din proiectul de lecție, care nu a fost încă aprobat:
“1.Dincolo de roz și bleu. Să discutăm despre stereotipuri și prejudecăți de gen!
“Numărul ideal de participanți: 15-20 participanți
Grad de dificultate: ușor
Scopul activității: Identificarea și analizarea stereotipurilor de gen.
Obiectivele specifice/concrete ale activității: definirea unor termeni și expresii precum stereotipuri de gen, roluri de gen, discriminare, egalitate de gen, prejudecăți de gen, identitatea de gen etc.; recunoașterea stereotipurilor de gen în atitudinile și comportamentele proprii, dar și ale celorlalți; identificarea unor convingeri, atitudini și comportamente ale părinților care pot constitui bariere în dezvoltarea potențialului real al copiilor și identificarea unor modalități pentru depășirea acestor bariere, conștientizarea faptului că genul este o construcție socială; identificarea de către cursanți a unor modalități de a schimba percepția asupra egalității de gen; identificarea efectelor stereotipurilor asupra societății și indivizilor; minimalizarea stereotipurilor față de celălalt gen și implicarea în promovarea conceptului egalității de gen; încurajarea gândirii critice și a reflecției în legatură cu stereotipurile de gen. Materiale utilizate pentru această activitate: coli de flip-chart, flip-chart sau tablă, videoproiector, markere, o minge.
Descrierea etapelor activității:
PARTEA I: DICȚIONAR DE GEN (65-85 minute)
Exercițiul 1: Exercițiu de spargere a gheții: “îmi place să fiu femeie/bărbat deoarece …” (5-10 minute)
Participanții vor fi așezați în cerc și stau în picioare. Pentru desfășurarea exercițiului, este necesară o minge. Participantul care prinde mingea trebuie să menționeze un argument pentru care îi place că este femeie sau bărbat, după care va arunca mingea următorului participant. În timpul exercițiului, unul dintre participanți va nota răspunsurile. Astfel, la sfârșitul exercițiului, participanții vor fi întrebați dacă argumentele menționate se pot aplica ambelor sexe, sau doar femeilor sau doar bărbaților. De asemenea, participanții pot fi solicitați să-și expună punctele de vedere referitoare la percepțiile diferite privind rolul bărbaților și al femeilor (diferențele biologice dintre sexe sau tradițiile culturale și sociale?)
Exercițiul 2. SEX sau GEN? (15-20 minute)
Facilitatorul prezintă definițiile pentru cei doi termeni: sex și gen.
Sexul – se referă la diferențele biologice universale dintre femei și bărbati. Sexul este determinat de constructia organelor sexuale, trăsăturile feței, figurii, timbrul vocii, etc. Aceste caracteristici nu depind de schimbările sociale, ele sunt de natură biologică, persoana se naște barbat sau femeie.
Termenul gen se referă la ideile asociate cu rolul de bărbat și cu cel de femeie, adică la ceea ce înseamnă să „fii bărbat sau femeie” (masculinitate sau feminitate). Genul implică roluri, responsabilități, constrângeri și privilegii construite social care pot fi atribuite sau impuse femeilor și bărbaților dintr-o anumită cultură. Participanții vor menționa dacă afirmațiile din tabel se referă la diferențe biologice sau de gen. Acest exercițiu are ca obiectiv înțelegerea de către participanți a diferenței dintre “sex” și “gen”.
Concluzii:
Care este diferența dintre gen și sex? Sexul (masculin/feminin) este biologic și nu poate fi schimbat. Genul (trăsături masculine/feminine, comportament masculin/feminin) este social, se învață, se poate schimba în timp, diferă de la societate la societate.
Ce înseamnă egalitatea de gen? Egalitatea de gen se referă la corectitudinea tratamentului în funcție de gen, un comportament echivalent în ceea ce privește drepturile, responsabilitățile și oportunitățile.
Exercitiul 3. Femei vs. Bărbați (Acționează ca o femeie/bărbat) (25-30 minute)
Participanții vor fi încurajați să-și exprime părerile despre cum acționează bărbații și femeile în următoarele contexte: sosirea acasă, comunicarea, vizionarea unui film romantic, călătoria de afaceri, dieta/cura de slăbire, întâlnirea cu iubitul/iubita, metodele de seducție, mersul la toaletă, geanta, cumpărăturile, partenerul ideal.
Participanții vor viziona filmul de animație referitor la diferențele dintre bărbați și femei realizat de Bozzetto. Filmul se găsește pe YouTube: http://www.youtube.com/watch?vâx7QMoudKDGg&featureâplayer_embedded
Discuții: Ce înțelegeți prin stereotipuri de gen? Dar prin prejudecăți de gen? De ce avem stereotipuri de gen? Care sunt consecințele stereotipurilor asupra vieții tale?
Concluzii:
Stereotipurile de gen reprezintă un set de convingeri și opinii referitoare la caracteristicile femeilor și ale bărbaților, la calitățile presupuse ale feminității și masculinității. Stereotipurile ne spun cum sunt femeile și bărbații și ne indică cum ar trebuie să fie și să acționeze.
Prejudecățile de gen reprezintă idei preconcepute care determină etichetări din perspectiva a ceea ce este stabilit ca fiind admis sau respins, întrucât o persoană este bărbat sau femeie.
Ce consecințe au stereotipurile de gen? Stereotipurile de gen duc la discriminare care poate avea consecințe negative pe termen lung, pot limita dezvoltarea personală și profesională a unei persoane (pentru că această persoană își construiește scenariul de viață în funcție de stereotipurile și rolurile de gen), pot determina o persoană să-i judece pe ceilalți din prisma stereotipurilor și prejudecăților de gen, neținând cont de particularitățile individuale ceea ce conduce la opinii greșite despre persoana respectivă”.