• restrictiile gabaritice impuse pe podul dintre Roznov si Zănesti aduc pagube de sute de mii de euro transportatorilor din judet • restrictiile au fost impuse acum 5 ani, dar Drumurile Nationale s-au apucat de reparatii abia anul trecut • camionagii ocolesc prin Roman, iar cei 40 de kilometri în plus costă timp si carburanti •
Cînd e vorba de luat, statul găseste tot felul de metode care mai de care mai haiducesti pentru a lua pînă si pielea de pe bietul popor. În schimb, cînd e vorba de dat, aceluiasi stat îi moare vitelul, vorba proverbului. Despre starea drumurilor noastre, fie ele judetene ori nationale, s-a tot vorbit si toată lumea stie că arată în marea lor majoritate mai rău ca după bombardament. Cu toate acestea, desi soselele noastre sînt doar un vis urît, statul nu uită să încaseze cu nerusinare taxe peste taxe, iar taxa de drum, impusă tuturor proprietarilor de vehicule, avea ca destinatie tocmai repararea si construirea de noi căi rutiere. Din păcate, indolenta statului, în spetă a celor de la Drumuri Nationale care nu dau în brînci cu hărnicia cînd e vorba de reparat ori construit, are de multe ori consecinte economice grave asupra transportatorilor, care zi de zi pierd bani prin restrictiile de circulatie impuse de podurile nereparate, dar si din cauza faptului că masinile lor ajung frecvent prin service-uri după ce au dat cu spor prin gropile patriei. În Neamt, există un pod care produce anual pagube importante camionagiilor pe care îi obligă la un ocol de 40 de kilometri, ceea ce înseamnă timp si bani pierduti. Concret, este vorba despre podul care desparte localitătile Roznov si Zănesti si care, din cauza faptului că necesita reparatii capitale, a fost închis pentru traficul greu de mai bine de 4-5 ani. Practic, a fost interzis accesul pentru camioanele cu o masă mai mare de 13 tone, iar acest lucru i-a obligat pe soferi să ajungă din Neamt la Bacău prin Roman, adică să facă în loc de 60 de kilometri, 100. Diferenta de 40 de kilometri stăbătută zi de zi, înseamnă costuri serioase, care adunate, mai ales pentru cei care fac transport de marfă zilnic, înseamnă foarte mult. „Faptul că ocolim prin Roman pentru a ajunge de la Piatra la Bacău sau invers este de acum o poveste veche. Nu am cuantificat niciodată pierderile pe care le suferim zi de zi, dar cert este că sînt mari, si nu vorbim doar de pierderile materiale, ci si de timp. Din păcate, drumurile de la noi sînt într-o stare jalnică si nimeni nu face nimic. Faptul că în Neamt ocolim 40 de kilometri este nimic fată de un drum din Brasov, care din cauză că nu a fost reparat la timp, ne obligă să ocolim prin Miercurea Ciuc, ceea ce înseamnă cam 4-5 ore pierdute si multi kilometri de ocolit. Dacă atunci cînd e vorba de reparat nimeni nu se grăbeste, cînd e vorba de luat taxe de drum, statul e primul“, a declarat Ion Pavăl, directorul de Logistică al Dedeman.
Drumuri Nationale sustin că soferii sînt multumiti
Întrebat despre cum decurg sau nu decurg lucrările la acest obiectiv supus de multă vreme reparatiilor, inginerul sef Emilian Darie, de la sectia Drumuri Nationale Piatra Neamt, s-a declarat optimist în privinta derulării proiectului. „Lucrările au demarat de anul trecut si se vor încheia pînă la finele lui 2011. Constructorul este o asociere între două firme – una română si una franceză. Se folosesc tehnologii speciale pentru repararea podului si pînă în acest moment nici un transportator din Neamt sau din alt judet nu s-a plîns că are de făcut un alt traseu, mai lung. Sînt restrictii de greutate pe pod, dar asta se întîmplă si în Bacău, de exemplu. Cel care trece cu gabarit depăsit o face pe pielea lui. În momentul de fată, 70% din lucrare este gata. Mare lucru nu se vede la suprafată, dar partea de dedesubt este terminată“, a declarat seful Sectiei Drumuri Nationale Piatra Neamt. Nici conducerea judetului nu este multumită de ritmul în care se derulează lucrările la podul respectiv. Subiectul a fost abordat în ultima sedintă a Consiliului Judetean, atunci cînd unul dintre consilieri a spus, în spirit de glumă, că treaba merge greu pentru că acolo este limita dintre oras si sat. Presedintele Vasile Pruteanu a precizat că va lua legătura cu directorul Pilă de la Drumuri Nationale, care si-a anuntat zilele acestea vizita în Neamt. Asa se face că seful CJ va pune o „pilă“ în speranta urgentării lucrării, după ce a recunoscut că a mai făcut asta si în alte rînduri, dar fără succes.
Rovigneta pentru un camion – 1.200 de euro
Fiecare masină din tara asta care circulă pe un drum national plăteste o taxă de drum. Pentru autovehiculele mai mari de 13 tone, această taxă anuală este de 49 de milioane de lei vechi, iar dacă un camion este prins fără rovignetă trebuie să plătească o despăgubire către Compania de Drumuri Nationale în valoare de 49 de milioane de lei si poate primi si o amendă care începe de la 250 de lei si pînă la 45.000 de lei. De asemenea, se retine certificatul de înmatriculare al masinii pînă se prezintă chitanta doveditoare a achitării rovignetei. În aceste conditii, nu există vehicul, în special camion ori TIR care să nu plătească aceste taxe. Cu toate astea, drumurile noastre arată la fel de prost ca si înainte de introducerea rovignetei.