O „reteta” eficienta ne ofera cei care au condus judetul Iasi in ultimii ani. Cele mai mari proiecte de infrastructura rutiera demarate vreodata in judet bat pasul pe loc, desi banii stau de ani buni la dispozitie. Cel mai revoltator caz: drumul Iasi – Scinteia – Vaslui, unde finantarea europeana de peste 10 milioane de euro e ca si pierduta. Aici banii stau la dispozitia CJ Iasi de circa 4 ani. Si lucrarile la soseaua de centura, coordonate de DRDP stau prost, fiind in intirziere. La drumul ce traverseaza tot vestul judetului, de la sud la nord, prin Mircesti, Pascani si Lespezi, se lucreaza pe sarite. La drumul Iasi – Botosani, lucrarile abia au inceput. Autoritatile iesene se joaca practic cu 360 milioane lei, cit reprezinta valoarea totala a proiectelor. Reporterii nostri au vizitat santierele si va relateaza de la fata locului.
Desi exista bani la dispozitie de ani buni, nici unul din marile proiecte de infrastructura rutiera din judet nu a fost finalizat. Soseaua de centura si cele trei mari proiecte de infrastructura ale Consiliului Judetean, adica drumurile care fac legatura cu judetele Vaslui, Botosani si Suceava – Neamt, sint inca departe de a fi finalizate. Cel mai bine din acest punct de vedere sta DJ 208 judetul Neamt – Pascani – judetul Suceava, din care au fost reabilitate circa doua treimi, unde insa lucrarile nu au fost inca reluate dupa terminarea iernii. La polul opus se afla DJ 248 Iasi – Scinteia – Vaslui, drum la care practic nu s-a lucrat aproape deloc. Reporterii „Ziarului de Iasi” au parcurs toate cele patru artere si au facut o analiza cu privire la starea acestora.
Soseaua de centura intra in prelungiri
Soseaua de centura, una din marile promisiuni ale politicienilor ieseni, este departe de a putea fi inagurata. Desi initial soseaua trebuia sa aiba 31 de kilometri, ulterior lungimea ei s-a redus la circa 14 kilometri. Chiar si asa, anul trecut, premierul Emil Boc promitea ca lucrarile la prima etapa a acestui obiectiv, incepute in 2008, se vor termina in aceasta luna. Realitatea de pe teren este insa alta. In urma cu citeva zile, muncitorii de la SC Vega ’93 SRL Galati, firma care a cistigat licitatia de executie, finalizasera un tronson de circa 8 kilometri, adica intre zona Metro si putin dupa intersectia din Valea Ursului, in prezent lucrind la un viaduct. Totodata, in zona Ciurea, a fost finalizata o constructie de sustinere formata din circa 60 de piloni grosi, in partea caselor dinspre zona spre CUG. „Pina la Pasti vor fi gata lucrarile la un tronson de sapte-opt kilometri. Se lucreaza la viaducte. S-a mers cu asfaltul pina la un viaduct de dupa Valea Ursului. Pina in sarbatori vom finaliza si zona de la Metro, e vorba de o portiune de circa 60 de metri. Toti cei 14 kilometri, adica de la Metro la Ciurea, vor fi gata anul acesta. Depinde cum merge treaba si cu exproprierile”, a declarat Danut Pila, seful DRDP Iasi. Acesta a adaugat ca toti cei 31 de kilometri ar trebui finalizati in aproximativ un an. „Licitatia pentru etapa a doua va fi organizata in luna iunie. Avem studiu de fezabilitate, urmeaza sa scoatem la licitatie lucrarile”, a mai spus Danut Pila. Fondurile alocate pentru prima etapa a soselei de centura sint de 136,2 milioane de lei, fara TVA, la care se adauga o suplimentare de 20% din cauza schimbarii traseului si a solutiei tehnice folosite.
Drumul spre Vaslui, in coma
Pe DJ 248 Iasi – Scinteia – Vaslui, care, daca ar fi reabilitat, ar putea fi o alternativa mai facila chiar si pentru a merge din Iasi la Vaslui, pe aici distanta fiind de 72 km (fata de 70 pe drumul national), nu s-a muncit aproape deloc. Singurele zone asfaltate sint cele din zona padurii de la Grajduri si o alta portiune de la Valea Satului. Constantin Simirad, seful CJ, a anuntat ca saptamina aceasta va rezilia contractul cu asocierea care a cistigat licitatia privind reabilitarea DJ 248 Iasi – Vaslui. Dupa ce firma JAOP – Sociedade de Empreitadas SA Portugalia, liderul asocierii, a anuntat ca renunta la lucrare, soarta proiectului a fost preluata de cea de-a doua companie membra a asocierii, SC Moldotrans Auto SA Iasi. Societatea ieseana nu a ajuns la o intelegere cu lusitanii pentru a putea prelua responsabilitatea lucrarii, printr-un act aditional la actul de asociere. „Au venit sarlatanii de la JAOP doar pentru comision. Le-am trimis adrese, faxuri, penalizari, dar nu au raspuns. Am primit inapoi toata corespondenta. Nu avem cu cine lua legatura. Am dat ordin de incepere a lucrarilor. Azi (ieri – n.r.) am trimis o echipa sa vada daca au inceput, dar nu a venit nimeni. Nici cei de la Moldotrans nu isi iau angajamentul, desi la inceput au avut aceasta intentie. Erau multe obligatii pe care nu si le-au asumat. Era vorba sa puna o garantie de un milion de euro, iar in cazul in care nu finalizeaza lucrarea la termen, sa plateasca penalitati de doua milioane de euro. Vom cere o prelungire a finantarii proiectului. Avem inima strinsa din cauza ca intram din nou in caruselul licitatiilor, dar contam pe bunul-simt al firmelor”, a declarat Constantin Simirad. Acesta a adaugat ca proiectul ar fi trebuit finalizat in luna octombrie, termenul solicitat de CJ fiind de inca 18 luni. Contactat telefonic, Iulian Panaite, patronul Moldotrans Auto, sustine ca stie care va fi soarta proiectului si ca firma sa nu se va mai inscrie la noua licitatie. „Nu au venit portughezii. Contractul va fi reziliat. Noi am facut lucrari de circa 2,5 milioane de lei. Acesti bani nu i-am recuperat. Vom da in judecata JAOP pentru a recupera banii”, a afirmat patronul societatii iesene. La mijlocul anului trecut, asocierea JAOP si Moldotrans Auto a cistigat licitatia, care a durat aproximativ doi ani, cu o oferta de 42,3 milioane de lei, fara TVA. Lucrarile, care implicau reabilitarea a aproximativ 37 de kilometri, trebuiau sa inceapa in luna august si finalizate in opt luni. Desi a fost amenintata de mai multe ori cu rezilierea contractului, asocierea nu a efectuat decit lucrari minore.
Pe drumul spre Botosani a inceput lucrul
O situatie mai fericita este in cazul DJ 282 Iasi – Vladeni – Plugari – Flaminzi, drumul urmind a oferi, pe linga accesul locuitorilor din zona, si iesenilor o varianta chiar mai scurta pentru a ajunge la Botosani (113 km, fata de 120 km, pe traseul Tg. Frumos – Hirlau). Dupa ani de zile de stagnare din cauza birocratiei autoritatilor, firma care a cistigat licitatia de executie, SC Euroconstruct Group SRL Iasi, a inceput in forta lucrarile. In prezent, au fost frezati citiva kilometri, incepind cu zona de la intersectia de dupa podul peste Jijia, care corespunde comunei Tiganasi, si a trecut deja de scoala din satul omonim. „Lucram la frezarea imbracamintii si la executia de casete pentru a extinde zona carosabila. Am inceput bine. Din calculele noastre, credeam ca vom imai tirziu, dar am reusit sa incepem deja si sa avansam. Mai avem niste lucrari la DN 24 si DN 28 in municipiul Iasi. Cred ca le vom termina in luna iunie, dupa care vom aduce muncitorii la acest drum. Vom ataca mai multe zone. Vom lucra la poduri si in localitati, la borduri. Nu ar trebui sa avem probleme. Sigur vom termina la timp proiectul”, a declarat Florin Bulea, directorul tehnic al Euroconstruct. Pe 1 martie, conducerea CJ a dat ordinul de incepere a lucrarilor, o saptamina mai tirziu fiind predat si amplasamentul. Euroconstruct a cistigat licitatia de modernizare a DJ 282C, DJ 282, DJ 282B Iasi – Botosani cu o oferta financiara de 46,7 milioane de lei, fara TVA. Proiectul prevede reabilitarea a infrastructurii rutiere pe o lungime de peste 38 de kilometri. Conform contractului, semnat pe 3 ianuarie, firma trebuie sa finalizeze lucrarea in 18 luni.
Pe drumul Mircesti – Lespezi nu au reaparut utilajele
Teoretic, in grafic se afla si DJ 208 judetul Neamt – Iasi (Mircesti – Lespezi) – judetul Suceava. In acest caz, aproximativ doua treimi din drum sint reabilitate. PA & CO International SRL Oituz, firma care se ocupa de lucrarile de reabilitare, a finalizat lucrarile intre Mircesti si intrarea in Stolniceni – Prajescu. De acolo pina la limita municipiului Pascani, asfalt nou mai apare doar pe o portiune de circa jumatate de kilometru, dar numai pe sensul spre Pascani. La jumatate de kilometru de la iesirea din Pascani apare un nou strat de asfalt turnat recent, dar numai pe o distanta de un kilometru si numai pe un singur sens. La iesirea din Valea Seaca si in localitatea Contesti PA & CO a construit doua poduri mari. „Lucrarile merg bine. Nu stiu sa fie probleme. Nu cred ca au reluat inca lucrarile”, a afirmat Constantin Simirad, seful CJ. PA & CO a cistigat licitatia de executie cu o oferta de 40,2 milioane de lei, fara TVA. Lucrarile au inceput in urma cu aproximativ un an, firma mai avind la dispozitie tot un an. Lungimea totala a tronsonului de drum care va fi reabilitat este de 41,5 kilometri.
Reprezentantii CJ au anuntat ca vor sa reabiliteze si o portiune de 1,5 kilometri din zona Mircesti, portiunea fiind premergatoare punctului de incepere a proiectului finantat din fonduri europene. „In momentul depunerii spre finantare a proiectului era o problema in legatura cu delimitarea dintre judetele Iasi si Neamt. Pentru a nu crea probleme proiectului, s-a decis sa fie scosi din proiect circa 3,5 kilometri, din care 1,5 kilometri pe raza comunei Mircesti, iar restul in judetul vecin. Vom lua legatura cu reprezentantii CJ Neamt pentru a putea finaliza si aceasta portiune”, a declarat seful CJ Iasi. Ramine insa de vazut daca si aceste termene date recent vor fi respectate. Daca totul va decurge ca si pina acum, avem motive sa fim pesimisti.