spot_img
spot_img
2.2 C
Vaslui
23-nov.-2024
spot_img
spot_img

CUM ÎI FURÃ AQUAVAS PE VASLUIENI!

- Advertisement -

Se anuntã un mare scandal pe apa consumatã

CU ACTE …Dupã scandalul ENEL Muntenia, urmeazã cel de la Aquavas. Acelasi furt, alti hoti…

SCÂNTEIA …Vasluienii au învãtat gratie celor de la Aquavas ce este indicele de corectie din facturile de apã. Practic, acesta umflã facturile cu pânã 50% si face ca la Vaslui apa sã fie cea mai scumpã din Moldova. Acest „comision” pe care-l practicã operatorul judetean de apã este considerat ilegal de cãtre una din agentiile guvernamentale din Vaslui. Iar culmea, în codul CAEN al Aquavas nici nu existã vreun obiect de activitate care sã-i permitã sã încaseze aceastã „taxã”. La un consum normal, la un apartament cu douã camere, indicele de corectie aduce un spor, în jur de 50 de lei lunar. Finantele ar trebui sã confiste acesti bani, încasati ilegali.

Cu câtiva ani în urmã, Guvernul a cerut Consiliului Concurentei sã verifice si sã stabilizeze nivelul preturilor pentru apã si canalizare la nivelul fiecãrei localitãti. Spre exemplu, în judetul Vaslui s-a constatat cã Husul, care nu avea investitii si avea cheltuieli mari pentru transportul apei, avea un pret, în timp ce Negrestiul, cu aceleasi probleme, încãrca facturile oamenilor cu preturi record. Dar, ceea ce este demn de mentionat a fost, ceea ce se stia deja!, cã furnizarea apei potabile era un monopol al operatorilor de apã-canal, iar serviciile de furnizare erau servicii publice de interes local, în subordinea primãriilor si Consiliilor Locale. Institutia care reglementa si reglementeazã aceastã activitate este Autoritatea Nationalã de Reglementare a Serviciilor Comunitare, pe scurt ANRSC. Or, consiliile locale au un rol important în furnizarea serviciilor de apã-canal pentru populatie, prin faptul cã trebuie sã preia în regulamentele proprii, pe care le aprobã în sedintele de Consiliu Local, modelele de contracte de furnizare, inclusiv regulamentul serviciului, prin care se stabileste structura pretului. „Or, sub umbrela faptului cã trebuie respectate de toate comunitãtile locale, s-au produs si multe ilegalitãti, în special în judetul Vaslui. La Vaslui, de exemplu, operatorul Aquavas are gestiune delegatã din partea consiliilor locale, iar din 2010 a devenit un monopol regional, dupã ce s-a constituit Asociatia de Dezvoltare Intercomunitarã Vaslui (ADIV). Or, acest Aquavas practicã cele mai mari tarife din Moldova, la acest moment, si nimeni nu pare sã se sesizeze de la Guvern sau alte institutii”, explicã unul dintre specialistii care au analizat cu atentie tot ce se petrece în sistem, în judetul Vaslui.

Un monopol cu multe încãlcãri ale legii

În 2007, cu un an înainte de înfiintarea Aquavas, ANRSC a emis un ordin, care stabilea tarifele la serviciile de apã si canalizare. În 2008, pentru a accesa proiecte europene, se înfiinteazã Aquavas, o societate unde Consiliul Judetean are peste 50% dintre actiuni, iar restul consiliilor locale au si ele cote parte în aceastã nouã structurã. Apar si primele semne de întrebare: de ce la Iasi, de exemplu, administrarea preturilor se face de cãtre Consiliul Judetean, în timp ce în judetul Vaslui fiecare Consiliu Local are propriul regulament si merge sã-si avizeze preturile la ANRSC? Si, dincolo de toate aceste considerente, Aquavas a anuntat cã va face un pret unic pe judet, pânã la 31 decembrie a.c.. Iatã ce spun specialistii: „Nu este corect acest pret unic, pentru cã de zece ani se tot fac eforturi pentru ca fiecare localitate sã aibã pretul local avizat. Aquavas, la rândul sãu, motiveazã cã nu poate accesa, dacã nu fac asta, fondurile europene. ANRSC, din câte stiu, a dat acest aviz cãtre Aquavas, sã treacã la pretul unic, dar Legea 51/2006 spune cã Guvernul are interesul de a restrânge aria geograficã a monopolului. La Vaslui, însã, construim un monopol la serviciile de apã-canal, cu multe încãlcãri ale legii”.

Ce cautã Aquavas în apartamentele oamenilor, impunând niste indici aberanti?

Sunt multe semne de întrebare legate de functionarea Aquavas, spus sursele citate. Operatorul judetean de apã-canal nu respectã, în primul rând prevederile ANRSC, care reglementeazã monopolurile, si face un abuz de monopol, prin practicarea unor preturi excesiv de mari si aplicarea unor conditii discriminatorii pentru consumatori, fie cã este vorba de populatie, agenti economici, institutii. „În judetul Vaslui, conform regulamentului ANRSC, preluat de consiliile locale si de ADIV, nu existã nici acum încheiate contracte în conditiile legale. Contractele actuale, încheiate cu consumatorii, sunt preluate de la consiliile locale. În 2008, când s-a înfiintat, Aquavas nu a avut initiativã sã modifice contractele, conform legii. La blocuri, de exemplu, trebuiau încheiate contracte între Aquavas si asociatiile de locatari sau proprietari, asa spune legea, ori nu s-a fãcut nici acum acest pas”, explicã una din sursele noastre. Conform regulamentului ANRSC, furnizarea serviciului, în cazul blocurilor, presupune recuperarea cheltuielilor prin preturi si tarife, functie de limita proprietãtii publice, care este bransamentul, nu de la cel bransat. Si, uite-asa, ajungem la discutia despre indicii de corectie practicati în judetul Vaslui, pentru cã, de la bransament si pânã în apartamente, vorbim de proprietate privatã comunã a celor care detin apartamentele. Interesant este si cã modul de repartizare a cheltuielilor pe apartamente este bine definit si reglementat de prevederile legale. Pentru a realiza activitãti de administrare în apartamente, definite în lege drept „condominii”, o persoanã juridicã de genul Aquavas trebuie sã îndeplineascã anumite conditii legale si cumulative. Cel mai important criteriu care nu se respectã la Vaslui este cã Aquavas nu are în domeniul de activitate principal administrarea clãdirilor pe bazã de tarife de contract. Mai simplu, operatorul judetean de apã-canal este în afara legii prin aceea cã realizeazã servicii de repartizare a costurilor în condominii private, ceea ce nu au în obiectul de activitate. Sursele noastre spun cã Aquavas Vaslui are mai multe obiecte de activitate, însã nu detine codul CAEN 6832, „administrarea imobilelor pe bazã de comision”, ceea ce înseamnã cã aplicarea indicilor de corectie, pentru a recupera pierderile de apã din apartamente este ilegal!

La Iasi, conditii clare prin care se recupereazã pierderile în apartamente

„Ilegalitatea care se petrece în judetul Vaslui este unicã în România. Facturarea celor de la Aquavas trebuie sã se opreascã la bransament, asa se face în toate judetele din zona Moldovei, dacã e sã ne referim la aceastã zonã! Singurul judet din România în care se aplicã indici de corectie este judetul Vaslui. Or, regulamentul UE, despre care tot vorbesc cei de la Aquavas, explicã destul de clar cã recuperarea cheltuielilor pentru serviciile publice, în cazul de fatã furnizarea apei, se face prin preturi si tarife, nu prin indici. Cum este posibil sã pui un pret pe metrul cub la o cantitate stabilitã folosind un indice de corectie? Cum?”, se întreabã un specialist în domeniu. Or, în ultimii ani, numai în municipiul Bârlad au fost zeci, poate sute de sesizãri privind indicele aberant folosit de Aquavas, de 1,5. Asta însemna cã bârlãdenii plãteau încã jumãtate din costul facturii, doar pentru cã asa doreau sefii de la Aquavas. În Bârlad, conform unor surse, operatorul de apã are încheiate doar douã contracte cu asociatii de locatari si proprietari. Acolo, se pare cã ar fi intervenit Consiliul Local la asociatii, însã fãrã succes, pentru cã presedintii de asociatii de locatari sau proprietari nici nu vor sã audã de aceste contracte. Si-atunci se pune întrebarea: cum se pot repartiza cheltuielile cu apa care se pierde, fãrã aplicarea indicilor de corectie care, asa cum am demonstrat, sunt ilegali? La Iasi, conform unor informatii, nu se folosesc indici de corectie si Consiliul Judetean a stabilit o limitã maximã a consumului care se poate aplica într-un condominiu, pentru a recupera pierderile, consum în metri cubi. „Este clar cã folosirea indicelui de corectie este mai comodã, dar este ilegalã, numai la Vaslui se poate asa ceva. Aquavas nu are competenta legalã de a face repartizarea cheltuielilor la consumurile de apã în condominii, o stiu sefii de acolo, dar nimeni nu spune nimic. ANRSC nu are nicio reglementare care sã prevadã sau sã autorizeze folosirea de indici de corectie pentru repartizarea cheltuielilor.

Doar la Bârlad a început o regularizare a consumurilor, spun unele surse

„Protectia Consumatorilor a recomandat ca, odatã la 6 luni, sã se facã o regularizare a consumurilor la blocurile de locuinte, lucru care a început sã se facã doar la Bârlad. Vasluienii trebuie sã stie cum actioneazã cei de la Aquavas si cum sunt pãcãliti pe fatã. Se iau consumurile individuale, care se înmultesc cu indicele de corectie, rezultând cantitatea de apã consumatã individual. În multe cazuri, se descoperã pierderi, deci indicele este supraunitar, în 95% din cazurile din judetul Vaslui. Aquavas a analizat cifrele si a propus consiliilor locale indicii de corectie. Spre exemplu, la Vaslui, în 2013, s-a propus un indice maxim de 2, dar s-a aprobat doar 1,5. La Bârlad, în 2008, când s-a înfiintat Aquavas, s-a propus un indice de 2, deci oamenii plãteau facturi duble, ceea ce a condus la o revoltã în oras, considerându-se cã sunt multe pierderi. De exemplu, dacã un cetãtean avea consum de 10 mc, era obligat sã plãteascã 20 mc. Dupã aproape un an, s-a decis sã se treacã la un indice de 1,5. „Cei de la Aquavas Bârlad sustin cã sunt pierderi mari, diferente între apa brutã, care intrã în sistem si apa canalizatã la emisar, de 45-50%. Cele mai mari pierderi sunt în procesul tehnologic, pe sistemele de distributie si transport, în timp ce în apartamente pierderile sunt nesemnificative. Asta o stiu foarte bine sefii de la Aquavas, care pun oamenii sã plãteascã acele pierderi tehnologice masive. Populatia, sã fie clar, suportã pierderile din sistem. Interesati-vã si veti vedea cã în toate documentatiile pentru avizul de pret care se trimit la ANRSC de la Vaslui apare ca element de cheltuieli „pierderi”, în costuri! Sunt o serie de întrebãri la care ar trebui sã rãspundã si consiile locale, cele care aprobã acesti indici de corectie: care este cota de pierderi aprobatã în fiecare an si cum se justificã aceastã cotã? Dacã spui la ANRSC cã ai pierderi de 15% si tu de fapt ai 20,30 sau 50%, de ce nu deduci 15% la corectii, asa cum spune legea?”, mai spun sursele citate.

„Sã prezinte punctul de vedere al Comisiei Europene!”

„Metodologia aprobatã pentru facturarea cu indicele de corectie aprobat de Consiliile locale si ADIV este nelegalã si neeconomicã, pentru cã nu respectã reglementãrile ANRSC, de reglementare a monopolului. Cred cã dacã s-ar face o sesizare la Comisia Europeanã privind modul în care se recupereazã pierderile, cu acesti indici de corectie aberanti, ar iesi mare scandal. Dacã au curajul, domnii de la Aquavas sã prezinte public avizul de la ANRSC pentru indicele de corectie, dar si punctul de vedere al Comisiei Europene” – surse neoficiale din Guvern.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.