Umiliţi, vrancenii cu probleme de sănătate continuă să stea de cu noaptea în cap la cozi în faţa spitalului pentru a prinde rand la cabinetele din policlinică. Cele mai aglomerate cabinete răman cele în specialităţile de diabet şi cardiologie, unde bonurile se epuizează instant. Bonurile disponibile prin telefon sunt rezervate pană la sfarşitul anului, aşa că cei care au nevoie de medic trebuie să îndure umilinţa unui sistem indiferent la suferinţa umană. Ziarul de Vrancea cere conducerii spitalului să transparentizeze modul în care se eliberează bonurile de ordine la policlinică
Vrancenii stau la coadă chiar şi de la miezul nopţii, ca să prindă un loc la consultaţii gratuite în policlinica Spitalului Judeţean de Urgenţă ”Sfantul Pantelimon”. Este supliciul îndurat de bolnavii care vor să fie consultaţi în mod gratuit. Cabinetul de diabetologie este unul dintre cele mai aglomerate, aceasta şi pentru că aici lucrează un singur medic. Aşa se face că pe luna decembrie s-au finalizat toate bonurile ce puteau fi programate prin telefonul pus la dispoziţia bolnavilor. Au mai rămas doar bonurile care se dau la ghişeu pentru care bolnavii stau noaptea la coadă. Acesta este respectul pe care îl primesc cei care finanţează sistemul.
Cu toate că au cotizat o viaţă întreagă la Sănătate pentru a beneficia de gratuitate la bătraneţe, vrancenii simt din plin sărăcia, birocraţia şi indiferenţa din sistemul public de sănătate. Aşa se face că într-un sistem subfinanţat şi ineficient, chinul celor ce trebuie să se lupte cu boala începe încă de la uşa policlinicii. Pentru că numărul bonurilor pentru consultaţii gratuite este limitat, asiguraţii care au nevoie de consultaţii, reţete sau scrisori medicale trebuie să aibă multă răbdare pentru a suporta umilinţa la care sunt supuşi chiar de statul care trebuie să le apere drepturile. “Nu mi se pare normal ce se întamplă, dar ce să facem? Suntem prea mici pentru un război aşa mare. Nu avem la cine striga. Dacă s-ar putea să se remedieze situaţia ar fi în favoarea omului de rand”, a spus Maxim Holban, de 62 ani, din Adjud, nevoit să stea la coadă pentru preţiosul bon de ordine. Bolnavii care ajung încă de la primele ore întocmesc şi liste cu primii veniţi. “Sunt din Focşani dar am venit de la ora 04.00 pentru un bon la oftalmologie. Nu am reuşit să prind bon şi la diabet pentru că s-a făcut listă. Nu mi se pare normal ceea ce se întamplă, ca un bolnav să se obosească o noapte întreagă pentru un bon”, s-a plans şi Mia Negru, de 53 ani. O altă pacientă, Tuţa Serafin, de 43 ani, spune că a venit cu noaptea în cap de la Chiojdeni. “Am cotizat ani în şir la sănătate şi acum trebuie să stau la rand pentru un bon”, spune supărată femeia.
Un singur medic pentru un judeţ
În acest an, peste 60.000 de persoane care au avut nevoie de un consult medical la policlinică. Cele mai aglomerate cabinete răman cele în specialităţile de diabet şi cardiologie, unde există cate un singur medic. Dr. Gheorghe Cocioabă, de la Centrul pentru Diabet, vede şi cate 60 de pacienţi pe zi. „Dacă nu ar exista ordine ar fi cozi interminabile. Ar fi vrut spitalul să prelungească programul, dar sunt medic şi în secţie şi nu există timp. Am experienţă şi îmi împart timpul astfel încat să mulţumim pe toată lumea. Am obţinut aprobare de la CAS să pot acorda 40 de reţete pe zi cu insulină”, a precizat dr. Cocioabă. De altfel, în această specialitate s-au terminat deja cele 10 bonuri/zilnice puse la dispoziţia bolnavilor prin telefon. Mai răman cele 16 bonuri/zi ce pot fi obţinute de la ghişeu. Bonurile sunt alocate în funcţie de timpul mediu necesar unei consultaţii, 15 minute. De exemplu, la cabinetele de endocrinologie, ORL, ginecologie, interne se dau cate 20 de bonuri/zi, la cardiologie se dau 15 bonuri/zi (7 programate prin telefon şi 8 la liber). Se mai dau însă şi 5 bonuri celor ce au fost operaţi şi gravidelor. Sunt şi specialităţi unde bonurile nu se epuizează zi de zi.
Număr de telefon pentru programări
Persoanele care doresc să fie consultate în ambulatoriu îşi pot rezerva un bon de ordine şi prin numărul de telefon 0237/626.610. “Pacienţii se pot programa pentru consultaţii şi telefonic. Cele mai aglomerate cabinete sunt în specialităţile diabet, unde programările telefonice s-au terminat pană la sfarşitul anului, şi cardiologie”, a precizat Alina Pelin, purtătorul de cuvant al Spitalului. Asiguraţii din sistemul public de sănătate pledează însă pentru afişarea bonurilor pe site-ul spitalului. ”Inerţia e asa de mare încat unii şefi cred că pot face tot ce vor. Orice lejeritate se amplifică jos, unde salariatul respectiv îşi permite să dea 3 bonuri în loc de 8, să înceapă numărătoarea de la 5 etc. Pledez pentru afişarea electronică a bonurilor disponibile cu o zi înainte şi pe internet. Împreună trebuie să schimbăm ceva!”, ne-a scris la redacţie profesorul Vasile Lefter, cel care descrie în numărul de astăzi al ziarului nostru, la rublica „Punctul de vedere”, calvarul care se petrece înainte de zorii zilei la policlinica Spitalului Mare.
Ce medici lucrează la cabinetele din policlinică
– medicină internă: dr. Gabriela Anişoara Copaci, dr. Cristina Gabriela Palade, dr. Maria Aurelia Pogoneanu, dr. Adina Popa, dr. Mugurel Romeo Sonea;
– cardiologie: dr. Tiberiu Giurgea;
– chirurgie generală: dr. Gabriel Remus Toea;
– ortopedie – traumatologie: dr. Cornel Ghiragosian;
– obstetrică-ginecologie: dr. Maria Caştu, dr. Nadia Maghiaru;
– neurologie: dr. Lucica Găman, dr. Luminiţa Moisă;
– oftalmologie: dr. Monica Andronache, Ionela Matache;
– ORL: dr. Rodica Antohi;
– psihiatrie: dr. Mirela Ene, dr. Claudiu Marcel Şarpe;
– recuperare şi balneologie: dr. Oana Drăguţ, dr. Maricela Laura Taban;
– endocrinologie: dr. Ionuţ Repede;
– pediatrie: dr. Mirela Drăgan, dr. Mariana Gruia;
– alergologie: dr. Constantin Dumitru;
– ORL copii: dr. Bogdan Marinescu;
– neuropsihiatrie infantilă: dr. Ana Fianu
– dermatovenerologie: dr. Andrei Belmega;
– gastroenterologie : dr. Maria Beatrice Ioaniţescu;
– planificare familială: dr. Cătălin Groza, dr. Felicia Moise;
– oncologie medicală: dr. Mihaela Stefaru.
Lacătul policlinicii a fost deschis de Ziarul de Vrancea în 2008
Poate să facă un jurnalist ce nu face un ministru? Ei, bine, uneori da! În timp ce politicienii îşi făceau campanie electorală cu promisiuni pe care nu le-au respectat, Ziarul de Vrancea – cel mai citit şi credibil cotidian din judet- a făcut campanie pentru oameni şi ei au avut de castigat. În urma unei serii de reportaje care a debutat pe 16 octombrie 2008 cu articolul „Policlinica ruşinii”, reporterii cotidianului nostru au reuşit să determine Direcţia de Sănătate Publică şi Spitalul Judetean de Urgenta „Sf. Pantelimon” Focşani să deschidă uşa policlinicii şi să amenajeze o sală de aşteptare decentă pentru zecile de bolnavi care asteaptau noapte de noapte pe scări şi pe trotuar, în ploaie şi vant, bonurile de ordine fără de care nu au acces în cabinetele din ambulatoriul integrat al unităţii medicale. În tot acest timp, problema acestor oameni a fost prezentă zi de zi în paginile jurnalului nostru.
Empatizand cu suferinzii, cei mai multi dintre ei batrini şi grav bolnavi, ne-am petrecut nopţi în şir în faţa uşii închise îndurand alături de ei acest calvar al aşteptării şi indiferenţei faţă de suferinţa umană. La finalul a două săptămani de campanie umanitară uşa indiferenţei s-a deschis! “La capătul multor nopţi albe, bolnavii trataţi de medicii din policlinică şi-au abandonat condiţia de paznici ai uşii şi se transformă în pacienţi demni de jurămantul lui Hipocrate. Că doar nimeni nu credea că lacătul era pus pentru hoţi, ci pentru oameni cinstiţi, care au dreptul de a nu muri stand în picioare”, a relatat atunci Silvia Vrînceanu, reporterul care a coordonat campania.
Reuşita ziarului a fost un exemplu că a prin implicare, prin excelenta mobilizare a opiniei publice ceva se poate schimba în bine, chiar şi în instituţii care opun o mare rezistenţă. Ziarul nostru cere şi acum conducerii Spitalului Judeţean să transparentizeze modul în care se eliberează bonurile de ordine de la policlinică.