SE POATE…Solicitat sã rãspundã unor întrebãri legate de procedurile prin care urmeazã sã se facã achizitii de echipamente medicale pentru spitalul judetean prin proiectul ” Reabilitarea modernizarea si echiparea Spitalului Judetean de Urgentã Vaslui”, Vasile Mihalachi nu a oferit niciun fel de informatie. Presedintele Consiliului Judetean a refuzat orice dialog cu redactia publicatiei noastre de supãrare cã ziarul Vremea Nouã, într-un articol de la începutul lunii martie, îl acuza de incompetentã. Se pare cã materialul nostru a stimulat conducerea judetului, a ambitionat-o si a convins-o sã-si demostreze competenta.
În urma publicãrii articolului „Consiliul Judetean Vaslui, mânã largã cu banii de la UE?” în numãrul din 9 martie a ziarului Vremea Nouã, presedintele Consiliului Judetean a cerut un drept la replicã, desi înaintea publicãrii articolului, i-a fost solicitatã o declaratie. „Nu vã rãspund la nicio întrebare, nu este vorba de o chestiune personalã, nu voi mai zice nimic, niciodatã celor de la Vremea Nouã. Am fost acuzat de incompetentã, altceva nu vã mai pot zice”, cam asa a sunat rãspunsul lui Vasile Mihalache la solicitarea de lãmurire a chestiunilor legate de achizitiile pe care le va face Consiliul Judetean pentru Spitalul Judetean de Urgentã.
Dreptul la replicã
” În anul 2011, Consiliul Judetean Vaslui a organizat o procedurã de achizitie de echipamente medicale pentru dotarea Spitalului Judetean de Urgentã. În urma finalizãrii acesteia, în luna decembrie au fost semnate contracte pentru trei loturi de echipamente din cele 12 scoase la licitatie, în vederea dotãrii sectiei de chirurgie-ortopedie pediatricã, laboratorului de anatomie patologicã si compartimentului de fizioterapie. Acestea au început deja sã soseascã la sediul spitalului, receptia urmând a se finaliza în luna mai. Pentru restul de 9 loturi nu au fost semnate contracte, întrucât au fost prezentate oferte care nu satisfãceau cerintele din caietele de sarcini. În consecintã, Consiliul Judetean Vaslui a reluat procedura de echizitie a echipamentelor medicale, prin publicarea anuntului de participare în sistemul electronic al achizitiilor publice (www.e-licitatie.ro) în data de 7 mai 2012. Procedura organizatã pentru atribuirea contractelor este, ca si prima datã de altfel, licitatie deschisã internationalã, cu faza finalã de licitatie electronicã. În legãturã cu valorile pe care le mentionati în articol pentru unele din echipamentele medicale, precizãm cã acestea sunt valori estimate de proiectantul general al investitiei, pe baza testãrii preturilor de piatã la data elaborãrii proiectului, adicã luna aprilie 2010. Fatã de preturile actuale, existã posibilitatea ca la unele aparate, preturile actuale sã fie mai mici, sau altele, mai mari decât valorile estimate de proiectant, asa cum de altfel a mentionat si sursa dumneavoastrã <<anonimã>>. Însã, preturile finale de achizitie vor fi stabilite în urma licitatiei electronice si ele vor fi rezultatul exclusiv al liberei concurente de pe piatã fãrã niciun <<ciubuc>>. De regulã, la estimarea valorii unei achizitii se ia o marjã de sigurantã, pentru a elimina riscul anulãrii unei licitatii din cauza subestimãrii preturilor. Trebuie precizat si cã ofertantii vor avea inclusiv posibilitatea transferului unor sume de la un echipament care a avut o valoare estimatã prea mare la altul care a avut o valoare estimatã prea micã, cu conditia sã se încadreze în valoarea lotului respectiv. Pe de altã parte, existã o mare varietate de echipamente medicale cu aceeasi denumire, dar care au caracteristici tehnice si funcționale foarte diferite si, în consecintã, preturi foarte diferite. De exemplu, poti gãsi un scaun ORL cu 2.000 lei, dar si cu peste 15.000 (vezi site-ul http://www.medfarmshop.ro). Acelasi lucru este valabil pentru toate aparatele. Pe lângã furnizarea echipamentelor, firmele care vor câstiga licitatia vor trebui sã asigure si transportul, asigurarea, instalarea acestora, instruirea personalului de exploatare, toate accesoriile si consumabilele solicitate, precum si service-ul în perioada de garantie solicitatã, de doi ani de la punerea în functie. Din acest motiv, este posibil ca, la unele aparate, preturile sã nu fie întocmai cu cele care apar pe Internet, care nu includ toate serviciile asociate. Prin consultarea cu medicii sefi de sectie de la spital, au fost solicitate echipamente performante, cu caracteristici tehnice si functionale superioare, care sã satisfacã cerintele unui spital judetean de urgențã. Au fost organizate mai multe serii de discutii cu conducerea spitalului si cu sefii sectiilor de specialitate, în cadrul cãrora au fost aduse toate modificãrile solicitate de acestia în cadrul regulilor stabilite de finantator( Ministerul Dezvoltãrii Regionale si Turismului), singurele lucruri care nu au putut fi schimbate fiind lista echipamentelor si numãrul acestora. Medicul specialist care a fãcut declaratiile citate de dumneavoastrã <<sub protectia anonimatului>> , desi nu întelegem de ce este nevoie sã-si pãstreze anonimatul, a avut posibilitatea de a se exprima, în cadrul celor trei runde de consultãri cu toti medicii sefi de sectie, în urma cãrora au fost elaborate specificatiile tehnice si au fost operate modificãrile solicitate de acestia, atât din punct de vedere al performantelor aparatelor, cât si a valorilor estimate. Din pãcate, din cauza, pe de o parte, regulilor impuse de finantator, iar pe de altã parte, bugetului în care trebuie sã ne încadrãm, nu au putut fi satisfãcute nici toate necesitãtile, nici toate orgoliile, nici toate rivalitãtile. Dacã echipa de angajati ai Consiliului Judetean Vasui implicatã în organizarea si desfãsurarea unei licitatii nu se bucurã de încredere în ochii cetãtenilor sau ai presei, dorim sã linistim pe toatã lumea, subliniind cã absolut toate licitatiile organizate în cadrul proiectelor finantate cu fonduri europene sunt atent verificate de numeroase institutii ale statului: Unitatea Centralã pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice, Directia de Control din Ministerul Dezvoltãrii Regionale si Turismului, Autoritatea de Audit a Comisiei Europene, Agentia pentru Dezvoltate Regionalã Nord-Est. În acest fel, orice <<aranjament>> sau <<ciubuc>> insinuat în articolul dumneavoastrã este exclus. Bugetul local al judetului este într-adevãr sãrac si, fãrã doar si poate, nu acoperã toate nevoile de investitii care sã conducã la cresterea calitãtii vietii cetãtenilor judetului. Tocmai de aceea ne-am concentrat pe atragerea de fonduri europene pentru proiecte importante, cum este cel de reabilitare, modernizare si echipare a Spitalului Judetean de Urgentã, care are o valoare totalã de peste 72 milioane de lei, din care 57 milioane de lei reprezintã finantare nerambursabilã. Pentru finantarea proiectelor europene printre care si cel mentionat Consiliul Judetean Vaslui a contractat o linie de credit, tocmai pentru a acoperi lipsa fondurilor de la bugetul local. În final, bugetul judetului va trebui sã suporte numai 2% din costul total al investitiei. Asa cã nu poate fi vorba de <<o mânã largã>> a Consiliului Judetean când e vorba de sãnãtate, în conditiile unui buget sãrac, ci de un efort considerabil si sustinut pentru a gãsi surse de finantare care sã contribuie la asigurarea unor conditii decente în spitale a unor servicii de sãnãtate de calitate net superioarã celor actuale. Suntem constienti cã lucrãrile si dotarea propuse prin proiectul de reabilitare, modernizare si echipare a Spitalului Judetean de Urgentã nu satisfac toate necesitãtile si cerintele, dar suntem convinsi cã, dupã finalizare, spitalul din Vaslui va putea oferi servicii dintre cele mai performante din regiune, în conditiile în care vom avea si personal medical care sã contribuie la atingerea acestui obiectiv. Pentru informarea dumneavoastrã si a opiniei publice din judet, mai precizãm cã se preconizeazã ca licitatia pentru echipamentele medicale sã se finalizeze în lunile iunie-iulie, astfel ca toate echipamentele sã fie livrate si instalate pânã la sfârsitul anului, cu exceptia celor de radiologie, unde va trebui mai întâi finalizatã reabilitarea sectiei de radiologie, care necesitã lucrãri speciale. În legãtura cu licitatia pentru furnizarea mobilierului medical, specificatiile au fost de asemenea formulate cu consultatea medicilor si a conducerii spitalului , care au ales modelele de paturi dorite, în limita bugetului aprobat al proiectului. Documentatia de achizitie a fost finalizatã si transmisã Autoritãtii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, pentru verificare, licitatia urmând sã fie lansatã în sistemul electronic imediat dupã obtinerea aprobãrii acestei institutii. Se estimeazã sã se încheie contractul pânã la finalul lunii iunie. În acest an vor fi livrate paturile pentru sectiile de terapie intensivã si pentru saloanele din corpurile A si B care vor fi reabilitate pânã la finalul anului. Restul mobilierului va fi livrat esalonat, pe mãsura finalizãrii lucrãrilor de modernizare a saloanelor. Concluzionând , dorim sã subliniem cã insinuările din articolul incriminant, privind risipirea sau desfãsurarea unor <<curate>> afaceri cu banii destinati proiectului <<Reabilitarea. Modernizarea si Echiparea Spitalului Judetean Vaslui>> sunt vãdit rãuvoitoare, menite sã dezinformeze opinia publicã si nu au nicio legãturã cu realitatea” , a declarat pentru un drept la replicã Vasile Mihalache, presedintele CJ Vaslui.