spot_img
19.5 C
Vaslui
01-nov.-2024
spot_img

Consilierii scolari, scutiti de activitãtile de predare. Ministrul Educatiei: „îsi vor pãstra statutul de cadru didactic”

- Advertisement -

VIZIUNE… Ministrul Educatiei pregãteste mai multe schimbãri pentru consilierii scolari. Sorin Cîmpeanu a anuntat zilele trecute, în cadrul unei dezbateri, cã acestia vor avea un rol esential în formarea elevilor. „Absolut toti consilierii scolari, fãrã exceptie, îsi vor pãstra statutul de cadru didactic prevãzut si în actuala Lege a Educatiei nationale, beneficiind de toate avantajele care decurg din acest statut, inclusiv cresteri salariale, însã fãrã a mai exista obligatia activitãtii de predare”, a spus ministrul Educatiei. De asemenea, potrivit acestuia, consilierii scolari vor beneficia de pregãtire de asisten psihopedagogicã si de orientare scolarã, în cazul în care nu detin deja aceste competente, pe cheltuiala scolilor la care sunt angajati.

În cadrul aceleiasi dezbateri, desfãsurate la Colegiul National „Mihai Viteazul” Bucuresti, au fost clarificate o serie de aspecte esentiale ce privesc transformãrile generate de aplicarea mãsurilor de reformã din proiectul legii. Iatã câteva dintre acestea: „Consilierul scolar trebuie sã fie în fiecare scoalã pentru cartografierea nivelului de dezvoltare a copilului la începutul scolarizãrii obligatorii. Se eficientizeazã parcurgerea cu succes a scolaritãtii în spriritul egalitãtii de sanse. Consilierul scolar, în scoalã, lângã elev, va creste starea de bine a acestuia, fiind un sprijin real în alegerea celei mai bune strategii de învãtare, astfel încât elevul sã-si poatã atinge potentialul sãu maxim. Consilierul scolar trebuie sã devinã profesor consilier scolar si pilon în formarea elevului! Centrul National de Educatie Incluzivã si Directiile Judetene de Învãtãmânt Preuniversitar vor dezvolta programe de consiliere si de orientare profesionalã si vor sprijini consilierii scolari pentru a deveni parteneri recunoscuti în decizia elevilor privind parcursul academic si profesional. Consilierul scolar se mentine ca functie didacticã, prevãzutã la art. 125 alin (1) lit. h) din proiect (cum este prevãzut si în actuala Lege nr.1/2011, cu modificãrile si completãrile ulterioare) si devine profesor consilier scolar în cadrul compartimentelor de asistentã psihopedagogicã din unitãtile de învãtãmânt de masã. Norma didacticã a consilierului scolar este corespunzãtoare unui post de consilier scolar în compartimentele de asistentã psihopedagogicã si se stabileste prin raportare la un numãr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi si prescolari sau de maximum 300 de prescolari si nu prevede obligatia de a desfãsura activitate de predare. Activitãtile specifice normei didactice sunt stabilite de un regulament aprobat prin ordin al ministrului educatiei”, a explicat ministrul Educatiei.

Consilierii scolari sunt mentinuti în functie pentru o perioadã de cinci ani de la intrarea în vigoare a noii legi

Din punct de vedere al statutului profesional, consilierii scolari sunt cadre didactice si vor fi preluati ca titulari în unitãtile de învãtãmânt în care acestia, în prezent, au punctul de lucru, pentru cã sunt în primul rând specialisti ai scolii si trebuie sã fie parte a culturii organizationale a acesteia. Vor putea sã-si foloseascã direct experienta si pregãtirea profesionalã pentru a optimiza serviciile compartimentului de asistentã psihopedagogicã în fiecare unitate de învãtãmânt. Prin alocarea de servicii de asistentã educationalã în fiecare scoalã (ceea ce proiectul îsi propune sã se realizeze, gradual), se creeazã premisa respectãrii principiului „echitãtii” pentru un numãr cât mai mare de copii consiliati, sprijiniti si orientati spre integrarea cu succes în societate. Din punct de vedere metodologic vor fi îndrumati de inspectorul de specialitate din cadrul structurii de specialitate a Directiilor Judetene pentru Învãtãmânt Preuniversitar, sub coordonarea Centrului National pentru Educatie Incluzivã. Din punct de vedere administrativ, în calitate de cadre didactice titulare, încadrate în unitatea de învãtãmânt preuniversitar, consilierii scolari vor fi subordonati directorului, în mod similiar cu ceilalti colegi, cadre didactice titulare. Din punct de vedere salarial, vor beneficia de aceleasi drepturi prevãzute în proiectul legii pentru celelalte cadre didactice, la care se adaugã drepturile salariale specifice de care beneficiazã în prezent. Potrivit proiectului legii pus în dezbatere – art. 106 (2), „în conformitate cu principiul importantei sociale a muncii, salarizarea cadrului didactic stagiar din sectorul educatiei se realizeazã în raport cu complexitatea, responsabilitatea si nivelul studiilor, într-un cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat”. Consilierii scolari care în prezent ocupã un post în sistemul national de învãtãmânt si care au specializãri în profilul/domeniul psihopedagogie specialã sau psihologie sau specializãri în domeniul stiinte ale educatiei sunt mentinuti în functie pentru o perioadã de cinci ani de la intrarea în vigoare a noii legi, termen în care pot sã parcurgã programe de formare profesionalã pentru dobândirea competentelor de orientare scolarã”, se aratã într-un comunicat de presã al Ministerului Educatiei.

„Consilierul scolar, profesorul logoped, mediatorul scolar sunt piloni în asigurarea <scolii bune>

„Consilierul scolar, profesorul logoped si mediatorul scolar vor face posibilã educatia individualizatã!”, spune Sorin Cîmpeanu, adãugând cã „educatia va deveni individualizatã, cu accent pe integrare, monitorizare si progres, iar în centrul sãu vor sta elevul si nevoile sale, pe care sistemul de învãtãmânt, prin resursa de specialisti, are menirea de a le satisface. Proiectul legii consacrã la nivel de obligatie pentru cadrul didactic o mentalitate psihopedagogicã deschisã. Pedagogia incluziunii va fi fundamentatã pe trei piloni: educatie specialã; cerinte educationale speciale; educatia cerintelor speciale. Pedagogia incluziunii va fi operationalizatã de cãtre echipa multidisciplinarã a fiecãrei scoli, al cãrei coordonator va fi consilierul scolar, tocmai pentru a continua integrarea cu includerea, egalitatea de sanse cu echitatea, monitorizarea cu interventia-suport, progresul scolar cu adaptarea cu succes spre contextul/mediul social. Compartimentele de asistentã psihopedagogicã vor fi implicate în procedura de stabilire a nivelului de sprijin! Nivelul de sprijin necesar este stabilit de DJIP/DMBIP, cu avizul directorului unitãtii de învãtãmânt, la propunerea specialistilor din cadrul compartimentelor de asistentã psihopedagogicã, la începutul învãtãmântului obligatoriu, în baza unei evaluãri de specialitate, prin teste standardizate, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei. Flexibilitate si adaptare continuã nevoii elevului prin orientare si reorientare, ori de câte ori este nevoie. Evaluarea se realizeazã corespunzãtor nivelului de vârstã si de scolarizare. În functie de evolutia elevului, cadrul didactic care a lucrat cu acesta poate face propuneri de orientare si reorientare între niveluri. Decizia de orientare/reorientare va fi reevaluatã cel putin la intrarea în învãtãmântul primar si la finalizarea fiecãrui nivel de învãtãmânt si va include minimal informatii privind nivelul de sprijin, toate serviciile de sprijin, interpretare si asistentã acordate, informatii privind nevoia organizãrii diferentiate a predãrii si evaluãrii, alãturi de modalitatea de monitorizare si evaluare a impactului interventiei. Consilierul scolar, profesorul logoped, mediatorul scolar devin sursã si resursã pentru fiecare elev al scolii! Consilierul scolar, profesorul logoped, mediatorul scolar sunt piloni în asigurarea „scolii bune”, vor satisface nevoile de incluziune, nevoile socio-emotionale si educationale ale copiilor si elevilor într-un mediu securizant, desegregat si nediscriminatoriu”, a transmis ministrul Educatiei.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.