SUCCES De câtiva ani, vinurile românesti sunt din ce în ce mai cãutate de chinezi. Acestia plãtesc sume frumusele pentru o sticlã de Cabernet Sauvignon sau pentru o Feteascã Regalã. Un husean a spart gheata acum aproape patru ani, a vândut aici primele 15.000 sticle de vin românesc, iar de atunci chinezii au uitat de vodka lor. Premiatã si medaliatã la toate competetiile nationale si internationale de gen, Casa de Vinuri Husi face istorie.
Casa de Vinuri Husi culege ce a semãnat. Dupã aproape patru ani de muncã si investitii serioase pe piata Chinei, lucrurile au intrat pe un fãgas normal. Cererea de vinuri a crescut simtitor, iar planurile companiei s-au extins. “Compania noastrã a fost un pionier în ceea ce priveste descoperirea pietei chineze. Noi am început munca aici acum aproape patru ani. Am deschis o filialã într-un oras cu 18 milioane locuitori. Am început cu un container de vin, adicã 15.000 de sticle trimise lunar. S-au vândut primele containere si am început sã lucrãm la un program mai amplu. Acum 4-5 ani, vin românesc în China nu exista. Au mai venit si alte firme dupã noi, acum avem 30 de angajati , depozite proprii, birouri. Am plecat de la zero, am intrat în retele de supermarket-uri, am participat la expozitii si au început sã vinã si rezultatele. Foarte greu, pentru cã picãtura chinezeascã e valabilã, trebuie sã ai o rãbdare de fier, sã fii foarte consecvent. Au alt stil de a vedea lucrurile, alt stil de a gândi, fatã de noi”. Cu fiecare an, pretentiile chinezilor în materie de vinuri au crescut. În plus, si alte tãri au urmat exemplul românului si au scos propriile vinuri pe o piatã aflatã la început de drum. “Se consumã la ei vinurile seci, demiseci, preponderent rosii. În general, vinuri de o calitate înaltã si nu poti sã nu le apreciezi. Toate tãrile care produc vinuri sunt astãzi pe piata Chinei. E o concurentã acerbã. China a început acum trei ani de zile sã descopere vinul. A început din ce în ce mai multã lume sã consume vinuri. La ei, tãriile erau baza, votca lor foarte tare. Acum suntem în crestere, dezvoltãm în continuare aceastã piatã”, a mai spus Bunescu.
Chinezii se dau în vânt dupã Mihai Viteazul si Dracula
Aproape 1 milion de sticle de vin de Husi au bãut chinezii în ultimii 3 ani. ‘În trei ani de zile, am exportat în jur de 800 mii de sticle de vin în China. Avantajul e cã avem depozitul nostru, noi ridicãm vinul din vamã, noi îl distribuim. Preturile sunt foarte bune, vinurile se plãtesc mai bine ca în Europa. În schimb, piata Chinei este foarte bine protejatã, taxele vamnale la vin, accizele sunt 50 la sutã din valoarea mãrfii. Un transport pânã în China face între 4 si 6 sãptãmâni. Plus vama, asta înseamnã cã 2-3 luni dureazã pânã vom devama acest produs. Vara pe ocean sunt 50-60 de grade, trebuie un transport special, dar cu toate astea am reusit. În maxim doi ani, ne vom duce proiectele la final. La început, chinezii beau vinul cum bem noi ceaiurile. Voiau vin alb sau rosu, dulce sau sec. Astãzi, oamenii cu bani, care îsi permit vinuri de import, au început sã selecteze vinurile. În plus, si alte tãri investesc, construiesc fabrici în China. E vorba de Africa de Sud, Australia, Spania, Italia. Toti sunt prezenti în China”. Acum câtiva ani, doar douã procente din populatia Chinei consuma vin. Procentul a crescut. “Am rezistat în acesti patru ani numai datoritã consecventei sI rãbdãrii învãtate de la chinezi. Am plecat cu brand-uri proprii si am încercat sã dezvoltãm numele de companie, am plec at cu domnitorii nostri: Stefan cel Mare, Mihai Viteazul, Vlad Tepes – Dracula, pe care le-am si înregistrat acolo. Au prins foarte bine, pentru cã ei mai au în memorie filmele care rulau cu Mihai Viteazul, Vlad Tepes. Vinurile noastre au crescut în calitate, poate avem vinuri mai bune ca cele frantuzesti, italiene, numai cã nu sunt cunoscute. Asta e cea mai mare problemã. Si în alte tãri exportãm si ne întreabã dacã avem vii în România. Peste tot avem sprijinul ambasadelor noastre. Chiar ambasada din China s-a implicat foarte mult în promovarea acestor vinuri. Planurile pe urmãtorii cinci ani sunt de a ajunge la o cifrã de afaceri de 2 milioane de euro/ lunã pentru China. Avem brand-uri noi, ne extindem, am deschis cinci magazine cu marca noastrã din Husi. Am deschis un al doilea punct de lucru în Shanghai, un oras foarte mare, cu potential economic. Vânzãrile merg bine în Polonia, Cehia, Germania, Anglia. Probabil de la anul dãm drumul la export în America. Am învãtat cã fiecare tarã are specificul ei. Se vând anumite vinuri, iar noi ne pliem pe cerintele fiecãrei tãri. Noi avem deja peste 40 de mãrci proprii înregistrate la vinuri, am crescut la peste 50 de sortimente de vin. Avem plantatii la Mihai Viteazul, la Constanta, în Vrancea, Husi, unde se produc vinuri diferite si asa facem fatã exporturilor”. Serghei Bunescu spune cã îsi doreste mai mult, însã a învãtat cã, potrivit întelepciunii chinezesti, cã totul se face pas cu pas, picãturã cu picãturã.