– aparatul a fost adus la reparat de o firma nigeriana, care nu mai poate sustine costurile acesteia si l-a abandonat in favoarea statului roman
Directia Generala a Finantelor Publice Bacau organizeaza, in a doua decada a lunii februarie, o licitatie pentru vinzarea unui bun mai putin obisnuit in asemenea operatiuni: un avion Boeing 737-200, fabricat in anul 1985. Aparatul de zbor se afla in Bacau, adus in anul 2007 de proprietarul sau, compania aeriana TranSky Airlines, din Nigeria, pentru reparatii la societatea Aerostar. Pentru ca proprietarul nu si-a mai putut plati costul reparatiei, a fost nevoit sa abandoneze avionul in favoarea statului roman, iar acesta a fost scos acum la vinzare pentru numai 84.320 de lei, adica aproape 20.000 de euro.
Declansarea crizei economice mondiale a fost, probabil, motivul principal pentru care compania nigeriana s-a vazut, la un moment dat, in incapacitatea de a mai sustine costul reparatiilor cerut de societatea din Bacau. Un avion nu este, insa, un bun oarecare, iar el nu mai putea fi scos din tara decit dezmembrat, dar cheltuielile ar fi fost atit de mari, incit nu mai meritau efortul. Problema nigerienilor a trecut, insa, si asupra companiei Aerostar, care s-a trezit cu un avion de care nu avea nevoie, in plus si cu un blocaj financiar datorat investitiei in primele faze din procesul de reparatii.
De acest caz s-au ocupat, insa, inspectorii vamali din Bacau, pentru ca piesele de schimb si materialele necesare reparatiei au suportat operatiuni vamale pentru a fi aduse in tara. Rezolvarea situatiei create de refuzul la plata al nigerienilor era ca ei insisi sa renunte oficial la avion, in favoarea bugetului statului roman. “Lucru care s-a si intimplat – ne-a declarat directorul Directiei Judetene de Accize si Operatiuni Vamale, Valentin Grosu. Au solicitat partenerelui, cu adresa oficiala, din Nigeria, sa-mi aduca document ca se renunta definitiv la avion, care nu mai putea decola, pentru ca nu indeplinea standardele de zbor ale UE”.
Proprietarul a trimis o declaratie de pierdere de drepturi si de renuntare, avind in vedere ca avionul a fost adus la Aerostar in septembrie 2007, dar TransFly Airlines nu mai are capacitatea de a finanta lucrarile. Aerostar are si ea, pina la urma, in acest caz, un litigiu comercial, dar a renuntat, de asemenea, la pretentiile sale asupra avionului.
A fost nevoita, insa, sa faca un memoriu din care sa reiasa starea aeronavei, de la primirea ei in reparatii, pina la faza la care s-a ajuns cu lucrarile si din care sa rezulte si ce ar mai trebuit facut, astfel incit un cumparator sa stie exact ce cumpara. Reparatiile la un avion se fac in conditii speciale, strict avizate de certificari ale firmelor specializate. O piesa de schimb vine cu astfel de certificari si ele nu ar putea fi refolosite pe alte aparate de zbor decit daca sint din nou certificate. Toate aceste operatii, evident, costa.
Ce mai poti face cu un astfel de avion? Ori poate fi dezmembrat si valorificat ca atare, la materiale refolosibile, strict sortate, ori poate fi dus intr-o scoala de pilotaj, ca simulator pentru viitorii piloti, sau poate fi valorificat prin piese de schimb, cu toate costurile aferente pentru certificari in laboratoarele specializate.
Unii l-ar putea cumpara pentru propriile colectii de masini de forta, pentru a-l transforma intr-un mic bar sau ca punct de atractie intr-un parc turistic. Dar cite variante nu ar fi. Sau, poate cineva chiar ar fi interesat sa sustina reparatiile pina la capat si sa faca din el un aparat de zbor perfect functional.