Sediul Secundar Vaslui al Camerei Notarilor Publici (CNP) Iasi si-a precizat atributiile conferite prin legea de înfiintare, dar si precizãri legislative de larg interes, privind problema apostilãrilor de acte, a divortului consimtit si, poate cea mai importantã, a certificatelor de performantã energeticã, act obligatoriu în cazul tranzactiilor imobiliare. Pânã acum, în acest ultim caz, de la intrarea în vigoare a Legii 372/2005, care reglementeazã obligativitatea acestui act în orice tranzactie imobiliarã care implicã apartamente construite pânã în anul 2007, nu a fost obtinut nici un astfel de certificat. Cu toate cã, de la începutul acestui an, fiecare tranzactie imobiliarã ar fi trebuit sã fie fãcutã si pe baza acestui document obligatoriu, lipsa specialistilor si unele lacune ale legii permit întocmirea actelor de vânzare-cumpãrare si în lipsa acestui act, cu “obligatia” cumpãrãtorului de a-l procura ulterior.
Conform Legii 372/2005, începând cu data de 1 ianuarie 2010, orice tranzactie imobiliarã a apartamentelor construite pânã în anul 2007 nu se putea face fãrã a prezenta acest certificat de performantã energeticã care are rostul, în opinia initiatorilor legii, de a informa potentialul cumpãrãtor cu privire la cheltuielile de încãlzire pe perioada sezonului rece pe care trebuie sã le ia în calcul la achizitionarea unei locuinte. Termenul de intrarea a legii a fost decalat cu un an, deoarece nu existau expertii autorizati care sã elibereze acest certificat. Conform vicepresedintelui Camerei Notarilor Publici (CNP) Iasi, Sediul Secundar Vaslui, notarul Traian Irimia: “La aceastã orã în întreg judetul Vaslui au fost autorizate în vederea eliberãrii acestor certificate doar douã persoane, Ionel I. Popa si Marian Puiescu, care au obtinut atestat doar pentru specialitatea instalatii, nu si pentru constructii. Comparativ cu judetul Iasi, unde sunt nu mai putin de 36 de persoane atestate în vederea eliberãrii certificatului de performantã energeticã, este foarte putin, de aceea noi, împreunã cu alte Camere ale Notarilor Publici din tarã am cerut guvernului o amânare a intrãrii în vigoare a aplicãrii Legii 372/2005, pânã la reglementarea situatiei, cerere la care încã se asteaptã rãspuns. Nu numai cã nu avem în judet specialistii necesari, dar si taxele în vederea obtinerii acestui certificat ne asteptãm sã fie destul de mari, având în vedere volumul de muncã necesar. Aceasta va duce probabil ori la cresterea pretului la apartamente sau case, ori la micsorarea numãrului de tranzactii imobiliare de acest tip. Potentialii cumpãrãtori au totusi o portitã legislativã: în cazul în care cele douã pãrti, cumpãrãtorul si vânzãtorul, se pun de acord, se poate încheia contractul de vânzare-cumpãrare de cãtre notar cu un amendament, prin care cel care achizitioneazã apartamentul respectiv se obligã sã obtinã acest certificat ulterior tranzactiei, fãrã a plãti penalitãti. Oricum, pânã acum nu s-au fãcut tranzactii imobiliare în care sã fie depus la notariat un astfel de certificat, asa încât nu pot nici mãcar sã vã precizez costurile necesare, toate tranzactiile fãcute de la începutul anului apelând la “portita legislativã” mai sus mentionatã. Mai mult decât atât, anul trecut, la interventia Camerelor Notarilor Publici pe lângã Ministerul Justitiei, onorariile notariale aferente tranzactiilor imobiliare au scãzut în medie cu 15-20%, tocmai pentru a facilita, în aceste vremuri de crizã, circulatia bunurilor, motorul unei economii sãnãtoase”.
DIVORT LA NOTAR!…
Veste bunã pentru cei care doresc sã divorteze, conform Legii 202/2010, acestia pot reduce timpul pânã la pronuntarea despãrtirii din punct de vedere legal în maxim 30 de zile. Practic, pentru cei care nu au copii minori si care, în mod amiabil, inclusiv în ceea ce priveste împãrtirea bunurilor comune, doresc sã-si despartã destinele, si care se pot prezenta în persoanã, fãrã reprezentant sau procurã, în fata notarilor sau a ofiterilor de stare civilã, divortul se poate face foarte usor, doar prin depunerea unei cereri. Restul cazurilor, care presupun repartizarea tutelei copiilor minori, partajul averii sau unul dintre soti plecat din tarã si care nu se poate prezenta, responsabilitatea revine pe mai departe Judecãtoriilor locale. Dupã trecerea celor 30 de zile de la depunerea cererilor de divort (timp în care acestia se pot rãzgândi cu privire la despãrtirea legalã), fostilor soti li se elibereazã un certificat de divort, certificat pe care notarii sunt obligati sã-l transmitã atât oficiilor de stare civilã care au încheiat cãsãtoria, cât si la Registrul National de Stare Civilã, consfintind astfel despãrtirea din punct de vedere legal. Taxa de divort este de 500 lei (la care se adaugã TVA), în cazul în care cererea este fãcutã prin notariat, sau, în cazul oficiilor de stare civilã ale autoritãtilor locale, cuantumul taxei fiind în functie de hotãrârile Consiliilor Locale respective. Avantajele fatã de procedura prin judecãtorii sunt multiple: termenul mai scurt de solutionare a divortului, nu mai este nevoie de reprezentare prin intermediul unui avocat, si, fatã de procedura judecãtoreascã, nu se admite procurã, ceea ce duce nu doar la reducerea costurilor, dar si la posibilitatea ca, dacã cele douã pãrti se întâlnesc fatã în fatã, sã se împace.